Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Skriv svar
Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Kulan » 15 mar 2018 10:31

Finns det nåt enkelt sätt att välja schampo som inte sliter på lackskyddet??

Ska man välja ”fri från vax” om man har ett syntetiskt lackskydd?? Eller hur gör ni erfarna inom detta??

Även förtvätt, ska man använda typ alkalisk avfettning å applicera detta ”kontaktlöst” dvs spraya på via antingen foam Lance eller tryckspruta och sen vänta, högtryckstvätts bort sen slabba på ett schampobiten, jag tror ni fattar, hur gör ni och hur tänker ni när ni väljer schampo och ”förtvätt medel”??

Mvh Kulan

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av mikkiz » 16 mar 2018 19:19

Själv har jag läst på, frågat här och testat. Kör oftast med Dodo Juice born to be mild som skonsamt schampoo på sommaren. En gammal favorit.
Senast la jag nanolex si3d lackskydd och köpte deras egna schampoo. Borde ju fungera fint ihop.
Vaxschampoon kan i vissa fall försämra vattenavrinningen med vissa lackskydd tycker jag.
Har jag ett bra grundskydd kör jag helst vaxfria schampoon.
Förtvätt kör jag på sommaren bilthambers autofoam (dammig bil) med foamlance och surfex hd på höst & vår med foam lance el vanlig tryckspruta.
Sen kör jag handtvätt med schampoo. Sen avslutar jag oftast med en ”drying aid/quick detailer” i samband med torkning av bilen för extra skydd/glans.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Funk » 16 mar 2018 20:37

CarPro reset är ett bra neutralt schampo annars finns det ofta schampon som kompletterar..

Tvätt metoden du beskriver är samma jag alltid kör med,...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Kulan » 19 mar 2018 09:11

Ok tack för svar. Nyfiken... vad säger folk om mr. Pink från chemical guys?? :)

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Pierriewargen » 19 mar 2018 09:37

Mr. Pink skummar jättemycket men det är inget vidare glid och rengöringsförmågan är sämre än med de flesta andra jag testat. Känns som all show no go.

Gyeon Bathe, Carpro Reset, Adams Car Wash, Optimum Car Wash eller Poorboys Super Slick & Suds är några riktigt fina pH-neutrala varianter som även rengör bra.

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Kulan » 19 mar 2018 10:03

Okej tusen tack för svaren :)

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av TonyM » 09 apr 2018 17:59

Jag är ett stort För hundra gubbar av carpro reset schampot. Sedan gillar jag att torka bilen först innan jag lägger på något glanshöjande medel. Om du gillar keramiska lackskydd så för torkstöd eller glansförhöjande medel är carpro Ech2o i 1:20 väldigt ekonomiskt och riktigt bra. Jag har inte hunnit testa än men om man blanda i en del carpro reload alltså 1:1:20. Ska visst vara väldigt bra som torkstöd eller glansförhöjande medel efter tvätt.

Gillade även Ultima schampot när jag hade Ultima PGP förra säsongen. Men om inte det lackskyddet jag har på har något schampo med tillsatser i så gillar jag mest de som inte lämna något efter sig. Tänkte prova Gyeon essence schampot framöver som är en mer koncentrerad version av Gyeon Bathe.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Funk » 09 apr 2018 20:34

Blandningen med Ech02/Reload kallas visst för Merlins elixir, och nóg är den bra, men den bör torkas ut noga för den kan ge lite fläckar annars.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av progge » 10 apr 2018 04:32

Viket medel lämnar inte fläckar om det inte torkas ut/av.
Inget unikt för denna produkt.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Funk » 10 apr 2018 06:54

progge skrev:Viket medel lämnar inte fläckar om det inte torkas ut/av.
Inget unikt för denna produkt.
Det är visserligen sant, men nyckelordet är noga.. :-)

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av progge » 10 apr 2018 09:08

Tjenare.
Tänkte på debatten om Rosa Så som är ett koncentrat.
Vatten spädbar men över doserades kraftigt, så en hinna blev på ytan.
I detta fall kunde man späda ned produkten med destillerat vatten till önskad styrka.
Men i stället så skrev man en massa negativt om produkten.
Samma sak hände med Reload för tre år sedan, då spädde tillverkaren ned produkten i stället.
Synd när handhavande blir ett produkt problem.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Funk » 10 apr 2018 09:46

Nja, så långt skall vi kanske inte dra det..

Men efter att ha använt Elixiret ett bra tag har jag nu köpt en svart bil där det syns tydligare om det inte poleras ordentligt.
Jag är för övrigt väl bekant med Reload I sig, men där vet man att det skall poleras/torkas ordentligt så där blir det Inga överraskningar..
Jag skall prova att minska mängden Reload för att se om det är boven i dramat, för så som jag använder torkstöd så vill jag inte vara så petnoga med torkningen att det nästan blior en handpolering.

Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Pierriewargen » 10 apr 2018 19:11

progge skrev: Samma sak hände med Reload för tre år sedan, då spädde tillverkaren ned produkten i stället.
Synd när handhavande blir ett produkt problem.
Nja, Carpro flyttade produktionen av reload till egen fabrik 2014 och det var då problemen började (innan var det tac system som tillverkade reload åt carpro). Versionen innan 2014 var det inga problem med, den var riktigt bra, och 2015 kom den nya varianten som också funkade bra. Men just versionen som kom 2014 var rikrigt dålig, knappt användbar.
Till och med doften ändrades i den nyare varianten eftersom den av någon anledning försvann helt och hållet i 2014 års version. Den luktade bara kemikalier.

Caroline
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jun 2018 13:26

Re: Lathund för schampon som är snäll mot lackskydd

Inlägg av Caroline » 11 jun 2018 13:39

MOD: Reklam borttagen , läs reglerna och försök igen.

Thomas

Skriv svar