Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Keramiskt lackskydd, är det ens värt det?
-
- Ny Medlem
Keramiskt lackskydd, är det ens värt det?
Hejsan!
Ny här på forumet,
Ang rubriken,, Ja, jag börjar faktiskt ifrågasätta huruvida det är värt att köra keramisk coating öht.
Efter att ha testat ett gäng olika de senaste åren, bla Labocosmetica SAM, Angelwax Enigma och nu senast Tershine magnify så måste jag erkänna att jag är lite besviken.
De håller inte på långa vägar så bra som det anges av tillverkarna och man står med nåt keramiskt snabbvax i tvätthallen efter bara någon månad!
Jag polerar alltid bilen i Oktober, och efter avtorkning med IPA så applicerar jag coatingen, låter den härda enligt förp innan avtorkning. Sedan får bilen stå inomhus 24h.
I februari finns knappt någon avrinning kvar och man måste börja kladda med keramiska snabbvax för att bilen inte ska se ut som en grå piggelin fram till våren är här..
Är jag överjävligt grinig eller är det fler som känner som jag?
Börjar överväga att endast köra keramiska snabbvax med några tvättars mellanrum då det ändå kommer till det steget efter någon månad.
Ny här på forumet,
Ang rubriken,, Ja, jag börjar faktiskt ifrågasätta huruvida det är värt att köra keramisk coating öht.
Efter att ha testat ett gäng olika de senaste åren, bla Labocosmetica SAM, Angelwax Enigma och nu senast Tershine magnify så måste jag erkänna att jag är lite besviken.
De håller inte på långa vägar så bra som det anges av tillverkarna och man står med nåt keramiskt snabbvax i tvätthallen efter bara någon månad!
Jag polerar alltid bilen i Oktober, och efter avtorkning med IPA så applicerar jag coatingen, låter den härda enligt förp innan avtorkning. Sedan får bilen stå inomhus 24h.
I februari finns knappt någon avrinning kvar och man måste börja kladda med keramiska snabbvax för att bilen inte ska se ut som en grå piggelin fram till våren är här..
Är jag överjävligt grinig eller är det fler som känner som jag?
Börjar överväga att endast köra keramiska snabbvax med några tvättars mellanrum då det ändå kommer till det steget efter någon månad.
- Manor
- Moderator
Re: Keramiskt lackskydd, är det ens värt det?
Hej!
Jag har använt tre-fyra olika keramiska lackskydd och tycker att alla har levererat bra.
Senast Gyeon Mohs Evo som fungerat förträffligt i ett år nu.
Jag behandlar dock alltid om bilen vartannat år oavsett om det behövs eller inte, och däremellan kan det säkerligen bli något "lättare" medel även om behovet inte finns.
Jag har använt tre-fyra olika keramiska lackskydd och tycker att alla har levererat bra.
Senast Gyeon Mohs Evo som fungerat förträffligt i ett år nu.
Jag behandlar dock alltid om bilen vartannat år oavsett om det behövs eller inte, och däremellan kan det säkerligen bli något "lättare" medel även om behovet inte finns.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- progge
- Moderator
Tjenare.
Bellator Graphene Coating är det jag använde senast.
Är nöjd med resultatet, många som blir förvånande av glansen på bilen.
Bellator Graphene Coating är det jag använde senast.
Är nöjd med resultatet, många som blir förvånande av glansen på bilen.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
-
- Ny Medlem
Men känner ni verkligen att den keramiska coatingen verkligen bibehåller sina egenskaper så länge som tillverkaren anger? Tycker alltid man iaf får halvera tiden för hållbarhet.
Och det är väl det som börjar få en att ifrågasätta om det är värt tiden och priset att verkligen köra keramisk coating.
I slutändan står man ändå där och ska boosta skyddet med några tvättars mellanrum, så då känner jag att man lika gärna kan göra så hela tiden.
Och det är väl det som börjar få en att ifrågasätta om det är värt tiden och priset att verkligen köra keramisk coating.
I slutändan står man ändå där och ska boosta skyddet med några tvättars mellanrum, så då känner jag att man lika gärna kan göra så hela tiden.
- Jensa
- Trogen Medlem
Hur tvättar och vårdar du lacken under den perioden tills du säger att du inte har någon "effekt" kvar?
- progge
- Moderator
Ett bra skydd i botten är aldrig fel.Norrskenet skrev: ↑10 aug 2024 23:27Men känner ni verkligen att den keramiska coatingen verkligen bibehåller sina egenskaper så länge som tillverkaren anger? Tycker alltid man iaf får halvera tiden för hållbarhet.
En del tillverkare anger förutsättningen som man skall uppfylla för att få den verkningsgrad de anger.
Renlighet är A-O när det gäller keramiska skydd, så att lacken kan optimalt ta i mot skyddet.
En del är för keramiskt en del i mot, upp till var och en att avgöra.
Mvh Progge
-
- Ny Medlem
Inte vet jag om jag gör något speciellt. Har bytt ut lite produkter genom åren men inte märkt någon skillnad.
Tvätt vintertid.
Citrusbaserad avfettning (ValetPro) på sidorna under handtagen, fälgar samt hela arslet på bilen.
Alkalisk avfettning (köper oftast Labocosmetica Primus på storpack). Späder till kanske 7-10%.
Täcker hela bilen.
Ibland Flygrostlösande (ValetPro) på sidor och fälgar.
Efter avspolning kör jag oftast handtvätt med ett PH neutralt schampo, och spolar av med högtryck.
Därefter torkning med torkduk.
Bor i Norrbottens inland, så jag kör inte speciellt mycket på saltade vägar vintertid. Har jag ex kört efter E4, så brukar de PH neutrala schampot ersättas av ett surare mer kalklösande schampo.
- Manor
- Moderator
Hållbarheten på alla lackskydd kan nog tas med en rejäl nypa salt.
Två år har jag dock alltid fått ut sett till de medel jag använt, och har inte noterat någon avmattning efter några få tvättar.
Sommartid använder jag enbart en mild alkalisk blandning, men oftast enbart CarPro Reset schampo.
Vintertid kör jag en hyfsat mild P27-blandning (microavfettning) som brukar räcka.
Till våren görs en noggrannare tvätt med Iron-X, avfettning, alkalisk avfettning (starkare blandning).
Två år har jag dock alltid fått ut sett till de medel jag använt, och har inte noterat någon avmattning efter några få tvättar.
Sommartid använder jag enbart en mild alkalisk blandning, men oftast enbart CarPro Reset schampo.
Vintertid kör jag en hyfsat mild P27-blandning (microavfettning) som brukar räcka.
Till våren görs en noggrannare tvätt med Iron-X, avfettning, alkalisk avfettning (starkare blandning).
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Jensa
- Trogen Medlem
Känns som du dödar det med all avfettning om du använder alla dom stegen varje gång du tvättar
Har inte haft några problem med dom keramiska jag har lagt utan dom har effekt i flera år. En av bilarna har de fortfarande fin avrining efter 2500+ mil
Har inte haft några problem med dom keramiska jag har lagt utan dom har effekt i flera år. En av bilarna har de fortfarande fin avrining efter 2500+ mil
-
- Ny Medlem
Nja, vintertid kör jag Citrusbaserad avfettning vid behov, men då endast på dörrar under handtag samt bak på bilen. Alkaliska avfettningen kör jag med foam lance året runt. Sommartid använder jag ingen ”kallavfettning” eller citrus alls.
Så jag skulle inte säga att jag är hård på kemet. Har som sagt provat byta både avfettning (både alkalisk och citus/kallavfettning) samt provat byta schampo, men det blir som ingen skillnad.
Har själv funderat på om det de Torra/kalla norrbottniska vintrarna som är boven.
Så jag skulle inte säga att jag är hård på kemet. Har som sagt provat byta både avfettning (både alkalisk och citus/kallavfettning) samt provat byta schampo, men det blir som ingen skillnad.
Har själv funderat på om det de Torra/kalla norrbottniska vintrarna som är boven.
- Funk
- Moderator
För min del får jag ut ungefär 2 år utav CQUK, medan Tershine inte ens kom upp i ett..
Det är vissa waxschampon som dödar avrinning så där kan man ju testa något neutralt.
/Dick
Det är vissa waxschampon som dödar avrinning så där kan man ju testa något neutralt.
/Dick
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
- Ny Medlem
Ja,, jag fattar då inte.. Där jag märker först att jag tappar avrinningen är på huven och framskärmarna. Undra För hundra gubbar om det pga den kalla temperaturen i kombo med frekvent användandet av elektrisk motorvärmare vintertid och Volvos knallhårda lack som sabbar det
För hundra gubbar, på andrabilen (2012 Mondeo) satte jag soft99 Fusso coat sommaren 2022, och den verkar ju fortfarande ha lite avrinning kvar, så nåt skumt är det. Visserligen rullar inte den lika långt men ändå.
För hundra gubbar, på andrabilen (2012 Mondeo) satte jag soft99 Fusso coat sommaren 2022, och den verkar ju fortfarande ha lite avrinning kvar, så nåt skumt är det. Visserligen rullar inte den lika långt men ändå.
- Funk
- Moderator
Spolarvätska kan också döda avrinning/skydd, kanske. Hårdheten skall inte spela någon roll. jag äger/kör till 99% Volvo privat och ser ingen skillnad vad det gäller det. Här på västkusten är det salt och avfettning pga det som är det jobbiga skulle jag säga.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
- Ny Medlem
Om man då visste vad som fuckar upp det?
Nå, bilvård är ju kul, så jag lider väl inte direkt om jag skippar den keramiska coatingen och kör keramisk snabbförsegling/snabbvax med några tvättars mellanrum istället.
Är väl efter polering man gärna vill slänga på något med lite hållbarhet. Fusson har ju funkat bra på Forden, men tycker den är jobbig torka av så man drar sig lite för att lägga den.
Kanske får göra ett ”sista försök” med coating nu till hösten innan jag ger upp helt.
Nå, bilvård är ju kul, så jag lider väl inte direkt om jag skippar den keramiska coatingen och kör keramisk snabbförsegling/snabbvax med några tvättars mellanrum istället.
Är väl efter polering man gärna vill slänga på något med lite hållbarhet. Fusson har ju funkat bra på Forden, men tycker den är jobbig torka av så man drar sig lite för att lägga den.
Kanske får göra ett ”sista försök” med coating nu till hösten innan jag ger upp helt.
- Manor
- Moderator
Jag tycker att du ska ge Gyeon Mohs Evo en chans. Jag måste säga att jag är imponerad hittills .
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
- Ny Medlem
Måste säga att det är lite lockande faktiskt. Priset är ändå helt ok för en 50ml flaska å lilla applikatorsvampen..
Pratade faktiskt med ägaren av tvätthallen jag brukar tvätta i och han berättade att de har väldigt mycket kalk i vattnet där, vilket kan vara anledningen till att avrinningen blir dålig såpass fort trots att jag haft keramisk coating.
Så dags att köra kalklösande schampo oftare hädanefter.
Pratade faktiskt med ägaren av tvätthallen jag brukar tvätta i och han berättade att de har väldigt mycket kalk i vattnet där, vilket kan vara anledningen till att avrinningen blir dålig såpass fort trots att jag haft keramisk coating.
Så dags att köra kalklösande schampo oftare hädanefter.