Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Suzuki Swift

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Suzuki Swift

Inlägg av progge » 28 jul 2018 14:43

Eller en sväng med Merlin funkar blir en hal yta.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 28 jul 2018 17:41

progge skrev:Eller en sväng med Merlin funkar blir en hal yta.
Merlin innehåller ju även vatten, så det känns som om man bör vänta ett tag innan man lägger på det :).
Hur många bilar har du lagt UK 3.0 på? Vad är din uppfattning?

Jag måste också tillägga att de "high spots" jag nämnde tidigare inte är grumligt icke avtorkat medel, utan något ställe där man borde torkat bort mer...det är som om ytan är lite mörkare.

Samma typ av bekymmer har jag haft med Reload på mörkare lacker. Det är inte direkt som en quick detailer utan ganska jobbig att få till på vissa mörkare lacker.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Suzuki Swift

Inlägg av progge » 28 jul 2018 18:37

Tjenare.
Fem är det upp i nu varav en var alla kåpor till en mc.
Vattnet som är skadligt är i droppform, kan bli permanenta vatten fläckar.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 30 jul 2018 18:56

Här kommer slutligen lite bilder efter årets Suzuki polering och lackbehandling (CarPro CQuartz UK 3.0):
Bild
Bild
Bild


Riktigt nöjd med resultatet.

Oscillerande, Scholl gul spiderpad, Menzerna 2400.
Oscillerande, carPro GlossPad, CarPro Essence,
Därefter två lager med CarPro CQuartz UK 3.0.

Dörröppningar behandlade med Glare Professional Polish.
Däcksidorna med CarChem Tyre Coat.
All svart plast behandlade med CarPro PERL (1:1).
Invändigt torkad med Ultima Interior Shampoo Gel.

Lacken är riktigt ok för att vara 4 år, visst finns det defekter i form av stenskott etc. men det kommer man ju aldrig ifrån, sett till en relativt tunn och mjuk lack så är jag väldigt nöjd :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Suzuki Swift

Inlägg av pean92 » 31 jul 2018 09:42

Manor skrev:Här kommer slutligen lite bilder efter årets Suzuki polering och lackbehandling (CarPro CQuartz UK 3.0):
Bild
Bild
Bild


Riktigt nöjd med resultatet.

Oscillerande, Scholl gul spiderpad, Menzerna 2400.
Oscillerande, carPro GlossPad, CarPro Essence,
Därefter två lager med CarPro CQuartz UK 3.0.

Dörröppningar behandlade med Glare Professional Polish.
Däcksidorna med CarChem Tyre Coat.
All svart plast behandlade med CarPro PERL (1:1).
Invändigt torkad med Ultima Interior Shampoo Gel.

Lacken är riktigt ok för att vara 4 år, visst finns det defekter i form av stenskott etc. men det kommer man ju aldrig ifrån, sett till en relativt tunn och mjuk lack så är jag väldigt nöjd :).
Snygg färg! ;) Är som du säger, den är lik min a4 i färgen. Är så sugen på testa keramiskt skydd men när man inte har någonstans att vara så blir det lite problematiskt.. :)

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Suzuki Swift

Inlägg av mikkiz » 31 jul 2018 10:42

:jeps Snyggt Manor, som alltid

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 31 jul 2018 11:50

mikkiz skrev::jeps Snyggt Manor, som alltid
Tackar :jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 31 jul 2018 12:05

pean92 skrev:Snygg färg! ;) Är som du säger, den är lik min a4 i färgen. Är så sugen på testa keramiskt skydd men när man inte har någonstans att vara så blir det lite problematiskt.. :)

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Det är både för och nackdelar med keramiskt lackskydd.

Fördelen är främst hållbarheten, största nackdelen är läggningen då jag har för dåligt ljus och att "vax" är roligare/mysigare att lägga. Fördelen överväger dock nackdelarna enligt mitt tycke då lacken bevisligen hållit bra.

