Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Inlägg av MRisberg » 11 jun 2018 05:26

Hej.

Första inlägget då, efter presentationen.
I hopp om lite stöd från proffsen: Jag letar efter tips kring tvätt och underhåll av fälg och däck.

Har bifogat bilder på mina sommardäck. (Ja, vinterdäcken sitter fortfarande på men jag kör knappt.) Dom är skitiga som synes, inte tvättade efter förra säsongen. Ja, fy skäms. Iaf, det är dags nu. Men först en fråga om däckens åldrande för det kan vara dags för nytt gummi först.

1. Jag har hört från min bilmek att däck bör bytas var sjätte år även om man kör så lite att mönstret inte är nedslitet. Jag har rätt mkt mönster kvar men blev rekommenderad att byta. Däcken är från 2009. Minns inte om han menade både sommar- och vinterdäck när det pratades om antal år. Vad säger ni?

2. Innan jag antingen slänger på de gamla däcken igen eller låter verkstaden kränga om och balansera nya däck på de här fälgarna så vill jag tvätta fälgarna - grundligt. Jag vill tvätta fälgarna innan de hamnar på bilen för bromsskivorna gör det så svårt att komma åt annars. Vad har ni för tips på medel, redskap och kanske metod att använda .. och ordningsföljden?

Jag har följande relaterade redskap och medel till mitt förfogande, men kompletterar gärna efter er rekommendation:
Sonax Xtreme Fälgrengöring
Vanlig diskborste
Konisk fälgborste från Biltema
Särskild hink för det smutsigaste som t ex fälg, med smutsavskiljare från Biltema
Tänkte göra det i OKQ8s gör-det-själv-hall, med högtryck.

3. Kallavfettnigen är nästan slut så den kan jag lika gärna köpa ny innan jag sätter igång. "Prickbort" har jag hört är bra. Vad säger ni? Jag bara antar att jag behöver kallavfettning. Eller tror ni hellre på alkalisk? Eller både och? Eller alla tre inkl. fälgrengöringen? 8-)
Sommardäck-1-fram-1024x768.jpg
Sommardäck-2-bak-1024x768.jpg
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Inlägg av Funk » 11 jun 2018 07:11

Hej och välkommen.

Nästan 10 år gamla däck är väl kanske en aning på gränsen, men känns dom bra att köra på när det är vått ute och dom inte har sprickor så kan dom säkert funka något år till. Om däck fövaras mörkt och svalt håller gummit länge..


Jag tror du har klart för dig vad som krävs, men skulle faktiskt komplettera med en sur fälgrengöring, Biltemas funkar bra utöver vad du har..Rengöringen kan dock ta tid, kem behöver verka rätt länge på ingrodd smuts, så var beredd på det bara..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Inlägg av Perra83 » 11 jun 2018 09:01

Nu har jag noll koll på Biltemas medel men dom har allt du behöver.

Det bästa är att lätt tvätta fälgar och däck när dom sitter på bilen innan ett hjulskifte. När dom sedan är lösa går man på med kallavfettning och sedan en syrabaserad fälgtvätt. Sen tvätt av däcken med ett bra medel och sedan schampo. Funkar såklart även nu.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Inlägg av Manor » 11 jun 2018 09:11

Jag köpte just en äldre Volvo och de var minst lika skitiga som dina fälgar verkar vara.
Jag körde med ett tufft fälgrengöringsmedel som heter Valet Pro Dragon Breath som jag startade med. Därefter körde jag med Carpro Tar-X (avfettning) och slutligen en mildare fälgrengöring med namn Bilberry. Medlen fick sitta på ett tag...borstade...spolade av med högtryck. Allt avslutades med en grundlig tvätt med svamp och bilschampo. Resultatet blev bra men tog tid. Det borde följas upp med lera/clay, polering och något "lackskydd" för att bli tipp topp...men det hanns inte med för min del.

Sonax fälgrengöring och Prickbort fungerar säkerligen bra också.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Inlägg av Funk » 11 jun 2018 09:59

Just Biltemas fälgtvätt är baserad på oxalsyra vilket är väldigt bra på att ta den gulnade beläggningen på eftersatta fälgar.

Sonax är bra på metallbeläggningar..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Inlägg av MRisberg » 12 jun 2018 16:37

Funk skrev:Hej och välkommen.

Nästan 10 år gamla däck är väl kanske en aning på gränsen, men känns dom bra att köra på när det är vått ute och dom inte har sprickor så kan dom säkert funka något år till. Om däck fövaras mörkt och svalt håller gummit länge..


