Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Försegling vs Konservering

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
MAX

Försegling vs Konservering

Inlägg av MAX » 28 okt 2008 00:43

Hej nu undrar jag vad är det för skillnad på en lack försegling och en lack konservering ?.
Har själv bara lagt vax tidigare men skulle vilja prova något som är lite hållbarare då man trots allt lägger ner ganska mycket jobb när man polerar en bil.Max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Försegling vs Konservering

Inlägg av Tantrum » 28 okt 2008 09:23

En konservering är väl ett begrepp som införts av "branschen", i syfte att få de att låta mer avancerat än vad det egentligen är. Vissa rekondkedjor hävdar ju t ex. att genom att köra en lackkonservering får man en lack som är mer motståndskraftig mot mekaniskt slitage, hållbarhet på 5 år, guld och gröna skogar etc. Riktigt så är ju inte fallet :)

Men man kanske skall göra skillnad på enkomponents och flerkomponents lackskydd.
R-2000, Brightguard 37 A & B, PPS mfl. är ju tvåkomponents lackskydd. Dessa lägger man i två lager. Det första förbereder ytan för nästa lager. Lager två får en bra grund och fäster därmed bättre.
Här kan man kanske prata om en konservering :)

R-2000 har väl visat sig hålla i åtminstone 12 månader utan att bättras?

Vilka ord man använder känns inte så viktigt. Syftet är ju det samma :)
Även ett rent vax är ju ett lackskydd/försegling.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Försegling vs Konservering

Inlägg av MAX » 28 okt 2008 11:33

Tackar för det svaret .
Då kan man säga att alla lackskydd är en konservering med olika håll barheter.
Men med olika benämningar.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Försegling vs Konservering

Inlägg av marcus » 28 okt 2008 17:04

Det råder en viss begreppsförvirring inom området men för att uttrycka mig enkelt - det är en lek med ord då samtliga produkter har en uppgift gemensamt - skydda lacken.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Försegling vs Konservering

Inlägg av Tantrum » 28 okt 2008 19:07

Att kalla en behandling för "konservering" ger ju intryck av att det sker något extraordinärt. Men riktigt så är sällan fallet tyvärr :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Försegling vs Konservering

Inlägg av Nisse » 02 jan 2009 18:38

Ja detta är ett dilemma för dom som försöker vara seriös inom branschen när det gäller bilvård..

Lackskydd kan var allt från en flaska vax för 19,50 till ett 2 komp lackskyddssystem....

Lackskydd - Lackförsegling - lackkonservering - Lackskyddssystem -

Det är enligt min mening nästan helt omöjligt att veta vad man får för pengarna...Man kan ju undra hur många som betalat tusentals kronor med tron att man fått det bästa på marknaden..Men i själva verket är det helt vanligt billigt vax..kan tänka mig att det finns ett stort mörkertal inom detta område...

Man kan ju undra hur många som åtar sig att lägga avancerade lackförseglingar på nya bilar som inte behöver poleras...och slänger på lite billigt vax på 15min..men har bilen hos sig under 2-3 dagar..och sedan begär 4000kr av kunden...

Mitt tips..
Företag som funnits i branschen länge är att rekommendera, lyssna även med andra vad dom tycker gällande bemötande och saklig information och framförallt resultatet. Se till att du vänder dig till en auktoriserat företag i branschen. Det finns massor av lycksökare i denna bransch som kör några månader och sedan rymmer fältet. Om något går snett så skall det finns ett ansvar och försäkringar. Vänd dig till ett välrenommerat företag.
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Försegling vs Konservering

Inlägg av MAX » 02 jan 2009 19:33

Nisse skrev.
Man kan ju undra hur många som åtar sig att lägga avancerade lackförseglingar på nya bilar som inte behöver poleras...och slänger på lite billigt vax på 15min..men har bilen hos sig under 2-3 dagar..och sedan begär 4000kr av kunden...

Kanske lika som i det fallet när jag jag blev erbjuden en proffsprodukt nästan i förtroende ;) för200% mer än vad den exempelvis kostar på nätet (om man bortser från frakt o postförskotts avgift)av recondan på orten .Hade jag köpt den så hade han gjort sej en bra hacka.
Köpte ju som bekant lite billigare medel av honom som skulle lösa mina problem vilket det inte gjorde men det visste han nog redan skulle jag tro.För då skulle han få ett ypperligt tillfälle att kunna hjälpa mej med mitt problem undrar vad det skulle kostat :o Max

Skriv svar