Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tvätta ny bil som har Lahega topguard

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Muttley
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jan 2021 21:54

Tvätta ny bil som har Lahega topguard

Inlägg av Muttley » 05 jan 2021 22:15

Köpte ny bil i december....jag vet hur dumt är det inte, bara massa salt och skit direkt.
I alla fall, bilen levererades med Lahega topguard på sig. Märkte ganska omgående att bara vatten inte fungerar att få bort salter med så jag drog på lite kallavfettning från biltema (inte det bästa men det fanns hemma). När jag sedan spolat och handtvättat med meguiars nxt car Wash skulle jag torka bilen. Torkade med mikrofiber handduk(tror de är meguiar eller sonax). Där jag använt kallavfettning blev det som en fet hinna och hur mycket jag än torkade blev det inte tort och blankt utan stripor :shock: . Jag spolade då igen med högtrycken och hinnan verkade försvinna. Struntade sedan torka något utan nöjde mig där.

Kan någon vänlig själ förklara vad jag gör för fel och hur jag bör rengöra bilen? (Har ingen möjlighet till foamlance i nuläget men jag tittar på det framöver)

Teemu
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 okt 2020 10:52

Re: Tvätta ny bil som har Lahega topguard

Inlägg av Teemu » 06 jan 2021 01:04

Jag kör förtvätt (skum) och sen handtvätt med tvåhinksmetoden. Skummet skapar jag med en IK9 skumspruta, som jag modifierat med en luftventil. Då kan man "tanka" den med tex en batteridriven pump eller direkt från en tryckluftsledning. Jag kör med en pump. Lagom att starta upp den och låta den jobba upp tryck medans man förbereder annat runtomkring. Tyckte det var ett himla pumpande innan, när man pumpade för hand.
Skölj.
Sen handtvätt med tvåhinksmetoden med ett neutralt schampo.
Skölj.
Och till slut tork.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tvätta ny bil som har Lahega topguard

Inlägg av Funk » 06 jan 2021 07:59

Hej och välkommen.
Kallavfettning tycker jag man skall undvika att använda mer än några gånger om året.
Först förtvätt i form av skum eller alkalie med spruta , sedan högtryck , tvätt och sist skölj.
All avfettning, ja egentligen all kem, behöver både tid och temperatur för att göra sitt jobb så att låta medlen verka är viktigt.
Är det kallt så tar allt längre tid..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Muttley
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jan 2021 21:54

Re: Tvätta ny bil som har Lahega topguard

Inlägg av Muttley » 06 jan 2021 15:28

Teemu skrev:
06 jan 2021 01:04
Jag kör förtvätt (skum) och sen handtvätt med tvåhinksmetoden. Skummet skapar jag med en IK9 skumspruta, som jag modifierat med en luftventil. Då kan man "tanka" den med tex en batteridriven pump eller direkt från en tryckluftsledning. Jag kör med en pump. Lagom att starta upp den och låta den jobba upp tryck medans man förbereder annat runtomkring. Tyckte det var ett himla pumpande innan, när man pumpade för hand.
Skölj.
Sen handtvätt med tvåhinksmetoden med ett neutralt schampo.
Skölj.
Och till slut tork.
Jag har funderat på nåt liknande kanske en: https://www.autodude.se/produkt/skumspr ... on_pro_v6/

Jag har dock sett att nästan alla Youtube-klipp nämner att man måste modifiera munstycket för att det ska bli bra skum. Vet inte om jag är så pass kunnig för att lösa det :lol: behövde du modiera IK9ans munstycke,?

Teemu
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 okt 2020 10:52

Re: Tvätta ny bil som har Lahega topguard

Inlägg av Teemu » 06 jan 2021 15:54

Det var totalt 3 olika stora dysor med till IK9:an. De sitter precis där slangen ansluter mot behållaren. I själva munstycket, längst ut, finns bara ett filter i min. Tror Kwazar har det sitter längst ut, vilket är en fördel om man vill byta munstycke när man redan har tryck i behållaren. På IK9:an måste man släppa ut trycket.
Det enda jag gjort med min är att borra ett hål för luftventil en.
Olika skummedel skummar också olika mycket och jag tycker inte man behöver ha ett raklödder. Jag använder just nu Bilt Hamber Autofoam (vilket inte är känt för att ge ett tjockt skum) med mellanmunstycket och det blir fullt tillräckligt tjockt för att ligga kvar så länge att medlet hinner jobba utan bekymmer.

En kollega som har Kwazar sprutan säger att sprutan funkar bra, men även han tröttnade på handpumpandet och har modifierat sin med en luftventil.

Skriv svar