Jag håller till under min carport, men ett större garage hade ju varit optimalt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 31 jul 2018 13:33

Bra jobbat som vanligt :jeps

Snygg färg på kärran också. :nicka :cheers

Som du säger så är vax mycket roligare att använda :D

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Galaxy » 31 jul 2018 22:56

Snyggt jobbat och seriöst att lägga 2 lager lackskydd :nicka.

Ungefär samma blåa nyans som på min Mitsubishi Colt. Är något speciellt med dessa skarpt blåa bilar :).

Tycker med att det är fördelar som väger över till keramiskts fördel med riktig hållbarhet som faktiskt tål vintern med mycket avfettning utan att man känner att skyddet ger vika och försvinner. Så mycket roligare att tvätta med när skiten inte sitter så hårt och vattnet dansar av lacken tvätt efter tvätt :jeps.

/Anders

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 31 maj 2020 23:05

Så var det dags att pyssla om Suzukin igen :).
Denna gång nästan enbart med produkter från CarPro som jag tycker levererar :jeps.


För ganska precis två år sedan så lades två lager med CarPro CQuartz UK 3.0, och det har fungerat förträffligt.
Då och då toppas det med "något" bara för skoj, men det riktiga skyddet står det ovanstående för.
Vi köpte bilen ny och den är nu dryga 5,5 år gammal och har gått knappa 6000 mil.

Lacken är i ett väldigt gott skick, men mjuk som de flesta japanska bilar...och tunn som de flesta nyare bilar.
Det innebär att jag försöker att hålla poleringen till ett minimum, och så även i år.
Det fösta året behandlades den bara med Glare, år 2-3 så var det CarPro CQuartz UK (2.0) och de senaste åren har det alltså varit CarPro CQuartz UK 3.0 (det bästa hittills som jag testat).

Planen detta år var en grundlig tvätt som även innebär CarPro Iron-X och CarPro Tar-X.
Lera (clay) är bra men ger tyvärr vissa defekter i lacken så gjordes bara på den bakre delen med en mild Bilt Hamber lera. Hade jag polerat med avverkande medel så skulle hela bilen lerats, men nu var behovet större där bak.

Aningen smutsig innan den grundligare vårtvätten:
Bild

Poleringen, om man nu kan kalla det för polering, gjordes med CarPro Essence Plus som inte är avverkande men rengör lacken rejält, ger glans och ska även kunna "renovera" ett tidigare lagt keramiskt lackskydd. Jag använde en för året nyköpt polermaskin - Shine Mate EX603 med 3,5" backplate samt därtill en gammal trotjänare - Flex TopTool V1. TopTool:en var det ett tag sedan jag använde, men den är väldigt trevlig...lugn och tyst gång och snabbar faktiskt på arbetet en aning. Dock aningen tung när man jobbar på dörrarna, men det fungerar. Jag blev även positivt överraskad av Shine Mate EX603 som kändes smidig och hyfsat lätt. Dock så låter den betydligt värre än TopTool:en, men de ligger i olika prisklasser också.

Jag använde mjuka trissor och gick över hela bilen. I dörrkarmarna körde jag dock med medeltrissa och CarPro Essence som är milt avverkande för att få bort några hittade repor. Både CarPro Essence och Essence Plus ger även ett visst basskydd, och ska inte spritas (IPA) innan läggningen av efterföljande lackskydd.

Ovanstående polering gjordes över två dagar och jag avvaktade därefter cirka tre timmar innan ett lager med CarPro Gliss lades på. CarPro Gliss är en form av "TopCoat" som ger en silkeslen yta och ska vara extremt hydrofobisk. Den används med fördel på toppen av CarPro CQuartz, men kanske helst direkt och inte som nu två år senare :roll:.

CarPro rekommenderar inte att Gliss läggs direkt på Essence Plus, men jag har kollat runt en del och det verkar fungera helt ok för de som testat...bl.a Car Craft (Youtube kanal) som jag kollar en hel del på och tycker gör bra och seriösa jobb och tester. Det var även där jag fick tips om en aningen annan läggningsteknik för Gliss i en uppföljningsvideo då hållbarheten varit sämre i hans första försök på egen bil. Min förhoppning är att kunna klara mig tills nästa år då det blir aningen mer polering och något keramiskt lackskydd igen.

