Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd ny bil?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
manganish
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 apr 2020 17:57

Lackskydd ny bil?

Inlägg av manganish » 13 apr 2020 18:14

Hej,

Ny här på forumet. Har tidigare erfarenhet från att polera en silvermetallic saab med lera, menzena 2500 och menzena power lock (lackskydd). Silver är ju inte världens svåraste (eller roligaste) att polera. Men den bilen blev väldigt fin.

Har dock skaffat mig en Skoda superb IV färg black Pearl. Den är 2 månader gammal men det har ju redan börjat komma smårepor och tvättrepor. Just svart färg är ju inte särskilt förlåtande.

Vad rekommenderas för produkter på en helt ny bil? Kan man lägga ett lager menzena power lock? Lägga på för hand och sedan torka av med fiberduk? Någon polering behövs ju inte riktigt än... inte med maskin i alla fall. Eller finns det något enkelt man kan lägga på? Typ något vax man sprutar på efter man tvättat bilen för att höja glansen?

Känns spontant som att dom inte lägger på de minsta skydd från fabrik och bilen blir ju repig bara man tittar på den...

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av mikkiz » 13 apr 2020 23:01

Finns massor med medel. Keramiskt e populärt.
Tex Tershine Refract v2 som du kan spraya på och torka av med mf duk. Funkar även på,blöt bil.
Eller Angelwax Enigma QED.
Ger grym glans. Spec på svart bil.
Powerlock funkar det med givetvis.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av Funk » 14 apr 2020 06:54

Hej och välkommen.

Som du märkt finns det inga skydd på en ny bil. Det är enligt mig exakt samma procedur på en ny bil som en äldre, fast med en mycket mildare polering.
Inget kommer att göra bilen repskyddad, men ju mer lättvättad och "halt" skyddet är... jag kör numera keramiskt eller SiO2.
Jag och frugan byter bilar vartannat år, och normalt så lägger jag sedan några år keramiskt på allt, men senast skulle jag göra det enkelt för mig och bara köra spray-on produkter på hennes bil. Det kommer jag inte att göra igen. För även om dom gör bilen blank så skyddar dom ingenting.
Så nästa bil blir det ett hållbart riktigt skydd igen.

Samma rekommendation till dig, en superlätt polering och valfritt skydd. Varför inte Powerlock om du har sånt kvar..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

manganish
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 apr 2020 17:57

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av manganish » 14 apr 2020 09:11

Tack för svar!

Gällande polering... vilket medel kan rekomenderas för den milda poleringen? För tvättrepor... behöver man köra något innan power lock? typ Menzerna Super Finish Plus 3800 och sedan power lock? Eller ska man köra grövre polering, typ 2500? Jag är lite rädd för att göra lacken "flammig" så vill hellst inte gå på med för mycket polering om det inte är nödvändigt och jag kommer ju lägga på det bara manuellt.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av Stefan N » 14 apr 2020 09:35

Är bilen i stort sett ny borde 3800 räcka.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av Funk » 14 apr 2020 12:18

Varför inte köra med maskin ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

manganish
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 apr 2020 17:57

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av manganish » 15 apr 2020 11:54

Känner mig inte tillräckligt säker med maskinen för att gå på en ny bil.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av Funk » 15 apr 2020 12:47

Jag sticker ut hakan och säger att det är lönlöst att polera för hand.. en enkel oscillerande maskin är i stort sett "idiotsäker".
Med vettiga pads och medel så skall det verkligen mycket till för att det skall gå fel.

Men om du trots allt inte vill polera med maskin så kör direkt med Powerlock som jag har för mig har lite fillers och maskerar lite.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av popp » 15 apr 2020 21:24

Funk skrev:
15 apr 2020 12:47
Jag sticker ut hakan och säger att det är lönlöst att polera för hand.. en enkel oscillerande maskin är i stort sett "idiotsäker".
Med vettiga pads och medel så skall det verkligen mycket till för att det skall gå fel.

Men om du trots allt inte vill polera med maskin så kör direkt med Powerlock som jag har för mig har lite fillers och maskerar lite.

/Thomas
Håller också med här,Det är nästan meninglöst att försöka att polera förhand. :nicka

Jag jobbar med detta varje dag och vi på jobbet använder nästan enbart osciillerande maskin och det är nästan omöjligt att misslyckas med denna sorts maskin. :jeps

Så jag lovar att du vågar att prova detta med maskin. :D

manganish
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 apr 2020 17:57

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av manganish » 16 apr 2020 11:50

hmm, okej ska fundera på det då :)

Jag har en carwise (tror jag) 720W (typ en sån här: https://www.mekster.se/oscillerande-pol ... -710w.html) fast jag har 185mm kuddar. Kanske är möjligt att byta till 125mm bakplatta (kanske bättre?).

Om man har en riktigt mjuk kudde så borde det kanske vara ganska säkert att inte sabba något.

manganish
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 apr 2020 17:57

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av manganish » 14 maj 2020 10:59

Tänkte höra med er hur meguaris poleringsprodukter står sig?

Grejen är den att jag kan köpa på mekonomen för bruttolöneavdrag till bilen. Tyvärr funkade det inte att göra på autodude.se

Därav att jag kikar på meguiars produkter.

Vad sägs om dessa två:

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266340sv
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266350sv

Tänkte sedan isf lägga menzena power lock som lackskydd efter poleringen med meguiars

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av Funk » 14 maj 2020 11:21

Den ena är en vaxpolish, vilket kanske jag tycker later onödigt.
Generellt är Megs proffesionella polermedel bra, men det har hänt mycket sedan de kom ut. Vad deras konsumentprodukter egentligen innehåller är lite oklart.

Jag har en bekant som varmt rekommenderar denna som också finns på Mekonomen:
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa289098sv
Komplettera med en grövre om det behövs och sedan skydda med Powerlock.

Det finns gott om omdömen på youtube om denna.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

manganish
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 apr 2020 17:57

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av manganish » 14 maj 2020 11:40

Grymt! Tack.

Den ska jag kika närmare på!

Tänkte även köpa en microfiber clay. Kört mycket med lera och tycker det är grymt bra men tänkte testa duk nu (vilket jag hört gott om...kan det stämma?)

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa289131sv

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd ny bil?

Inlägg av Funk » 14 maj 2020 12:01

Det har jag aldrig provat, jag använder vanlig lera.. vill du prova så är Meguiars kit inte så dumt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar