Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips om lackskydd efter polering.

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Lofhenrik
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 maj 2021 16:20

Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av Lofhenrik » 04 maj 2021 18:30

Hej

Ny här på forumet och har de senaste månaderna snöat in helt på polering och lackförsegling och blir helt snurrig på alla olika förseglingar så önskar lite input hur jag ska tänka.

Jag har polerat 3 bilar nu med Tokya OP5 maskin, padboy trissor och king carthur polermedel(det går bort ska köpa menzerna och prova) Resultatet på poleringen har vart riktigt bra och skapligt på en bil(rådde inte på riktigt allt med de medlen).

Men nu till min fundering, lackskydd.

Jag har hittills efter poleringen enbart lagt Turtle Wax Hybrid Ceramic Spray Coating alltså en sio2 spray coating. Har lagt 2 lager vid mån av tid.
Jag har sett att många här på forumet pratar om menzerna power lock men det är ju en produkt som funnits i 10 år och hoppas/antar att de nya produkterna som kommit nu kanske är bättre hur står sig det mot en spray coating?

Jag är en sådan person som ganska ofta efter tvätterna använder Turtle Wax Hybrid Ceramic Wet Wax för torkstöd och "toppa" skyddet.

Jag har min nyaste bil kvar att polera som ska göras om nån vecka. Är det värt för mig att köpa ett riktigt keramiskt lackskydd eller något annat om man ändå underhåller det med wet wax?

Hur gör ni som inte lägger riktigt keramiskt skydd?

Med vänlig hälsning,
Henrik

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av Funk » 04 maj 2021 20:04

Välkommen.

Även om de nya SiO2 sprayerna är fantastiska på vattenavstötning och glans så slår jag ändå ett slag för "the real deal" ..ett keramiskt skydd !
Personligen har jag kört med CQUK, men även G-techniq och BBV:s ulti (som är lite mittemellan)
Jag har egentligen aldrig haft problem med att lägga CQUK, men det kräver bra belysning och en hygglig portion tålamod så nästa bil tänkte jag prova CQ Lite på , vilket sägs vara mer förlåtande att lägga..

Power Lock är helt OK, men det är nog tyvärr så att tiden sprungit i från denna typen av skydd, förutom dom som kan köras snabbt och effektivt vid t.ex försäljningsrekonder.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Lofhenrik
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 maj 2021 16:20

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av Lofhenrik » 04 maj 2021 20:51

Tack för tipset, har läst på en hel del om keramiskt nu och problemet för mig är att det är ganska lång apliceringstid med flera timmar väntande mellan varje steg. Som småbarnfar med ett garage där bara lilla bilen får plats i så lånar jag kompisens garage och polerar i, då blir det ganska krångligt att göra polera+lägga keramiskt på en kväll.

Är helt inne på att det är det bästa också men tiden är en naktdel.

Någon som har provat Pingens keramiska? 6h cure tid och till skillnad från de flesta andra så ska deras kitt räcka till 3-5 bilar så det gör det mycket billigare per bil. https://pingens.se/produkt/base-top-coat-kit/

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av popp » 05 maj 2021 06:37

Hej

Jag kan starkt rekommendera detta lackskydd

https://www.streetpower-rekond.se/index ... er=product

Sen om du vill efter en timme så lägger du detta

https://www.streetpower-rekond.se/index ... er=product

Jag har många års erfarenhet av bilvård o keramiskt lackskydd och detta använder vi bla på mitt jobb och sen lägger jag detta på privata o helg jobben jag gör med.

Detta tar max 45-50 min att lägga på en normal stor bil.

Detta är busenkelt att använda också.

Mvh Peter

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av Funk » 05 maj 2021 07:10

Anledningen till att jag kört med CQuartz är just att deras korta härdningstid. 60 minuter mellan lagren om man lägger två och ytterligare 60 innan "topcoat" om man vill lägga det samma dag.

https://carpro.global/_nautik/wp-conten ... uction.pdf

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av popp » 05 maj 2021 07:18

Funk skrev:
05 maj 2021 07:10
Anledningen till att jag kört med CQuartz är just att deras korta härdningstid. 60 minuter mellan lagren om man lägger två och ytterligare 60 innan "topcoat" om man vill lägga det samma dag.

https://carpro.global/_nautik/wp-conten ... uction.pdf

/Thomas
Det är absolut en fördel med kort härdningstid ja :jeps

Men detta jag rekommenderade är också kort härdningstid på ca 45 min mellan lagren.

Sen efter 1 timme så lägger man deras topcoat också.

Lofhenrik
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 maj 2021 16:20

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av Lofhenrik » 05 maj 2021 08:30

Ni har övertalat mig, klart jag ska lägga keramiskt skydd 😄 blir alltid en dyrare historia än man tänkt sig.

Vart handlar ni bilvårdsprodukter ifrån? Jag tycker inte det finns en site som har allt så man måste beställa från olika vilket är lite tråkigt.
Jag brukar handla från bbv,autodude,waxdog

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av Manor » 05 maj 2021 11:20

Jag har alltid uppfattat TAC och CarPro som hyfsat samma-lika, men det var väl ett tag sedan de separerades från varandra.

Beroende på vilka produkter/märken man är intresserad av så blir det nog till att beställa från olika leverantörer. Det finns mig veterligen ingen svensk leverantör som säljer "allt och alla märken".
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av popp » 05 maj 2021 19:02

Lofhenrik skrev:
05 maj 2021 08:30
Ni har övertalat mig, klart jag ska lägga keramiskt skydd 😄 blir alltid en dyrare historia än man tänkt sig.

Vart handlar ni bilvårdsprodukter ifrån? Jag tycker inte det finns en site som har allt så man måste beställa från olika vilket är lite tråkigt.
Jag brukar handla från bbv,autodude,waxdog
Jag tycker https://www.streetpower-rekond.se/index.php har det mesta man kan behöva kan jag tycka. :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av Manor » 06 maj 2021 07:41

popp skrev:
05 maj 2021 19:02
Lofhenrik skrev:
05 maj 2021 08:30
Ni har övertalat mig, klart jag ska lägga keramiskt skydd 😄 blir alltid en dyrare historia än man tänkt sig.

Vart handlar ni bilvårdsprodukter ifrån? Jag tycker inte det finns en site som har allt så man måste beställa från olika vilket är lite tråkigt.
Jag brukar handla från bbv,autodude,waxdog
Jag tycker https://www.streetpower-rekond.se/index.php har det mesta man kan behöva kan jag tycka. :jeps
Det gäller även Bollnäs Bilvård och Autodude, men om man är ute efter ett speciellt märke så får man leta runt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Tips om lackskydd efter polering.

Inlägg av popp » 06 maj 2021 19:52

Manor skrev:
06 maj 2021 07:41
popp skrev:
05 maj 2021 19:02
Lofhenrik skrev:
05 maj 2021 08:30
Ni har övertalat mig, klart jag ska lägga keramiskt skydd 😄 blir alltid en dyrare historia än man tänkt sig.

Vart handlar ni bilvårdsprodukter ifrån? Jag tycker inte det finns en site som har allt så man måste beställa från olika vilket är lite tråkigt.
Jag brukar handla från bbv,autodude,waxdog
Jag tycker https://www.streetpower-rekond.se/index.php har det mesta man kan behöva kan jag tycka. :jeps
Det gäller även Bollnäs Bilvård och Autodude, men om man är ute efter ett speciellt märke så får man leta runt.
Jo så är det ju absolut :D

Det är svårt att hitta allt på en sida tyvärr. :best

Skriv svar