Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Basilm » 04 okt 2021 19:33

En till fråga, utöver schampo - som ja kör på med gamla standard purify som ska vara neutralt tror jag - , så undrar jag om det funkar (troligtvis) med Tershines Apex+ "gloss booster", den beskrivs också som en Quick detailer. Tycker, om jag inte inbillar mig, att den ger lite mer bling bling. Dock vill jag inte använda den om den dödar all avrinning. Hur vet man detta , alternativt hur kollar man upp det? Eller är det endast via trial and error som man vet?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Funk » 04 okt 2021 20:06

Tyvärr är det nog så att man får prova, men jag gissar att den funkar...det som är värst enligt min erfarenhet är sköljvax och vaxschampo

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av Basilm » 22 okt 2021 18:34

Jag har nu sprayat av bilen, ett par gånger, med HD grön utblandat rätt rejält med vatten, och i allmänhet sprayat av bilen många gånger endast med vatten, då jag kör så pass mycket.
Jag har poängterat två saker, en angående "bilvård" - och det är att avrinningen på bilen är något ojämn, ett område på motorhuven framför passageraren alstrar/håller större vattenpölar/droppar än förarsidan. Jag hoppas att det endast betyder att avrinningseffekten har försvagats där mer än på andra håll, och att det inte är en ojämn lagd keramiskt skydd. (Ser inga nyansskillnader i soljus etc, så jag antar inte det).

Det andra är att volvo har verkligen misslyckats med nya xc60 - bilen är skön, men fy För hundra gubbar för bakdörrarna som är idiotiskt designade så att de skapar baksug, och det betyder att massor av skit sätter sig längs listen/dörrarna längst ner bak, något jag aldrig varit med om på gamla A4an. Jag frågade Volvo om detta, de visste om det men nämnde det inte när jag frågade om det är "något särskilt man bör veta om modellen". Sitter nu och väntar på några form av stänkskydd som är utformade för att täppa till skåran inne i hjulhuset bak, delar från Kina - som ska tydligen passa. Volvo i Sundsvall och Uppsala var då inte till någon hjälp alls i detta. Usch.

Sista: Min bil har nu fått massor av vattenfläckar, då jag ej vågat "riktigt" tvätta bilen på ett par veckor. Så jag undrar, ni som vet, får man bort massor av vattenfläckar med en "vanlig tvätt" (med schampo etc), eller behövs det värre saker för detta? T'ntke tvätta han nästa vecka, och vill vara förberedd.

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Keramiskt lackskydd, eller spray/vanliga vaxer på ny bil?

Inlägg av F_man » 22 okt 2021 19:51

Vattenfläckar går bort i tvätt ja, men du får ju nya om du inte torkar.

Har jag missat när jag t.ex. skrapat rutan tar jag bara en ren mikrofiber och torkar bort vattenfläckarna.

Skriv svar