Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd 2023

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Lackskydd 2023

Inlägg av Calle » 30 jan 2023 13:04

Nu har tankarna för våren/sommaren redan dragit igång :)
Kommer att behöva ta tag i min Golf till sommaren, polering och ett nytt fräscht lackskydd.

Gällande lackskydd så har jag tidigare varit väldigt nöjd med CQuartz UK (2.0) så tankarna går ju osökt till CQuartz UK 3.0. Men det finns ju annat spännande på marknaden nu. En variant skulle kunna vara CQuartz toppat med Carpro SiC. Alternativt Gyeon Q² Syncro EVO,

När det gäller polering så funderar jag på att köra på säkra kort som funkar bra tidigare för mig vilket är Sonax EX04-06 samt CarPro Essence. Sist körde jag bara Essence men tänker att gå på lite hårdare den här gången och börja med Sonax EX04-06 och köra Essence om jag behöver få ännu bättre glans.

Har haft bra erfarenhet av Hexlogic gul och grön tillsammans med Classes dubbeloscillerande maskin.

Tankar, tips eller idéer? Hur går tankarna inför våren och sommaren? Tänker att det kan vara kul att drömma sig bort :D

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydd 2023

Inlägg av progge » 31 jan 2023 07:36

Tjenare.
Essence är en primer till CarPro´s keramiska lackskydd, så håll dig till Car pro s produkter om du skall använda den.
Gyeon har en egen primer.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd 2023

Inlägg av Funk » 31 jan 2023 08:01

Jag provade tershines keramiska förra året. Det var jättelätt att lägga, men hållbarheten inget vidare så jag går tillbaka till CQUK 3.0.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Lackskydd 2023

Inlägg av BTG » 31 jan 2023 19:57

Går själv i samma tankar
Antingen går jag all in på CCP:s produktlinje.

Eller all in på Ultracoat’s produktlinje.
Tycker båda är väldigt intressanta,har beslutsångest deluxe…..måste forska lite i båda sortimenten.
En ganska udda referens är hur flaskorna ser ut,ska ju se snyggt ut i hyllan oxå…och där känner jag väl att CCP:s flaskor är rätt tråkiga.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydd 2023

Inlägg av progge » 02 feb 2023 10:51

Funk skrev:
31 jan 2023 08:01
Jag provade tershines keramiska förra året. Det var jättelätt att lägga, men hållbarheten inget vidare så jag går tillbaka till CQUK 3.0.

/Thomas
Tjenare.
Hur länge höll skyddet?
12 månader + är vad det skall hålla, är helt fri från högfluorerade ämnen och VOC (volatile organic compound).
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd 2023

Inlägg av Funk » 02 feb 2023 20:20

Jag lade det för ca. 10 månader sedan och det är helt borta sedan flera månader. Jag har provat alla möjliga schampon men inget hjälper.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Lackskydd 2023

Inlägg av Calle » 03 feb 2023 10:49

Det är verkligen en djungel med en uppsjö av olika produkter nu på marknaden.

Efter lite efterforskning så har jag landat att det får bli CQ UK 3.0 med SiC på toppen den här gången. Så himla tråkigt om man har lagt en helg på ett skydd som inte håller som förväntat så jag kör på ett säkert kort.

Det visade sig att jag hade ett gäng gröna och oranga hexlogic hemma samt några BBVs gloss pads så kör på med dem.
Får göra några provrutor och se hur hårt man behöver polera.

Skriv svar