Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ett säkert sätt att förvara kem på?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Ett säkert sätt att förvara kem på?

Inlägg av MRisberg » 11 jan 2019 13:41

Vad förvarar ni ert bilkem i? Jag har haft mina originalbehållare i en Smart Store från Clas Ohlson men det har visat sig inte fungera jättebra.

Ett av mina kem visar sig läcka och det har fått plasten på insidan av Smart Store-lådan att både bågna och att bli alldeles flottig på något vis. Det bågnar precis under behållaren som läcker trots att det bara är några droppar som trängt ut, ingen annanstans. Jag förstår ju nu att plasten som den här Smart Store-lådan är byggd av inte klarar att motstå den sortens kem som läckt ut. Något som förbryllar mig lite däremot är att hela botten i lådan plus stora delar av väggarna har blivit liksom flottiga / oljiga av incidenten. Vet inte om det kommit av ångorna kanske, det luktar i alla fall något slags lösningsmedel om redskapen som också låg i lådan; svampar, mikrofiberdukar, borstar etc.

Jag hänger inte ut någon firma här, undrar vad ni lagrar ert kem i bara.
IMG_7748_exp.jpg
Undersidan av behållaren. Tittar man noga så ser man att det är lite fuktigt på sina ställen - men inget direkt hål så vitt jag kan se.
IMG_7749_exp.jpg
I Smart Store-lådan; det är alldeles fuktigt där behållaren stått, och plasten har bågnat. (blåmarkerat område) Zooma så ser du t o m små små droppar av kem.
IMG_7750_exp.jpg
I Smart store-lådan; det har blivit alldeles flottigt i botten och även på väggarna. Den här lådan mår verkligen inte bra av att förvara kem för bil.
IMG_7752_exp.jpg
Undersidan av Smart Store-lådan; plasten har bågnat där den läckande behållaren har stått.
IMG_7753_exp.jpg
Behållaren är inte öppnad, och det är inte övertryck i den heller.
IMG_7754_exp.jpg
Har torkat av behållaren. Syns ingen läcka tycker jag.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ett säkert sätt att förvara kem på?

Inlägg av MRisberg » 15 jan 2019 18:36

De flesta av mina behållare för bilvårdsprodukter är av sorten "02 PE-HD". Några enstaka är av sorten "01 PET". Förpackningen som läcker är av PE HD-typ.

Så här står det att läsa om PE HD:
02 PE-HD, en vanlig plast i förpackningar för flytande ­produkter, "polyeten hög densitet". Kallas också polyetylen. Har inga kända miljörisker. Undvik att hetta upp. Kraftigare och tätare än vanlig polyetylen (04 PE-LD).

Smart Store-lådan som bågnat av den läckande PE HD-förpackningen är av typen "05-PP", eller polypropen. Lite mer om den sorten: Kan innehålla farliga ämnen. Finns i många livsmedelsförpackningar och är vanlig som förpackningsplast till mat som ska värmas i mikrovågsugn.

Ska se om jag kan hitta en låda med lock av sorten PE-HD att lagra mina kem i istället ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Ett säkert sätt att förvara kem på?

Inlägg av Rattnalle » 15 jan 2019 18:52

Jag har också en sån där smartstore låda med grejerna i sedan ganska nyss.. efter bara några dagar var det blött i botten men jag kan inte identifiera boven utifrån lukt eller känsla. Ingen av grejerna har läckt tidigare när de stått i en kartong eller en hink.. har lagt papper i botten och ställt tänkbara bovar i en hink så länge.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ett säkert sätt att förvara kem på?

Inlägg av MRisberg » 15 jan 2019 19:04

Intressant. Undrar just om det kan finnas en reaktion mellan 02 PE-HD och 05 PP i kombination med ett visst kem? (ren nyfiken spekulation) Vi får väl se om du får läckan igen nu när du lagt papper emellan. Skriv gärna igen då och om du kan se då vilket kem det är som läcker.

Själv har jag sedan ett par dagar hängt upp min läckande behållare istället för att ha den stående i Smart Store-lådan. Jag vill försöka se var någonstans den faktiskt läcker. Det har inte varit möjligt att se det när det stått i Smart Store-lådan då hela ytan under behållaren blivit fuktig.

Det har inte läckt synligt sedan jag hängde upp behållaren. Den har bara hängt i några dagar, behöver mer tid.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Ett säkert sätt att förvara kem på?

Inlägg av Rattnalle » 15 jan 2019 20:29

Jag misstänker kallavfettningen i mitt fall. Det är den enda produkten som är i en billig sprayflaska som inte är tänkt att hålla för påfyllning men som jag fyllt ändå.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ett säkert sätt att förvara kem på?

Inlägg av MRisberg » 15 jan 2019 21:40

Vad är det för plast som sprayflaskan är byggd med? Brukar stå på undersidan.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Ett säkert sätt att förvara kem på?

Inlägg av Rattnalle » 15 jan 2019 21:46

Vet ej men den är såld med just kallavfettning i.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ett säkert sätt att förvara kem på?

Inlägg av MRisberg » 15 jan 2019 22:08

Oj, om den säljs så får man ju hoppas att tillverkaren använt en för kemet beständig behållare.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar