Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Flygrostborttagare, när och hur?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Mangewide » 24 apr 2019 10:43

Så!, verkar finnas olika skolar när man ska använda denna produkt på lacken!

Vilket är bäst?. ;)

Många tvättar med alla steg, foam, avfettningar, schampo och sist läger på flygrostbort, spolar av och torkar bilen.....

Vill man inte lägga på nått skyddande efteråt, alltså schampot..?.

Sen lägger ni på HELA bilen?. Tänkte nu en sväng efter en hård vinter.. :D
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av progge » 24 apr 2019 17:48

Tjenare.
Kör i denna ordning:

Kallavfettning
Petroleumavfettning som det benämns, är en aromatisk lacknafta som är väldigt bra på att lösa upp fet smuts. Vinterns dubbdäck sliter upp tjära från asfalten som fastnar på lacken, och den feta smutsen är i princip omöjlig att lösa upp utan kallavfettning.
Går att använda lera men det går jag inte in på nu.
Rengöringsförmågan hänger ihop med hur lång tid som avfettningen fått verka. Låt verka i en fyra-fem minuter, sedan är det dags att lägga på Alkalisk avfettning ovanpå.
Detta gör att de båda typerna av avfettningsmedel samverkar och tar bort skiten lättare.
Man får aldrig låta avfettningsmedel torka ut helt, vilket kan hända rätt fort så hålla medlet under uppsikt.
Tänk också på att kallavfettning löser upp rostskydd som finns på bilens "insida", till exempel inuti dörrarna. Ta därför för vana att inte spruta kallavfettning ovanför sidorutornas nedre del. Kallavfettning på sidorutorna rinner in på insidan av dörren, ned i plåtveck och kan bidra till snabbare rostangrepp, som tyvärr inte syns förrän det är för sent.

Efter fem minuter:

Alkalisk avfettning:
PH-värde över 7 (oftast över 10) samt ska spädas med vatten
löser inte petroleumbaserad smuts, däremot smuts som proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater.
Alkaliska avfettningsmedel blandar oftast olika tensider, alkoholer och vatten för att få en bättre produkt som rår på många typer av smuts.
Fungerar utmärkt på en blöt bil och är som regel också rätt effektivt mot bromsdamm på fälgarna. PH värdet gör att Aluminium och krom kan missfärgas.
Takrails är ett sådant ställe som man ser etsningar på, så var varsam med blandningen.

Spola av efter ytligare fem minuter. ( dessa medel får inte torka in )

Sedan:

Järnpartiklar (flygrost)
Flygrost är små järnpartiklar som fastnat i lacken och börjat rosta.
Det mesta av flygrosten kommer från bilens bromskivor och dubbdäck. Därför sätter sig extra mycket flygrost kring hjulen och särskilt på framhjulen där bromsverkan är störst.
Flygrost kan inte tas bort med varken bilschampo eller kallavfettning, utan kräver speciellt medel som löser upp detta.
Spraya medlet runt fordonet nedifrån och upp till under vindrutorna.
Medlet reagerar med rostfläckarna som tenderar att ändra färg och ser ut att "blöda" under reaktionen.

Tvätta bilen med valfritt schampo.

viewtopic.php?f=15&t=11506
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Mangewide » 25 apr 2019 08:45

Grymt tack för utförligt svar! :)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Jepzorlicious » 25 apr 2019 14:00

En sak jag funderat på när det kommer till i vilken ordning man kan/bör göra saker, är att de flesta klipp på youtube från tex USA, UK eller Kanada när det kommer till ordning så är det (enligt vad jag sett) väldigt få som använder avfettning eller flygrostborttagning innan själva handtvätten. Det jag sett är att de först gör en förtvätt med foam, antingen dedikerad snow foam eller enbart med det schampo man använder, sedan handtvätt och därefter eventuell tjärborttagning och sedan flygrostborttagare.

