Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 03:16

Jag hade lite tid igen att leta runt efter bra guider och inspiration ... och inspiration har jag hittat: BBVs video av motortvätt (se nedan). Imponerande metod, inspirerande — jag har definitivt lärt mig något nytt och intressant i natt. :)

När jag köpte Golfen och hade den på första servicen så frågade jag specifikt vad jag bör tänka på när jag gör rent motorutrymmet som var skitigt redan när jag köpte bilen. Skulle bli första gången jag gjorde något sånt. Till svar fick jag höra att jag bör undvika att göra en motortvätt, det är för farligt med moderna motorer .. tjat tjat tjat om hur dumt det är att inte lämna in till proffs för sånt där. Jag lät det vara ... :?

Några år senare stöter jag på den här videon från BBV, utförd på en modern VW. Och om än jag beundrar det professionella handhavandet så ser jag ju att ... Det är ju visst möjligt! Ser inte ens särskilt svårt ut. :shock:

Kan någon rätta mig nu om jag har fel — innan jag gasar på med semesterpengarna? 8-) Förutom att spola med lite avstånd och hålla med annat sunt förnuft, behöver jag skaffa något annat än en högtryckstvätt med "skumlans", lite BBV-kemi och en schyst pensel för att tvätta motorn? Det vore ju fantastiskt om även jag kunde få uppleva det där.



Ps. Jag står för inte mindre än fyra .. EDIT, nu fem views av den videon. :jeps
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av progge » 18 jun 2018 06:53

Tanke:
Generatorn skall man vara försiktig med, inte utsätta den för rinnande vatten.
Koppla loss batteriet, om det kommer in vatten där det inte skall vara.
Kontakter har tätningar, men är de hela.
Så var lite försiktig med högtrycket.

Använd Sunt förnuft så är det inga problem, minimalt med vatten.
https://www.youtube.com/watch?v=zlMr27bBUss&t=0s
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av Funk » 18 jun 2018 07:16

Jag gör som i videon, fast med mindre av allt... Jag sprejar på lite dressing och torkar som avslutning i stället för att dränka allt i den..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av Manor » 18 jun 2018 08:05

Jag håller efter med medel, penslar, borstar, microfiberdukar och använder inte (eller väldigt sällan) högtryck i motorutrymmet.
Vid några tillfällen har jag använt mig av min ångtvätt, men inget måste utan för att det underlättade.

Jag tycker att jag klarar mig bra utan högtryck i motorutrymmet även om det säkerligen kan behövas om det är rejält skitigt.
Vid de få tillfällen jag sprutat vatten i motorutrymmet så har jag plastat in allt som sett känsligt ut...generator och andra elpryttlar.

Om det inte är bedrövligt skitigt så kanske du kan testa utan högtryck. Ett bra tips är att börja på en sida och hålla sig där...det är lätt att man "svävar ut" och duttar lite här och där, men smartare att arbeta lite strukturerat. Då ser man också resultatet på ett helt annat sätt, så börja exempelvis i vänstra främre hörnet och testa dig fram :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 13:54

progge skrev:Tanke:
Generatorn skall man vara försiktig med, inte utsätta den för rinnande vatten.
Koppla loss batteriet, om det kommer in vatten där det inte skall vara.
Kontakter har tätningar, men är de hela.
Så var lite försiktig med högtrycket.

Använd Sunt förnuft så är det inga problem, minimalt med vatten.
https://www.youtube.com/watch?v=zlMr27bBUss&t=0s
Tack för dina tips och videon.
Intressant att han låter batteriet sitta under tvätten, bara det har lite skydd över polerna så menar han att det ska gå bra. Jag frågade på verkstaden första gången jag var där och de svarade med att man absolut inte bör koppla ur batteriet. Datorn kan ta skada och förlora inställningar (ungefär ngt sånt sades).

