Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Längesedan.. Perma-Shine eller vad skall man ha nu ?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
minigranis
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 apr 2020 11:12

Längesedan.. Perma-Shine eller vad skall man ha nu ?

Inlägg av minigranis » 08 apr 2020 11:27

Hej !
Ny här och står inför en lackskyddbehandling på en mörkröd metallic Octavia Scout.
Lacksyddade en A4 jag köpte ny 2010 med Perma-Shine direkt vid leverans, var oerhört nöjd med den behandlingen och bilen ser forfarande fin ut i lacken (där den inte rostat :D :D )

När jag nu vill göra en behandling på Scout'en så kikar jag på Perma-Shine men det verkar inte direkt ligga i 10-top på marknaden, typ endast en eller två ställen i Göteborgsområdet som jobbar med det, och jag bor i Stockholm.

Så vad har hänt på marknanden på 10 år.. är de keramiska behandlingarna som erbjuds av typ samma klass som Perma-Shine är/var ?

Finns det någon egentlig finess med att vissa keramiska medel går att lägga på plast, Scout'en har ju lite "allroad/XC" skärmkanter i plast tex.

PPS Ceramic & Ditec Ceramic Ultra verkar vara de behandlingar som finns enklast att få i "närområdet" några åsikter om dem ?

Tacksam för tips & tankar.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Längesedan.. Perma-Shine eller vad skall man ha nu ?

Inlägg av Manor » 08 apr 2020 13:01

Jag skulle vilja säga att de flesta här inne på forumet är "gör-det-självare" där ganska få lämnar in bilen för lackskydd på några av de större företagen. Jag tror att de flesta behandlingar håller måttet, men om jag inte skulle göra lackbehandlingen själv så skulle jag försöka hitta ett mindre företag som "lever för bilvård" mer än att gå till de större firmorna som Mr CAP, Ditec etc.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

minigranis
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 apr 2020 11:12

Re: Längesedan.. Perma-Shine eller vad skall man ha nu ?

Inlägg av minigranis » 08 apr 2020 14:34

Tack, jag fattar.
Jag är ju som ni redan räknat ut av typen, lämna in grejorna... jag är bättre på annat.. :-)
Tack för tipsen, någon som kan rekomendera en firma i Stockholmsområdet ?

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Längesedan.. Perma-Shine eller vad skall man ha nu ?

Inlägg av Jepzorlicious » 09 apr 2020 09:58

Jag har själv lämnat in min på Autorisma på söder då min bil redan hade lackskydd från ett annat Sonax center. Jag är väldigt nöjd med både resultat och bemötande på Autorisma. De har ett instagram konto som uppdateras flitigt med bilarna som kommer in där.

Några andra som verkar som en bra firma är Sthlm rekond. De använder sig av Gtechniq som är välkänt på marknaden som bra keramiska lackskydd.

minigranis
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 apr 2020 11:12

Re: Längesedan.. Perma-Shine eller vad skall man ha nu ?

Inlägg av minigranis » 09 apr 2020 10:19

Kanon, tack för tipsen.
Det är lite trixigt att hitta "entusiast firmorna", ofta dyker bara de stora drakarna upp när man söker.

Skriv svar