Dessutom har jag inte sett någon som använder alkalisk avfettning på samma sätt som vi gör här i Sverige, kanske beror det på klimat etc men det borde väl inte skilja sig så mycket från exv Kanada? Tanken med alla dessa medel är väl att få bort så mycket som möjligt från bilen innan man handtvättar den? Dock har jag själv gjort så att jag kör flygrostborttagare efter handtvätt och har då lagt den på hela bilen, inte som Progge skrev, utan som jag ”lärt” mig av youtube :)

Intressant att höra hur ni andra tänker när det kommer till ordning och kem, samt varför det verkar skilja sig åt, personlig preferens eller annat?

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Mangewide » 25 apr 2019 14:51

progge skrev:Tjenare.
Kör i denna ordning:

Kallavfettning
Petroleumavfettning som det benämns, är en aromatisk lacknafta som är väldigt bra på att lösa upp fet smuts. Vinterns dubbdäck sliter upp tjära från asfalten som fastnar på lacken, och den feta smutsen är i princip omöjlig att lösa upp utan kallavfettning.
Går att använda lera men det går jag inte in på nu.
Rengöringsförmågan hänger ihop med hur lång tid som avfettningen fått verka. Låt verka i en fyra-fem minuter, sedan är det dags att lägga på Alkalisk avfettning ovanpå.
Detta gör att de båda typerna av avfettningsmedel samverkar och tar bort skiten lättare.
Man får aldrig låta avfettningsmedel torka ut helt, vilket kan hända rätt fort så hålla medlet under uppsikt.
Tänk också på att kallavfettning löser upp rostskydd som finns på bilens "insida", till exempel inuti dörrarna. Ta därför för vana att inte spruta kallavfettning ovanför sidorutornas nedre del. Kallavfettning på sidorutorna rinner in på insidan av dörren, ned i plåtveck och kan bidra till snabbare rostangrepp, som tyvärr inte syns förrän det är för sent.

Efter fem minuter:

Alkalisk avfettning:
PH-värde över 7 (oftast över 10) samt ska spädas med vatten
löser inte petroleumbaserad smuts, däremot smuts som proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater.
Alkaliska avfettningsmedel blandar oftast olika tensider, alkoholer och vatten för att få en bättre produkt som rår på många typer av smuts.
Fungerar utmärkt på en blöt bil och är som regel också rätt effektivt mot bromsdamm på fälgarna. PH värdet gör att Aluminium och krom kan missfärgas.
Takrails är ett sådant ställe som man ser etsningar på, så var varsam med blandningen.

Spola av efter ytligare fem minuter. ( dessa medel får inte torka in )

Sedan:

Järnpartiklar (flygrost)
Flygrost är små järnpartiklar som fastnat i lacken och börjat rosta.
Det mesta av flygrosten kommer från bilens bromskivor och dubbdäck. Därför sätter sig extra mycket flygrost kring hjulen och särskilt på framhjulen där bromsverkan är störst.
Flygrost kan inte tas bort med varken bilschampo eller kallavfettning, utan kräver speciellt medel som löser upp detta.
Spraya medlet runt fordonet nedifrån och upp till under vindrutorna.
Medlet reagerar med rostfläckarna som tenderar att ändra färg och ser ut att "blöda" under reaktionen.

Tvätta bilen med valfritt schampo.

viewtopic.php?f=15&t=11506
Jo en grej!

Alltså ingen flygrost medel på huv och tak?.. :? :D
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Mangewide » 25 apr 2019 14:52

Jepzorlicious skrev:En sak jag funderat på när det kommer till i vilken ordning man kan/bör göra saker, är att de flesta klipp på youtube från tex USA, UK eller Kanada när det kommer till ordning så är det (enligt vad jag sett) väldigt få som använder avfettning eller flygrostborttagning innan själva handtvätten. Det jag sett är att de först gör en förtvätt med foam, antingen dedikerad snow foam eller enbart med det schampo man använder, sedan handtvätt och därefter eventuell tjärborttagning och sedan flygrostborttagare.

Dessutom har jag inte sett någon som använder alkalisk avfettning på samma sätt som vi gör här i Sverige, kanske beror det på klimat etc men det borde väl inte skilja sig så mycket från exv Kanada? Tanken med alla dessa medel är väl att få bort så mycket som möjligt från bilen innan man handtvättar den? Dock har jag själv gjort så att jag kör flygrostborttagare efter handtvätt och har då lagt den på hela bilen, inte som Progge skrev, utan som jag ”lärt” mig av youtube :)

Intressant att höra hur ni andra tänker när det kommer till ordning och kem, samt varför det verkar skilja sig åt, personlig preferens eller annat?

Haha håller med!, har oxå plöjt otaligt youtube DIY filmer. Eftersom de bästa och flesta kommer från USA och UK. Så blir man lite undrade om vilken ordning som är bäst i Sverige...typ...
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Funk » 25 apr 2019 15:13

Ordningen på kem styrs till stor del hur förutsättningarna är och vilket som funkar i en viss ordning.
På mina bilar är det först flygrostlösare, sedan tjärlösande om det behövs och sist alkalie. Allt detta läggs vått-i-vått så att säga..och gäller som vårstädning eller vad man nu skall kalla det. Flygrostlösare på lack behöver jag aldrig mer än en gang om året i regel.
På ett värre objekt kanske man får börja med tjärlösare enbart, spola av och sedan alkalie, spola av igen, låta rinna av ordentligt och sedan flygrostlösare..
I USA kör man inte med dubbdäck så där har man inte så stort problem med flygrost, så det påverkar... i vissa länder har man knappt snö , och saltar inte heller....det påverkar så klart.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av MRisberg » 25 apr 2019 16:00

Svarar för att prenumerera på den här intressanta tråden. Går med liknande funderingar / frågor.
Återkommer!
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av progge » 25 apr 2019 16:07

Mangewide skrev:
progge skrev:Tjenare.
Kör i denna ordning:

Kallavfettning
Petroleumavfettning som det benämns, är en aromatisk lacknafta som är väldigt bra på att lösa upp fet smuts. Vinterns dubbdäck sliter upp tjära från asfalten som fastnar på lacken, och den feta smutsen är i princip omöjlig att lösa upp utan kallavfettning.
Går att använda lera men det går jag inte in på nu.
Rengöringsförmågan hänger ihop med hur lång tid som avfettningen fått verka. Låt verka i en fyra-fem minuter, sedan är det dags att lägga på Alkalisk avfettning ovanpå.
Detta gör att de båda typerna av avfettningsmedel samverkar och tar bort skiten lättare.
Man får aldrig låta avfettningsmedel torka ut helt, vilket kan hända rätt fort så hålla medlet under uppsikt.
Tänk också på att kallavfettning löser upp rostskydd som finns på bilens "insida", till exempel inuti dörrarna. Ta därför för vana att inte spruta kallavfettning ovanför sidorutornas nedre del. Kallavfettning på sidorutorna rinner in på insidan av dörren, ned i plåtveck och kan bidra till snabbare rostangrepp, som tyvärr inte syns förrän det är för sent.

Efter fem minuter:

Alkalisk avfettning:
PH-värde över 7 (oftast över 10) samt ska spädas med vatten
löser inte petroleumbaserad smuts, däremot smuts som proteiner, animaliskt och vegetabiliskt fett, kroppsoljor, mögel, bakterier, fågelskit och kolhydrater.
Alkaliska avfettningsmedel blandar oftast olika tensider, alkoholer och vatten för att få en bättre produkt som rår på många typer av smuts.
Fungerar utmärkt på en blöt bil och är som regel också rätt effektivt mot bromsdamm på fälgarna. PH värdet gör att Aluminium och krom kan missfärgas.
Takrails är ett sådant ställe som man ser etsningar på, så var varsam med blandningen.

Spola av efter ytligare fem minuter. ( dessa medel får inte torka in )

Sedan:

Järnpartiklar (flygrost)
Flygrost är små järnpartiklar som fastnat i lacken och börjat rosta.
Det mesta av flygrosten kommer från bilens bromskivor och dubbdäck. Därför sätter sig extra mycket flygrost kring hjulen och särskilt på framhjulen där bromsverkan är störst.
Flygrost kan inte tas bort med varken bilschampo eller kallavfettning, utan kräver speciellt medel som löser upp detta.
Spraya medlet runt fordonet nedifrån och upp till under vindrutorna.
Medlet reagerar med rostfläckarna som tenderar att ändra färg och ser ut att "blöda" under reaktionen.

Tvätta bilen med valfritt schampo.

viewtopic.php?f=15&t=11506
Jo en grej!

Alltså ingen flygrost medel på huv och tak?.. :? :D
Om du anser att det behövs så var för inte.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Jepzorlicious
Ny Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 nov 2018 12:40

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Jepzorlicious » 01 maj 2019 10:42

Funk skrev:Ordningen på kem styrs till stor del hur förutsättningarna är och vilket som funkar i en viss ordning.
På mina bilar är det först flygrostlösare, sedan tjärlösande om det behövs och sist alkalie. Allt detta läggs vått-i-vått så att säga..och gäller som vårstädning eller vad man nu skall kalla det. Flygrostlösare på lack behöver jag aldrig mer än en gang om året i regel.
På ett värre objekt kanske man får börja med tjärlösare enbart, spola av och sedan alkalie, spola av igen, låta rinna av ordentligt och sedan flygrostlösare..
I USA kör man inte med dubbdäck så där har man inte så stort problem med flygrost, så det påverkar... i vissa länder har man knappt snö , och saltar inte heller....det påverkar så klart.


/Thomas
Det låter klokt att lägga kemen vått-i-vått, och då innan själva handtvätten.

Självklart spelar ju klimatet roll, även om exv Kanada bör ha lite liknande klimat som oss, och delar av UK, jmf med USA. Kanadensare kör nog en del med dubb också (pan the organizer tex). Men som jag förstått, behövs flygrostborttagning även när det kommer till nedfall från industrier och järnvägar etc även i typ USA. Men där lägger man ändå på det efter handtvätten.

Om jag ska gissa lite med den ordningen av att lägga på kem efter, så är flygrost ändå inget som går bort i handtvätten och då gör det inget att man tar det steget efteråt, då kan kemet få jobba enbart mot flygrosten och då lite mer effektivt?

Jag kanske tänker fel ovan, men framöver skulle jag själv nog hellre göra som Funk skriver och försöka få bort så mycket smuts som möjligt från bilen innan fysisk beröring, även om tjära och flygrost inte bör lossna under själva handtvätten och riskera smårepor.

/Jesper

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av progge » 01 maj 2019 12:11

Kallavfettning och Alkaliskavfettning är bra att börja med.
Kall fem minuter utan att torka sedan Alkaliskt ovan på i fem minuter får inte torka.
Tvätta med ett alkaliskt schampo, torka tort och lägg på flygrostlösare till indikatorn utlöser i färg.
Spola av bilen noga och torka. Claybars och claydukar fungerar men skapar repor.
Man bör polera efter vid användning av Claybars.
Så ren bil som möjligt innan beröring ar en självklarhet.

Kallavfettning finns även i varianter som fungerar på en blötbil.
Svarta bilar kräver en annorlunda hantering då men ej ser så bra var tjära och flygrosten sitter.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Mangewide » 01 maj 2019 18:57

progge skrev:Kallavfettning och Alkaliskavfettning är bra att börja med.
Kall fem minuter utan att torka sedan Alkaliskt ovan på i fem minuter får inte torka.
Tvätta med ett alkaliskt schampo, torka tort och lägg på flygrostlösare till indikatorn utlöser i färg.
Spola av bilen noga och torka. Claybars och claydukar fungerar men skapar repor.
Man bör polera efter vid användning av Claybars.
Så ren bil som möjligt innan beröring ar en självklarhet.

Kallavfettning finns även i varianter som fungerar på en blötbil.
Svarta bilar kräver en annorlunda hantering då men ej ser så bra var tjära och flygrosten sitter.

Aaa, intressant!. Så tvätta och torka och sen flygrost??.

Är det för att få max effekt i den?. Som du säger så har jag förstått att lera repar..

Så har inte använt den en och inte behövt.

Utan ha kört varje vår, Kall, Alkalisk, sen Flygrost...men har blivit lite förvirrad när man ska lägga på flygrost..

Nu blev man ju mer förvirrad... :shock: :lol:
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av progge » 01 maj 2019 21:13

Du skall inte lägga på, utan ta bort flyg rosten :D
Jag resonerar så här.
Tjäran först för den smetar, alkaliskt för trafikfilm och organiskt smörja samt tjär kletet.
Nu är lacken nästan ren så man tvättar av resterande skit.
Nu är det bara metallpartiklarna kvar för hoppnings vis,
Detta medel luktar sååå gott så man kan bara njuta av aromen medans medlet verkar.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Mangewide » 02 maj 2019 06:55

progge skrev:Du skall inte lägga på, utan ta bort flyg rosten :D
Jag resonerar så här.
Tjäran först för den smetar, alkaliskt för trafikfilm och organiskt smörja samt tjär kletet.
Nu är lacken nästan ren så man tvättar av resterande skit.
Nu är det bara metallpartiklarna kvar för hoppnings vis,
Detta medel luktar sååå gott så man kan bara njuta av aromen medans medlet verkar.

Haha, vafan ska man inte lägga på flygrost... :shock:

Ja de luktar ju så gott, att man är livrädd att nån tror man har ett lik i bilen ;)...

Men seriöst, är det inte läskigt att lägga på flygrost medlet på torr bil?`, man ska väll undvika att de torka på lacken?..

Så gäller att ta stenkoll med denna metod, kan tänka mig att den är mer effektiv för annars blir det ju utblandad med vatten som ligger på lacken redan... ;)

Ska testa! :D
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Calle » 20 maj 2019 15:10

Gissar att du hunnit testa några olika medel till fälgarna? Det är i princip samma sak, spraya på och låt verka, spola av.

Föredrar också att lägga det på en ren, torr lack för att få maximal effekt.

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Mangewide » 21 maj 2019 07:16

Calle skrev:Gissar att du hunnit testa några olika medel till fälgarna? Det är i princip samma sak, spraya på och låt verka, spola av.

Föredrar också att lägga det på en ren, torr lack för att få maximal effekt.
Haha, nja faktiskt inte så många på fälgarna. Vill inte köra med för starka grejer, när de inte hinner bli så smutsiga... ;) :lol:

Däremot, så är hela bilen gjord ordentligt nu med flygrost bort.

För att lägga på nya Hybridvaxet från MH Softfiber!, det ska blir spännande! :)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

KDJ
Ny Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 apr 2019 10:57

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av KDJ » 09 aug 2020 17:01

Apropå flygrost...

Idag tvättade jag tjänstebilen för första gången inför lackskydd m.m. efter att den plockades ut för en vecka sedan. Det var mer flygrost än en hel vinter med 1000 mil körning.

Kia Optima Sportwagon Plug-In-Hybrid tillverkad 2019-10. Den har nog stått i förvar i någon hamn eller liknande någonstans med diverse godsaker i luften innan den transporterades till återförsäljaren.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av MRisberg » 09 aug 2020 21:39

Oj det hade jag haft svårt att gissa mig till att det skulle kunna bli så.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av Funk » 10 aug 2020 06:34

Att parkera jämte järnväg kan vara ett elände med avseende på just flygrost. Bilar transporterade på järnväg, samma sak..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Flygrostborttagare, när och hur?

Inlägg av MRisberg » 17 jul 2021 14:37

Funk skrev:
10 aug 2020 06:34
Att parkera jämte järnväg kan vara ett elände med avseende på just flygrost. Bilar transporterade på järnväg, samma sak..
Får se hur jag gör med flygrostborttagning när jag kommit igång lite. Bor nu mer ändå bara 100m från en järnväg med bilen utomhus 24h så ... :?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar