Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Keramiskt vs Microfiber

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Keramiskt vs Microfiber

Inlägg av JP's » 17 aug 2019 11:37

Hej! Jag har funderat lite över det här med "kristalliseringen" av keramiska skydd som drabbar microfiberdukarna efter applicering. Inom vilka kategorier (om man nu kan dela in det så) bör man avstå från att använda MF-dukarna på lacken igen? Självklart ska de ej användas efter tex carpro cquartz 3.0, Crystal serum mm. Men hur är det med keramiska schampon (revita, Gyeon bathe+ mm) ,spray förseglingar tex wet coat, pingens Speed coat o.s.v, samt keramiska vax? Har inte hittat jätte mycket info om vad det är som gäller men har förstått att det har att göra med procenten sio2.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt vs Microfiber

Inlägg av Funk » 17 aug 2019 12:38

Jag har själv hållit ett öga på detta, men inte hittat några spår av rester i dukarna efter applicering av "snabbvarianterna" eller schampon.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Öland 4ever
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 09 jun 2020 23:00
Kontakt:

Re: Keramiskt vs Microfiber

Inlägg av Öland 4ever » 09 jun 2020 23:22

Är man det minsta rädd så med tanke på så billiga som microfiberdukarna är idag så använder man en ny microfiberduk varje gång.

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Keramiskt vs Microfiber

Inlägg av Perra79 » 06 aug 2020 23:19

När du använder tex en QED så innehåller den så lite Sio2 så då är det ingen fara att använda duken igen på lacken. Men skulle nog ändå inte vänta så länge att tvätta mikrofiberduken så det verkligen får torka in. Men kör på som vanligt med produkterna och sen tvättar du i maskinen efteråt så ska det vara grönt.
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramiskt vs Microfiber

Inlägg av Manor » 07 aug 2020 00:04

De dukar jag använt till CarPro CQuartz har jag direkt lagt i en hink med en hyfsat stark alkalisk lösning. Därefter tvött i 75 grader. Jag har därefter använt dem vidare utan problem, men använder dem däremot inte på lacken.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt vs Microfiber

Inlägg av Funk » 07 aug 2020 07:17

Manor skrev:
07 aug 2020 00:04
De dukar jag använt till CarPro CQuartz har jag direkt lagt i en hink med en hyfsat stark alkalisk lösning. Därefter tvött i 75 grader. Jag har därefter använt dem vidare utan problem, men använder dem däremot inte på lacken.
Jag har kört med ett par "mockadukar" åt gången, vilka jag tycker hjälper till med avtorkningen. Dom offras sedan helt enkelt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Keramiskt vs Microfiber

Inlägg av Manor » 07 aug 2020 08:09

Funk skrev:
07 aug 2020 07:17
Manor skrev:
07 aug 2020 00:04
De dukar jag använt till CarPro CQuartz har jag direkt lagt i en hink med en hyfsat stark alkalisk lösning. Därefter tvött i 75 grader. Jag har därefter använt dem vidare utan problem, men använder dem däremot inte på lacken.
Jag har kört med ett par "mockadukar" åt gången, vilka jag tycker hjälper till med avtorkningen. Dom offras sedan helt enkelt..

/Thomas
Håller med "mockadukarna" har jag ansett vara engångsdukar...ovanstående jag nämnde var vanliga mikrofiberdukar som efter tvätt används till annat än lack.

Är man osäker så är de bara att slänga. Det är småpengar i sammanhanget.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar