Fick min svarta bil från 2023 lackförseglat av en erkänd firma förra veckan. Tvättade första gången idag. Var varken lätt eller hårt smutsad. Kört med den 5-6 dagar sedan förseglingen. Rådet från firman var att vänta 48 timmar innan en eventuell tvätt.
Först använde jag en gör-det-själv tvätt (Glimra). Powerfoam som låg en minut, förtvätt med varmt vatten och sen spola av den med högtryck. Sen någon form av flytande vax och till sist något avkalkat vatten.
Körde hem i hög hastighet och vattnet rann av hyfsat bra men bilen blev inte ren (se bilden på dörren). Så tvätta den hemma med ny avfettning och tvätt med handske och Turtle Wax schampo.
Bilen är fortfarande väldigt flammig (se bilden på skärmen). Har mailat firman så avvaktar vad de säger imorgon.
Tänkte om det är något som varit med om det samma eller har någon teori om vad det kan bero på.
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Flammigt efter första tvätten
-
Jimmy
- Medlem
Re: Flammigt efter första tvätten
Jag tycker det ser ut som du har trafikfilm kvar på lacken, men kan vara svårt att se på bild.
Har du gjort en handtvätt med exempelvis tvätt handske och schampo?
Har du gjort en handtvätt med exempelvis tvätt handske och schampo?
- Manor
- Moderator

Det är inte det flytande vaxet som lämnat denna hinna?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Z0ntag
- Ny Medlem
Firman var också inne på vaxrester från Glimra eller det Turtle Wax schampo jag använde när jag handtvättade efteråt.
Ska dit i veckan och kolla på det.
Ska dit i veckan och kolla på det.