Jag tror du har klart för dig vad som krävs, men skulle faktiskt komplettera med en sur fälgrengöring, Biltemas funkar bra utöver vad du har..Rengöringen kan dock ta tid, kem behöver verka rätt länge på ingrodd smuts, så var beredd på det bara..

/Thomas
Tja. Tack för ditt svar.

Jag har hunnit med att göra lite research vad gäller däck. Har kommit fram till att de däck jag vill köpa inte finns för de 15"-fälgar jag har, bara till 16" och upp. Jag har bestämt mig för att slänga på mina gamla däck och se hur bilen känns med dem. (Ska kolla efter eventuella sprickor/skador som du nämner.) Förhoppningen är att jag kan köra en säsong till på dem och till nästa sommar byta till större fälgar så att jag kan köpa de däck jag vill ha. (Gillar inte tanken att kompromissa med däcken.)

Om än jag har en viss aning om hur jag tvättar fälgarna/däcken så frågar jag här eftersom det är rätt nice att få tips från er som gör det till vardags. Jag ska ta mig tid, de ska bli rena nu. Är också därför jag vill tvätta dem innan jag slänger på dem. Lust att förklara "en sur fälgrengöring"?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Inlägg av MRisberg » 12 jun 2018 16:47

Perra83 skrev:Nu har jag noll koll på Biltemas medel men dom har allt du behöver.

Det bästa är att lätt tvätta fälgar och däck när dom sitter på bilen innan ett hjulskifte. När dom sedan är lösa går man på med kallavfettning och sedan en syrabaserad fälgtvätt. Sen tvätt av däcken med ett bra medel och sedan schampo. Funkar såklart även nu.
Tack för din input.

Nu blir jag nyfiken, varför är det bättre att tvätta fälgarna medan de sitter på bilen jämfört när jag har dem lösa?

Så, först kallavfattning när fälgen är torr och sen spola av med högtryck. Sen fälgtvätt när däcket är avspolat och vått, eller?

Eller ska jag spruta på kallavfettning medan däcket är torrt och arbeta med det med lämplig fälgborste, och sen spruta på fälgtvätt INNAN jag spolar av emellan? Har inte förstått om fälgtvätt fungerar bra på våta ytor ...

Det känns förresten lite sådär att tänka att jag skulle arbeta in kallavfattningen (agitera?) innan jag spolat av däcket med högtryck. Det om något borde riskera att jag gnuggar in skit och riskerar att repa fälgen.

Efteråt allt ovan blir det schampo med mjuk borste helt klart. Det är jag med på.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Inlägg av MRisberg » 12 jun 2018 17:08

Manor skrev:Jag köpte just en äldre Volvo och de var minst lika skitiga som dina fälgar verkar vara.
Jag körde med ett tufft fälgrengöringsmedel som heter Valet Pro Dragon Breath som jag startade med. Därefter körde jag med Carpro Tar-X (avfettning) och slutligen en mildare fälgrengöring med namn Bilberry. Medlen fick sitta på ett tag...borstade...spolade av med högtryck. Allt avslutades med en grundlig tvätt med svamp och bilschampo. Resultatet blev bra men tog tid. Det borde följas upp med lera/clay, polering och något "lackskydd" för att bli tipp topp...men det hanns inte med för min del.

Sonax fälgrengöring och Prickbort fungerar säkerligen bra också.
Hej. Tack även för dina tips.

Intressant att du börjar med fälgrengöringsmedelet innan avfattningen. Är det alkalisk avfettning kanske?

Jag behöver nog kolla upp Valet Pro Dragon Breath, Carpro Tar-X och Bilberry som du nämner. Men för den här gången tänkte jag köra med Sonax Xtreme Fälgrengöring eftersom jag redan råkat köpa den. Om inte någon varnar mig för den.

Du får gärna tipsa om en lera/clay. Det är första gången jag köper och ska använda en sån.

Ett lackskydd efter mitt noga arbete vore rena drömmen. Vad rekommenderas?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Letar tips kring tvätt av däck/fälg

Inlägg av Funk » 12 jun 2018 18:13

Först, Sonaxen är riktigt bra, men för dem som använder mycket så blir den ganska dyr..
Sur fälgrengöring innebär att den är syrabaserad, till skillnad mot de flesta andra som är basiska eller neutrala. Dom tar olika sorters smuts helt enkelt.

Jag hade börjat med sonax extreme och gnuggat ordentligt och sedan låtit det verka ett tag, skölj sedan. Efter det borde du se om/var det finns tjära på..lös med kallavfettning. Det svarta (och eventuellt gula) som finns kvar tar man med en vända sur rengöring som får verka lite längre, eventuellt räcker en vända sonax till om det bara är svarta beläggningar från bromsbelägg/skiva.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar