Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Jontelito » 05 apr 2020 10:55

Hej på er,
Jag har tänkt att en kompis ska få sköta polering av min bil då jag inte har kunskap eller tålamod, men jag lägger gärna det keramiska skyddet själv,
Kan vi gå igenom 3 scenarior nedan och ge input?

1. Bilen poleras, körs 2mil hem till mig och det är en solig dag, kan jag lägga det utomhus, 2 lager då?
2. Bilen poleras, körs 2mil hem till mig och det regnar, kan jag dag 3, lägga det utomhus, 2 lager?
3. Bilen poleras, körs 5mil till arbetet där jag kan stå inomhus.

Med dessa 3 frågor, vad bör jag göra när jag kört 2-5mil, räcker det att köra lite IPA på hela lacken för att ta bort skit som kommit för att sedan ha en bra grund att lägga lackskyddet?

Sedan, vad tycker ni i lackskyddsväg, tänker mig runt 500kr för medlet, så:

ULTI Liquid Crystal Ceramic V2?
Gtechniq C1 Crystal Lacquer?
Vet om CQ UK 3.0 men den är lite väl dyr kan jag tycka


Mvh

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Stefan N » 05 apr 2020 13:05

Skulle gått på 3, gillar inte att va ute och fixa lacken. Sprita av bilen ordentligt.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Funk » 05 apr 2020 14:15

Alternativ 3 hade varit mitt val, och jag är personligen väldigt förtjust i CQUK på grund av att den inte behöver så lång tid på sig innan man kan ta ut bilen.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Jontelito » 05 apr 2020 19:20

Okej, CQ UK har varit slut hos svensk ÅF i en månad nu, brukar det vara så?
Tiden är väl inget problem för mig dock, så då är priset en större faktor.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Funk » 05 apr 2020 22:20

I dag är det kaos på alla leveranser, så hur det brukar se ut är nog tyvärr inte relevant.. :-(

Två timmars torktid var helt perfekt för två lager, C1 får inte bli fuktig på tolv timmar så för mig var det en viktig faktor.
Men inte att förglömma, jag har kört CQUK på flera bilar med mycket bra resultat och hållbarhet.
Priserna är väl för övrigt fullt jämförbara ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Jontelito » 11 maj 2020 11:48

Det blev något helt annat, det fick bli Soft99 fusso coat denna gången, se om det är något att ha :) Får testa keramiskt längre fram.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Stefan N » 11 maj 2020 20:54

Jag kör den sen en tid tillbaks, gillar den skarpt.
:brumm Polestar2

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av popp » 11 maj 2020 21:52

Vi använder den på jobbet ibland och den den ger grym blänka men tänk bara att lägga tunt lager för annars kan det bli svårt att torka av har vi märkt :)

Och den gillar inte avfettning men det gör inte många vaxer heller för den delen. :nicka

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Jontelito » 17 maj 2020 18:08

Tanken är Soft99 fusso coat, sen lägga Fusso Coat Speed & Barrier ovanpå, vad tror ni? skyddar jag lite mer emot avfettning d?
Och när vi pratar avfettning, det är väl inte så mycket alkaliskt som tar vaxet utan det är kallavfettningen väl?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Funk » 18 maj 2020 07:32

Alkalier tar även dom vaxer. Syntetiska vaxer kan hålla ganska bra, naturliga som carnauba lite sämre.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Jontelito » 06 jul 2020 07:54

En liten avstickare, det blev Fusso coat på bilen, jag kör även speed & barrier, när nu Fusso coat tappar greppet och jag egentligen skulle behöva lägga nytt, är det fortfarande värt i dagsläget att lägga ett vax för hand när det finns smidiga spray lösningar? eller är spray lösningen mer temporär än säg fusso coat?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Funk » 06 jul 2020 11:06

Utan att veta hur bra/dåligt Fusso håller så menar jag att alla spraya-på lösningar jag provat varit mer som quick detailers än skydd..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av mikkiz » 06 jul 2020 15:06

Skulle nog säga att fusso coat e hållbarare än de flesta spraylackskydd...
Jag skulle lägga fusso och toppa med spray för å förlänga skyddet.
Eller lägga nåt keramiskt, som e enkelt å lägga, t.ex Angelwax enigma legacy som håller ca 18mån

Jontelito
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 10 dec 2016 13:50
Ort: Karlstad

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Jontelito » 14 jul 2020 22:50

Funk skrev:
06 jul 2020 11:06
Utan att veta hur bra/dåligt Fusso håller så menar jag att alla spraya-på lösningar jag provat varit mer som quick detailers än skydd..

/Thomas
Alright, då lägger jag ett lager Fusso coat igen när det börjar tappa, ska tydligen räcka en livstid (för mig) :)
mikkiz skrev:
06 jul 2020 15:06
Skulle nog säga att fusso coat e hållbarare än de flesta spraylackskydd...
Jag skulle lägga fusso och toppa med spray för å förlänga skyddet.
Eller lägga nåt keramiskt, som e enkelt å lägga, t.ex Angelwax enigma legacy som håller ca 18mån
Ja det är ju tyvärr en kostnadsfråga, så jag lägger fler lager fusso coat till att börja med :)
Men keramiskt är intressant, verkar inte jätte svårt men tyvärr dyrt i nuläget. Blöjor är mer prio. 8-)

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av mikkiz » 14 jul 2020 23:02

La igår Angelwax enigma legacy på bmwn...det e otroligt lätt å lägga. Nästan lättare än vanligt pastevax..luktar oxå minimalt ifall man vill hålla på i garaget.
590kr för 30ml betalade jag...blir lite pengar över för blöjor för mig ändå :D (Grabben är snart 15mån)
otroligt drygt va det oxå. Använde nog uppskattningsvis 1/5 del el 1/6 del av flaskan.

Men eftersom du redan har fusso så kör vidare med det.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av popp » 14 jul 2020 23:16

mikkiz skrev:
14 jul 2020 23:02
La igår Angelwax enigma legacy på bmwn...det e otroligt lätt å lägga. Nästan lättare än vanligt pastevax..luktar oxå minimalt ifall man vill hålla på i garaget.
590kr för 30ml betalade jag...blir lite pengar över för blöjor för mig ändå :D (Grabben är snart 15mån)
otroligt drygt va det oxå. Använde nog uppskattningsvis 1/5 del el 1/6 del av flaskan.

Men eftersom du redan har fusso så kör vidare med det.
Detta kan jag bara hålla med Angelwax är barnsligt enkelt att lägga.

Som du säger så är detta lättare att lägga än ett vanlig vax :jeps

Kan lägga 3-4 paneler år gången och ändå blir det superlätt att torka av. :)

-

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Manor » 14 jul 2020 23:20

mikkiz skrev:
14 jul 2020 23:02
La igår Angelwax enigma legacy på bmwn...det e otroligt lätt å lägga. Nästan lättare än vanligt pastevax..luktar oxå minimalt ifall man vill hålla på i garaget.
590kr för 30ml betalade jag...blir lite pengar över för blöjor för mig ändå :D (Grabben är snart 15mån)
otroligt drygt va det oxå. Använde nog uppskattningsvis 1/5 del el 1/6 del av flaskan.

Men eftersom du redan har fusso så kör vidare med det.
Nu har jag inte testat just Angelwax enigma legac, men 5-6ml per bil låter väldigt lite. 10 ml per bil har jag sett i någon beskrivning, men även det känns i underkant gentemot de keramiska medel jag har testat. Nu kanske detta bara läggs i ett lager, men även i det fallet så känns täckningen tveksam med så lite medel?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av mikkiz » 14 jul 2020 23:38

Ja vi får se hur hållbarheten blir...men det va otroligt drygt och spred sig lätt.
5-6ml uppskattningsvis...kan vara 7-8ml oxå...men lite medel i vilketfall.
La bara 1 lager.

Har läst att 50ml flaskan ska räcka till 6 bilar vilket ger ca 8ml per bil.

Har lagt bl.a Nanolex si3d på Kian och där gick det åt ca 20-25ml med samma tillvägagångssätt.
Bökigt medel å lägga och lätt å få ”high spots”, men höll mellan 18-24mån.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av popp » 15 jul 2020 07:02

Jag kan också säga att det inte går åt mer än max 10 ml per bil.;så klart beroende av storlek på bil :D

Jag och min kompis polerar bilar och lastbilar tillsammans och jag vet att det stämmer och täckningen av medlet är inget problem :jeps :brumm

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Fråga, polera sen åka sen lägga lackskydd

Inlägg av Funk » 15 jul 2020 08:06

Imponerande ! Jag skall behandla frugans nya bil som levereras efter semestern, det får vi titta på..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar