Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Glare spårlöst borta efter två tvättar?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
dangolf
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 aug 2020 16:33

Glare spårlöst borta efter två tvättar?

Inlägg av dangolf » 02 aug 2020 10:39

Har använt Glare på mina bilar under några år och är nöjd med det skydd och resultat jag får, samt att det är lättarbetat och idiotsäkert.

Fick dock problem för första gången på min fabriksnya VW (solid vit). Bilen har stått som demobil i bilhallen i 7mån och hade vad jag kunde bedöma inte fått någon rekond.

Jag gav den en rejäl tvätt med både kallavfettning/alkalisk och flygrostmedel, därefter polerade jag den med Glare Micro Finish. Körde sedan en vända med Glare professional polish med maskin och till sist strök ett tunt lager för hand som fick torka innan det polerades bort. Samma procedur som jag alltid gjort och lacken kändes len och hal som den ska.

Nu åtta veckor senare tvättade jag bilen för andra gången och märkte vid avspolning att vattnet la sig som på en helt obehandlad yta, lacken är lika sträv som när jag hämtade bilen.

Ingen kem har använts på bilen, och endast en tidigare handtvätt med CarPro reset.
Det är precis som Glare behandlingen bara lagt sig ovanpå lacken och enkelt tvättats bort, vad kan ha gått fel här?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare spårlöst borta efter två tvättar?

Inlägg av Manor » 02 aug 2020 13:43

Tyvärr ingen aning.
Detta har jag aldrig upplevt själv med Glare eller något annat medel än "fin vaxer" faktiskt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Glare spårlöst borta efter två tvättar?

Inlägg av mikkiz » 02 aug 2020 14:18

Du kanske behöver använda lite avfettning för å få lacken ordentligt ren?
Jag anv kem vid varje tvätt...

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Glare spårlöst borta efter två tvättar?

Inlägg av BTG » 02 aug 2020 16:12

Gammalt medel?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Glare spårlöst borta efter två tvättar?

Inlägg av Manor » 02 aug 2020 17:57

BTG skrev:
02 aug 2020 16:12
Gammalt medel?
Jag har inte köpt något nytt Glare på många år, och har inte noterat något problem.
Detsamma gäller CarPro som har ett väldigt kort "bäst-före-datum", men som jag har använt utan problem om det sett ok ut.

Jag förvarar alla medel i rumstemperatur utan risk att exponeras för vare sig hetta eller kyla.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

dangolf
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 aug 2020 16:33

Re: Glare spårlöst borta efter två tvättar?

Inlägg av dangolf » 02 aug 2020 18:43

Har kollat över hela bilen nu och den är lika sträv överallt, även fälgar och backspegelkåpor som har annan lack.

Flaskan är väl bortåt två år gammal, men fungerade utmärkt på en annan bil 4mån tidigare.
Väldigt konstigt... Ska testa göra om en panel nästa vecka och se om resultatet blir det samma.

Skriv svar