Jag hade tänkt låta det sitta kvar och spola sparsamt runt och på det, jag har skydd över polerna. Nån som vet huruvida nödvändiga avfettningsmedel, schampon och annan nödvändig kemi är ledande som vatten?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 14:06

Funk skrev:Jag gör som i videon, fast med mindre av allt... Jag sprejar på lite dressing och torkar som avslutning i stället för att dränka allt i den..


/Thomas
Nice. Ja om du utgår från en renare motor än den jag har (likt den i videon) så är det säkert bra med mindre kemi.

Jag blev väldigt imponerad av hur motorn kunde ”dränkas” i medel. Det är vad jag tror att jag behöver i mitt fall (misstänker att motorn inte tvättats sedan 2009). Trodde inte det var möjligt att göra så med motorn i behåll. Motorn är inte ens särskilt kall i videon som det rekommenderas överallt.

En sån där dressing, lust att förklara hur den fungerar eller vad den gör? Eller det kanske står på nån hemsida om du bara har en länk?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 14:14

Manor skrev:Jag håller efter med medel, penslar, borstar, microfiberdukar och använder inte (eller väldigt sällan) högtryck i motorutrymmet.
Vid några tillfällen har jag använt mig av min ångtvätt, men inget måste utan för att det underlättade.

Jag tycker att jag klarar mig bra utan högtryck i motorutrymmet även om det säkerligen kan behövas om det är rejält skitigt.
Vid de få tillfällen jag sprutat vatten i motorutrymmet så har jag plastat in allt som sett känsligt ut...generator och andra elpryttlar.

Om det inte är bedrövligt skitigt så kanske du kan testa utan högtryck. Ett bra tips är att börja på en sida och hålla sig där...det är lätt att man "svävar ut" och duttar lite här och där, men smartare att arbeta lite strukturerat. Då ser man också resultatet på ett helt annat sätt, så börja exempelvis i vänstra främre hörnet och testa dig fram :).
Att börja på ett ställe, istf att börja med hela motorn, låter bra. Kanske ska göra så. Tack för tipset.

Du skriver att du plastar in det du vill skydda. Hur gör du rent dessa saker efteråt? Dessa prylar sticker väl ut som extra skitiga när allt runt om blir rent.

Om jag köper en egen högtryckstvätt och tar med mig till GDS så kan jag antingen reglera trycket eller stänga av kompressorn och därmed köra med rinnande. Den lans som erbjuds på min OKQ8 startar ett rejält högtryck så snart jag har handtaget intryckt i en sekund. Men du tror inte att det duger med ett avstånd på 50-100 cm med högtrycket för att skona de känsliga komponenterna?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av Funk » 18 jun 2018 17:08

Dom enda bilar man skall vara försiktig med enligt min erfarenhet är SAAB , där vissa delar av tändkassetten inte gillar väta och Volvos femmor med traditionell fördelare där det kan komma in vatten. Volvon funkar dock igen efter torkning av tänddelar, vilket SAAB ibland tydligen inte gör på grund av en kass konstruktion. Jag tvättar allt med högtryck, men man skall ju inte mata på med kort avstånd och under långa perioder, lite sunt förnuft får man ju använda...

Bilar är gjorda för att fungera i tusentals mil, i ur och skur och alla tänkbara väder och körförhållanden...dom är inte så känsliga för vare sig vatten eller avfettning under en kort tvätt.

Dressing är glansmedel för all plast och gummi, vilket gör att det i bästa fall ser nytt ut..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 20:51

Funk skrev:Dom enda bilar man skall vara försiktig med enligt min erfarenhet är SAAB , där vissa delar av tändkassetten inte gillar väta och Volvos femmor med traditionell fördelare där det kan komma in vatten. Volvon funkar dock igen efter torkning av tänddelar, vilket SAAB ibland tydligen inte gör på grund av en kass konstruktion. Jag tvättar allt med högtryck, men man skall ju inte mata på med kort avstånd och under långa perioder, lite sunt förnuft får man ju använda...

Bilar är gjorda för att fungera i tusentals mil, i ur och skur och alla tänkbara väder och körförhållanden...dom är inte så känsliga för vare sig vatten eller avfettning under en kort tvätt.

Dressing är glansmedel för all plast och gummi, vilket gör att det i bästa fall ser nytt ut..

/Thomas
Tack. Känns mer och mer som att jag fixar det.

Har du någon dressing att rekommendera? Och du nämner gummi: Går det att köra med dressing på t ex gummimattorna i kupén? Dom är matta och tråkiga även efter en tvätt - kanske kan ge dem med lite lyster? Vill däremot inte ha någon stark lukt i kupén efteråt. Flickvännen är, med all rätt, lite känslig för sånt.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av popp » 18 jun 2018 21:14

Hej.

Jag jobbar som rekondare och jag har aldrig haft några problem att motortvätta någon bil :brumm

Så jag tycker inte du behöver vara så orolig att motortvätta din pärla. :D

Men som dom andra har skrivit så ta det lugnt med trycket på vattnet om du är orolig.så kommer det gå alldeles utmärkt. :best

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av Funk » 18 jun 2018 21:40

BBV:s vita är en trevlig vattenbaserad dressing, men inte till mattor, det blir för halt... prova att stryka dem med vanlig såpa.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 21:41

Vad gäller steg ett, kallavfattningen:
I videon används Degreaser Wet. Det är inte en BBV-produkt va?
Ser att BBV säljer ett alternativ, Degreaser HD.

Det står lite om dessa, bl a:
Degreaser Wet: Aromatfri avfettningsmedel kombinerad petroleum och glykolbas som fungerar även på våta ytor.
Degreaser HD: kan appliceras på torr eller våt yta, vilket möjliggör snabb och effektiv fordonsvård året om - med eller utan förspolning.
Är den här sortens kallavfettning lika effektiv som en "traditionell" som ska appliceras bara på en torr yta?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av Funk » 18 jun 2018 21:43

Är den här sortens kallavfettning lika effektiv som en "traditionell" som ska appliceras bara på en torr yta?
Inte riktigt , men det brukar räcka till väl..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av Pierriewargen » 18 jun 2018 21:44

Vågar nästan satsa pengar på att degreaser HD tillverkas av blue & green och är således väldigt lik degreaser wet.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 21:51

popp skrev:Hej.

Jag jobbar som rekondare och jag har aldrig haft några problem att motortvätta någon bil :brumm

Så jag tycker inte du behöver vara så orolig att motortvätta din pärla. :D

Men som dom andra har skrivit så ta det lugnt med trycket på vattnet om du är orolig.så kommer det gå alldeles utmärkt. :best
Vad ballt! Tack för peppet. :)

Som rekondare har du säkert en högtrycksmaskin med magnumtryck .. men om jag köper en konsumentmaskin på säg en 140, 150, 160 bar så där, räcker det trycket för att tvätta med? Plus: räcker det med en halvmeter till en meter avstånd för att skydda komponenterna i motorn? Eller behöver jag redan med dessa konsumentprodukter hålla mig ännu länge bort?

Vet tyvärr inte vad det är för tryck på maskinen i videon så det är svårt att relatera.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 21:53

Funk skrev:BBV:s vita är en trevlig vattenbaserad dressing, men inte till mattor, det blir för halt... prova att stryka dem med vanlig såpa.
Okej, kan testa det vid tillfälle.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 18 jun 2018 22:03

Pierriewargen skrev:Vågar nästan satsa pengar på att degreaser HD tillverkas av blue & green och är således väldigt lik degreaser wet.
Det är möjligt.

Men du, snudd på störtlöjlig fråga men jag undrar faktiskt: Det där namnet, Blue & Green: Har det något att göra med att BBVs kallavfettning är blå och deras alkaliska är grön? .. som att det är en blandning mellan båda sorter? (typ som mikroavfetting?)

Jag tänker mig i alla fall att jag eventuellt ska satsa på någon av dessa ovan istället för Prickbort, som jag annars läst en del om på nätet. Jag misstänker att Prickbort är för starkt för en del andra produkter som jag kan komma att vilja använda på bilen.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av popp » 19 jun 2018 06:58

MRisberg skrev:
popp skrev:Hej.

Jag jobbar som rekondare och jag har aldrig haft några problem att motortvätta någon bil :brumm

Så jag tycker inte du behöver vara så orolig att motortvätta din pärla. :D

Men som dom andra har skrivit så ta det lugnt med trycket på vattnet om du är orolig.så kommer det gå alldeles utmärkt. :best
Vad ballt! Tack för peppet. :)

Som rekondare har du säkert en högtrycksmaskin med magnumtryck .. men om jag köper en konsumentmaskin på säg en 140, 150, 160 bar så där, räcker det trycket för att tvätta med? Plus: räcker det med en halvmeter till en meter avstånd för att skydda komponenterna i motorn? Eller behöver jag redan med dessa konsumentprodukter hålla mig ännu länge bort?

Vet tyvärr inte vad det är för tryck på maskinen i videon så det är svårt att relatera.
Vi har ett rätt bra tryck i vår maskin på jobbet men som tur går det att ställa ner trycket för annars hade det inte varit så bra för motorn. :lol:

En vanlig högtryckstvätt går det alldeles utmärkt att motortvätta med :jeps

Jag brukar köra på en halv meters avstånd när jag motortvättar o siktar aldrig på generatorn o dyl. :nicka

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av progge » 19 jun 2018 07:31

MRisberg skrev:
Pierriewargen skrev:Vågar nästan satsa pengar på att degreaser HD tillverkas av blue & green och är således väldigt lik degreaser wet.
Det är möjligt.

Men du, snudd på störtlöjlig fråga men jag undrar faktiskt: Det där namnet, Blue & Green: Har det något att göra med att BBVs kallavfettning är blå och deras alkaliska är grön? .. som att det är en blandning mellan båda sorter? (typ som mikroavfetting?)

Jag tänker mig i alla fall att jag eventuellt ska satsa på någon av dessa ovan istället för Prickbort, som jag annars läst en del om på nätet. Jag misstänker att Prickbort är för starkt för en del andra produkter som jag kan komma att vilja använda på bilen.
BLUE & GREEN är ett företag i Landskrona
https://blueandgreen.se/
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 25 jun 2018 20:11

Vill tvätta med högtryck. Finns redan i tvätthallen på OKQ8 men jag är osäker på vilka tillbehör som passar till deras spolhandtag, om det ens går. Någon som vet? (det kanske är olika från mack till mack ..?)

Om jag köper själv: Står och väljer mellan Nilfisk och Kärcher. Lutar åt Nilfisk eftersom jag gillar deras lite enklare spolhandtag. Kärcher skickar ett mer komplicerat spolhandtag som jag är rädd går sönder lättare än Nilfisks. Jag avser köpa tillbehör som t ex foam lance från en bilvårdsfirma för bästa skumeffekt.

Om Nilfisk: Står och väljer mellan Nilfisk D 140.4-9 X-TRA och E 150.2-10 H X-TRA. De jämför sig bl a så här:
Detalj D 140.4 E 150.2
Kostar Mindre ($$) Mer ($$$)
Vikt 13 kg 19,8 kg
Slanglängd 9 meter 10 meter
Slangtyp Mjuk Stålarmerad
Pumptryck 140 bar 150 bar
Vattenmängd lågtryck/högtryck 550/ 420 liter/timme 500/ 400 liter/timme
Vattenmängd lågtryck/högtryck 9,17/7 liter/minut 8,33/6,66 liter/minut
Motor 2,4 kW 2,1 kW
En dyrare maskin ger alltså mindre tryck och mindre vatten. Men räcker trycket och vattnet för att tvätta bilen och är de andra skillnaderna värda det högre priset?

Någon som vet vad det är för skillnad mellan serierna D och E? Dessa serier står förklarade på Nilfisks hemsida: C=Compact, E=Excellent, P=Professional ... D=??.


EDIT: Jag vet inte varför forumet lägger till en massa tomma rader framför tabellen. Jag kan varken se eller ta bort detta när jag redigerar mitt inlägg.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar