Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Jackwh
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jan 2020 15:32

Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Inlägg av Jackwh » 18 jan 2020 15:51

Köpt en begagnad bil med keramiskt lackskydd! Läste på kvittot att de ska vara 6lager och priset låg på 9995kr! de gjordes nog för ca 2år sen.

Den är otroligt fin i lacken men de blir knappt nån avrinning såvida man inte går på o torkar med ett snabbvaxspray efter tvätt.

Är de keramiska slut? När vet man om man behöver gå på o lägga ett nytt skydd?

Är de dumt att använda sig av snabbvax på ett keramiskt skydd?

Har fått några svarta prickar nu på vintern som vid tvätt gjort så de blivit lite små små tvättrepor på nått enstaka ställe som jag är sugen på nu att polera bort o då förmodligen gå på med ett vanligt vaxskydd efter?

Annars är bilen otroligt fin i lacken o inte en repa därav undrar jag lite hur jag ska göra om man ska låta de vara ett tag till o köra på med typ snabbvax efter tvätt.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Inlägg av Stefan N » 18 jan 2020 16:54

Vad har du för lackskydd?
:brumm Polestar2

Jackwh
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jan 2020 15:32

Re: Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Inlägg av Jackwh » 18 jan 2020 17:14

Stefan N skrev:
18 jan 2020 16:54
Vad har du för lackskydd?
”Ceramic PRO guld”

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Inlägg av Funk » 18 jan 2020 17:21

Rengör ordentligt med ett neutral schampo, vissa glanshöjare i schampon eller snabbvax kan döda avrinningen. Därefter kan man återuppliva avrinningen med t.ex CarPro Reload , Gtechniq C1,5 Silo Seal eller de mer permanenta Gyeon Skin eller CarPro Gliss.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jackwh
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jan 2020 15:32

Re: Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Inlägg av Jackwh » 18 jan 2020 21:00

Funk skrev:
18 jan 2020 17:21
Rengör ordentligt med ett neutral schampo, vissa glanshöjare i schampon eller snabbvax kan döda avrinningen. Därefter kan man återuppliva avrinningen med t.ex CarPro Reload , Gtechniq C1,5 Silo Seal eller de mer permanenta Gyeon Skin eller CarPro Gliss.

/Thomas
Okej! Yes jag kör faktiskt redan med ett neutralt
Schampo utan vax just nu men brukar gå på med snabbvax som sagt efteråt vid torkning, även provat gyeon keramiskt schampo med helt ok resultat innan den flaskan tog slut.

Bilen har fortfarande bra yta så att säga men med tanke på att jag fått små små tvättrepor här o där behöver jag snart gå på med en polish o sen skydda igen? Eller ska ja bara försöka fixa dom ställena där jag fått små tvättrepor?

Får väl börja kika på den uppsjö av olika keramiska skydd som finns o beställa något paket 😴

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Inlägg av progge » 19 jan 2020 10:00

Innan du gör något annat.
Ge bilen en rejäl avfettnings kur,
Kall på torr bil samt ett starkt alkaliskt ( 10-13 Ph ) ovan på.
Man kan få en hinna över ett keramiskt skydd eller vax som du lagt på.
De keramiska egenskaperna är dolda och du ser bara waxets.
Så rengör noga.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Jackwh
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jan 2020 15:32

Re: Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Inlägg av Jackwh » 19 jan 2020 16:34

Filmade idag lite mina repor om någon har lust att kika!
https://youtu.be/j9qhfpLGGjs (ni ser lite tvättrepor/streck i slutet ovanför led lampan)

Som ni ser är resterande ytor otroligt fina men vågar man gå på med en polish mot dessa repor?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Inlägg av Funk » 20 jan 2020 08:12

Ser bilen verkligen så bra ut som det verkar så hade nog inte jag brytt mig om dessa. Eller "lagat" lokalt , polering i så fall med efterföljande komplettering av skydd lokalt.
Det finns en fyllande "polish" från CarPro (Essence Plus) som man skall kunna använda som inte tar bort keramiskt skydd, men jag tyckte nog inte den var så bra.
Vill du prova och bor i närheten av Gbg så kan du hämta lite..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jackwh
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 18 jan 2020 15:32

Re: Keramiskt lackskydd när kan man vaxa bilen?

Inlägg av Jackwh » 20 jan 2020 14:27

Funk skrev:
20 jan 2020 08:12
Ser bilen verkligen så bra ut som det verkar så hade nog inte jag brytt mig om dessa. Eller "lagat" lokalt , polering i så fall med efterföljande komplettering av skydd lokalt.
Det finns en fyllande "polish" från CarPro (Essence Plus) som man skall kunna använda som inte tar bort keramiskt skydd, men jag tyckte nog inte den var så bra.
Vill du prova och bor i närheten av Gbg så kan du hämta lite..

/Thomas
Tack för dina svar Thomas :) !!

Det blir nog till att kika på Essence Plus och kanske lägga en beställning och prova! Annars får jag leva med det ett tag till :)

Skriv svar