Jag har egentligen ingen större förhoppning på CarPro Gliss som sådan, men varit intresserad av att testa det. Prislappen är i förhållande till hållbarheten aningen för hög.

Hur som helst blev resultatet väldigt bra. Essence Plus ger en snygg glans och jag upplevde att Gliss gav lacken en extra lyster.

Några efterbilder:
Bild
- reflektion från taket

Bild
- reflektion från huven

Bild
- snygg glans :nicka


Däck och lister behandlade med CarPro PERL (1:1).
Inredningen dammsugen avtorkad med CarPro Inside.
Gummimattorna tvättade och behandlade med SelaClean Gummi Förnyelse.

Jag tänkte också tipsa om ett medel för vindrutan som fungerat väldigt bra på Suzukin som hittills ratat allt jag provat med (både billiga och dyra medel). Den senaste behandlingen jag gjorde var med medlet Soft99 Glaco Roll On (120 ml). Smidigt att lägga och räcker till väldigt många behandlingar och är faktiskt det enda som egentligen fungerat på Suzukin konstigt nog. Kostar cirka 200:- och hållbarheten sägs vara 6 månader och det verkar stämma...det fungerar fortfarande efter 7 månader för mig men är nu dags att göra om.

Förutom behandling av vindrutan så ska jag på nytt testa Chemical Guys BareBone i hjulhusen som nu är hyggligt rengjorda. Vidare så blir det en klädseltvätt i sommar. Jag har inga fläckar på klädseln men det brukar ändå samlas en hel del skit/damm i klädseln. Därefter behandling med en klädselförsegling som heter CarPro CQuartz Fabric som ett extraskydd...men vet egentligen inte hur mycket nytta det gör.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Funk » 01 jun 2020 07:32

Snyggt och informativt !

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 01 jun 2020 11:27

Funk skrev:
01 jun 2020 07:32
Snyggt och informativt !

/Thomas
Tackar :jeps.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Suzuki Swift

Inlägg av korvis » 01 jun 2020 12:34

Snyggt jobbat :jeps
Det är en härlig blå färg på den där...

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 01 jun 2020 20:10

korvis skrev:
01 jun 2020 12:34
Snyggt jobbat :jeps
Det är en härlig blå färg på den där...

Tack så mycket :jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Suzuki Swift

Inlägg av popp » 03 jun 2020 21:34

Mycket snyggt jobbat. :jeps

Och bra med all information och härlig färg också. :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 03 jun 2020 22:49

popp skrev:
03 jun 2020 21:34
Mycket snyggt jobbat. :jeps

Och bra med all information och härlig färg också. :jeps
Stort tack :jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Suzuki Swift

Inlägg av vaxfrasse » 04 jun 2020 07:17

Fint arbete både med bil och beskrivning. Kul att se och läsa.
Riktigt fin färg på bilen med.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 04 jun 2020 23:24

vaxfrasse skrev:
04 jun 2020 07:17
Fint arbete både med bil och beskrivning. Kul att se och läsa.
Riktigt fin färg på bilen med.
Tackar :jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Suzuki Swift

Inlägg av Manor » 11 jun 2020 09:23

Här kommer en bild på resultatet i hjulhuset behandlat med Chemical Guys Bare Bones.

Bild

Detta är utseendet efter att ha kört någon vecka, men är än så länge lätt att spola av och ger då detta resultat.
Hållbarheten har inte varit fantastisk sett till mina tidigare försök, men jag fick åtminstone till underarbetet bättre denna gång.

Det sprayas på och ger en vått täckande yta (tidningar krävs under då det droppar en del).
Största fördelen är att det blir "mörkt" i hjulhusen och inte ljusgrått/brunt som det ofta är om man inte får det helt rent (vilket åtminstone jag haft svårt med).

Kan det rekommenderas? Nja, kanske för sommarbruk men hållbarheten är sisådär och är också aningen geggigt att hålla på med...men visst är det kul att testa. Just hjulhusen brukar jag slarva med annars.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar