Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lösa vax med alkaliskt

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Rapala
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2020 17:47

Lösa vax med alkaliskt

Inlägg av Rapala » 20 mar 2020 18:39

Hej! Ny här på forumet :)
Jag har planer på att applicera Fusso Coat på bilen till veckan om vädret tillåter.
Jag kommer att använda lera efter tvätten och sedan gå runt ett varv med Soft99 Micro Liquid Compound.
Kommer leran och polishen vara nog för att ta bort befintligt vax eller kan och törs jag blanda tershines alkaliska extra starkt vid förtvätten? :roll:

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lösa vax med alkaliskt

Inlägg av Funk » 21 mar 2020 07:32

Hej och välkommen.

Har du någon form av "vanligt vax" så kommer det troligen att räcka.
Men såhär efter vintern, skall du inte köra ett varv tjärlösande avfettning också ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Rapala
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 mar 2020 17:47

Re: Lösa vax med alkaliskt

Inlägg av Rapala » 21 mar 2020 09:20

Okej! :)
Jo jag kommer använda både kallavfettning samt flygrostlösare. Törs man dränka hela bilen med kallavfettningen eller kommer gummilisterna att ta skada då?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lösa vax med alkaliskt

Inlägg av Funk » 21 mar 2020 18:42

Jag har aldrig personligen sett några problem med att dränka bilen i kallavfettning någon enstaka gång under dess liv, men som alltid, låt det inte ligga på så länge och undvik att dränka dörrutorna då det kan komma in i dörren via skraplisterna.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar