Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Viken89
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2021 09:59

Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Viken89 » 04 jun 2021 17:05

Hejsan
På Cirkle K kan man hyra gör det själv lokalen i över 2-3 timmar. Jag tänkte då vaxa bilen innomhus (eftersom det är bra att göra i skugga och inte för varmt). Men sedan när jag är klar tänkte jag parkera den utomhus.

Är det bara under tiden jag vaxar bilen som det är viktigt att inte den står i solljus eller är det även efter jag vaxat den som det bör stå i skugga?

Nu under sommaren så är det ju ca 20 plussgrader och solljus och jag kommer ju parkera bilen i solljus efter vaxningen.

Vad tror ni om detta?

Bild

Mvh Viken

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Funk » 05 jun 2021 08:51

Välkommen hit
Det blir bra, det är innan/under avtorkning som solljus och värme ställer till det. Vaxet kan bränna fast eller torka för fort samt att det är svårt att se med solblänk i ögonen.

Undrar du dessutom om vaxet så kan det inte bli mer klassiskt än så, och tyvärr inte mycket jobbigare att hålla på med. Det har hänt mycket på de sjuttio år denna funnits..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Viken89
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2021 09:59

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Viken89 » 05 jun 2021 13:13

Okej, ja då funderar jag nog att byta vax. Men valde det på grund av att jag vill ha från ett märke som man kan hitta i sina lokala butiker och har hört att hårdvax brukar hålla bättre än flytande hårdvax.

Kör nog på denna istället, den ska vara lättare att lägga på. Risken finns att man får plåga sig igenom vaxningen annars om jag kör på Orginalet. :D

Super Hard Shell
Bild

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Stefan N » 05 jun 2021 16:04

Va är det för lokal butik du har, ICA? Det finns ju 100ggr bättre saker bara du kollar runt lite.
:brumm Polestar2

Viken89
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2021 09:59

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Viken89 » 05 jun 2021 16:52

Vill man ha ett hårdvax och köpa alla bilvardsprodukter från samma märke och inte köpa online så finns det faktiskt inte så mycket mer att välja på även fast man har Mekonomen, Jula och biltema, men men jag kanske missat någon produkt som kanske funkar bättre :)? Men Turtles produkter håller en bra budget vilket jag är ute efter. Det är ingen sportbil jag tänkte vaxa. Det är en enkel pendlar bil.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Funk » 05 jun 2021 17:05

Mekonomen har ju en hel del som är bättre bl. autoglym och Meguiars.. eller till och medTurtles keramiska nyare grejor..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Manor » 05 jun 2021 17:07

Jag förstod inte riktigt vad du menade från "samma märke". Är det så att du upplevt Turtle som ett så bra märke att du nu bara väljer produkter från Turtle?

Själv gillar jag att testa diverse produkter tills man hittar något man gillar. Att välja samma märke ger inte så mycket då det mig veterligen inte finns något märke som är bäst på allt.

Turtle är nog ett av de märken som jag sällan köper då jag tycker att det finns så mycket mer som lockar...men vill du just ha ett vax så lär det ju fungera. Numera finns det dock många lackskydd som är smidigare att jobba med och framförallt har en bättre hållbarhet...men då blir det nog till att beställa på nätet.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av popp » 05 jun 2021 17:58

Säger likadant som dom andra ,Det finns så mycket bättre vaxer på Mekonomen .

Turtle är väl inget som lockar mig direkt. :x

Kolla efter Meguiras istället på Mekonomen. :brumm

Viken89
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2021 09:59

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Viken89 » 05 jun 2021 21:02

Manor skrev:
05 jun 2021 17:07
Jag förstod inte riktigt vad du menade från "samma märke". Är det så att du upplevt Turtle som ett så bra märke att du nu bara väljer produkter från Turtle?

Själv gillar jag att testa diverse produkter tills man hittar något man gillar. Att välja samma märke ger inte så mycket då det mig veterligen inte finns något märke som är bäst på allt.

Turtle är nog ett av de märken som jag sällan köper då jag tycker att det finns så mycket mer som lockar...men vill du just ha ett vax så lär det ju fungera. Numera finns det dock många lackskydd som är smidigare att jobba med och framförallt har en bättre hållbarhet...men då blir det nog till att beställa på nätet.
Alltså jag tänkte att avfettning, schampo och hårdvax ska vara från samma märke för jag hört att det är bra att hålla sig till ett märke. Jag är helt nybörjare, mins inte när jag tvättade en bil för hand senast. Men det är på tiden att lära sig när man nyss köpt sin första bil. :)
Senast redigerad av 2 Viken89, redigerad totalt 5 gång.

Viken89
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2021 09:59

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Viken89 » 05 jun 2021 21:08

popp skrev:
05 jun 2021 17:58
Säger likadant som dom andra ,Det finns så mycket bättre vaxer på Mekonomen .

Turtle är väl inget som lockar mig direkt. :x

Kolla efter Meguiras istället på Mekonomen. :brumm
Kostar mer än dubbla, men jo är säkert bättre: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266345sv

Testar säkert andra märken framöver men jag låg på en budget, så valde turtle nu. Då vet jag hur det märket funkar iallafall, det kanske räcker för mina krav, vem vet.

Jag var egentligen inte ute efter att få åsikter gällande vilka produkter jag köper, det upptäcker jag på vägen och vill testa mig fram.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Manor » 06 jun 2021 08:42

Ok, tänkte att det var intressant att slippa börja med Turtle så sparar du lite tid 😉.
Nä, det är klart att det fungerar men finns som sagt bättre, roligare, hållbarare lackskydd.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av popp » 06 jun 2021 10:17

Viken89 skrev:
05 jun 2021 21:02
Manor skrev:
05 jun 2021 17:07
Jag förstod inte riktigt vad du menade från "samma märke". Är det så att du upplevt Turtle som ett så bra märke att du nu bara väljer produkter från Turtle?

Själv gillar jag att testa diverse produkter tills man hittar något man gillar. Att välja samma märke ger inte så mycket då det mig veterligen inte finns något märke som är bäst på allt.

Turtle är nog ett av de märken som jag sällan köper då jag tycker att det finns så mycket mer som lockar...men vill du just ha ett vax så lär det ju fungera. Numera finns det dock många lackskydd som är smidigare att jobba med och framförallt har en bättre hållbarhet...men då blir det nog till att beställa på nätet.
Alltså jag tänkte att avfettning, schampo och hårdvax ska vara från samma märke för jag hört att det är bra att hålla sig till ett märke. Jag är helt nybörjare, mins inte när jag tvättade en bil för hand senast. Men det är på tiden att lära sig när man nyss köpt sin första bil. :)
Det har absolut ingen betydelse att blanda olika märken.

Det finns nog inte många som håller sig till samma märken rakt igenom :cheers

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av popp » 06 jun 2021 10:19

Viken89 skrev:
05 jun 2021 21:08
popp skrev:
05 jun 2021 17:58
Säger likadant som dom andra ,Det finns så mycket bättre vaxer på Mekonomen .

Turtle är väl inget som lockar mig direkt. :x

Kolla efter Meguiras istället på Mekonomen. :brumm
Kostar mer än dubbla, men jo är säkert bättre: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266345sv

Testar säkert andra märken framöver men jag låg på en budget, så valde turtle nu. Då vet jag hur det märket funkar iallafall, det kanske räcker för mina krav, vem vet.

Jag var egentligen inte ute efter att få åsikter gällande vilka produkter jag köper, det upptäcker jag på vägen och vill testa mig fram.
Det vaxet du länkade är ingen höjdare när det gäller hållbarhet bara så du vet . :)

Viken89
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2021 09:59

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av Viken89 » 06 jun 2021 17:19

popp skrev:
06 jun 2021 10:17
Det finns nog inte många som håller sig till samma märken rakt igenom :cheers
Aha, ja det underlättar ju mycket :) Då öppnar det upp mer för möjligheter.

popp skrev:
06 jun 2021 10:17

Det vaxet du länkade är ingen höjdare när det gäller hållbarhet bara så du vet . :)
Oj, så dyrt men ändå ingen lång hållbarhet. Det kanske blir snyggt men inte så hållbart haha.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Vaxa bilen i skugga men sedan ställa den i solljus

Inlägg av popp » 06 jun 2021 21:54

Viken89 skrev:
06 jun 2021 17:19
popp skrev:
06 jun 2021 10:17
Det finns nog inte många som håller sig till samma märken rakt igenom :cheers
Aha, ja det underlättar ju mycket :) Då öppnar det upp mer för möjligheter.

popp skrev:
06 jun 2021 10:17

Det vaxet du länkade är ingen höjdare när det gäller hållbarhet bara så du vet . :)
Oj, så dyrt men ändå ingen lång hållbarhet. Det kanske blir snyggt men inte så hållbart haha.
Jag jobbar med rekonda bilar både privat och på jobbet så jag har lärt mig hyffsat vad som funkar och inte funkar. :cheers

Sen har vi alla olika favoriter som tur är. :)

Skriv svar