Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
mbilander
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2018 09:13

Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av mbilander » 28 maj 2019 14:17

Har ni några egna favoriter? Och är det lite "anything goes" som gäller här? Har hört mycket gott om Ultima Paint Guard Plus, främst för att det verkar simpelt att lägga ett lager av, kanske var fjärde/femte tvätt. Ös på med tips och råd bara :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av Funk » 28 maj 2019 16:58

Jag tycker inte man skall toppa keramiska skydd. Inte mer än med det som tillför eller återställer lite avrinning som hör till det skydd man kör med t.ex Reload till CQUK. Det enda som jag tycker kan vara sin plats är ett schampo med SiO2 eller liknande om man behöver få tillbaka avrinning. Tershine Purify S eller Angelwax Enigma är vettiga val, men det finns säkert andra förslag.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mbilander
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2018 09:13

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av mbilander » 28 maj 2019 17:11

Funk skrev:Jag tycker inte man skall toppa keramiska skydd. Inte mer än med det som tillför eller återställer lite avrinning som hör till det skydd man kör med t.ex Reload till CQUK. Det enda som jag tycker kan vara sin plats är ett schampo med SiO2 eller liknande om man behöver få tillbaka avrinning. Tershine Purify S eller Angelwax Enigma är vettiga val, men det finns säkert andra förslag.

/Thomas
Tack för snabbt svar! Så nåt schampo liknande Purify S, alternativt ett milt vaxlöst schampo och sen avsluta med nån quick detailer med SiO2 i sig, som torkstöd då :)

Har inget skydd från Carpro eller så, men antar att det inte har jättestor betydelse vilket "keramiskt" schampo man nu väljer.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av progge » 28 maj 2019 17:41

Tjenare.
Många tror att deras keramiska skydd slutat att fungera på grund av smuts.
En hinna av trafikfilm är inte bra på ett keramiskt skydd.
Ett starkare schampo som Reset är att rekommendera.
Biltema har ett utan vax som fungerar bra.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

mbilander
Ny Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 maj 2018 09:13

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av mbilander » 28 maj 2019 18:10

progge skrev:Tjenare.
Många tror att deras keramiska skydd slutat att fungera på grund av smuts.
En hinna av trafikfilm är inte bra på ett keramiskt skydd.
Ett starkare schampo som Reset är att rekommendera.
Biltema har ett utan vax som fungerar bra.
Ahaa! Får kika på lite sånt då.
En omgång med ett milt schampo som t ex Born to be mild och en quick detailer med SiO2 som avslut torde väl funka fint?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av Funk » 28 maj 2019 19:01

De flesta rena schampon fungerar, inget vax eller glanshöjare utom SiO2 är rekomendera. Och QD eller liknande med SiO2 funkar..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Linkan
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 apr 2012 11:39

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av Linkan » 03 aug 2019 00:38

Lånar tråden lite.
Min pappa har köpt en bil som är behandlad med Ditec Ceramic ultra.
Kan man använda någon QD/sprayvax att toppa med?
Eller är det enbart tvätt med schampoo som gäller?
Tror inte han kommer lägga pengar på att fortsätta att lämna in den hos Ditec i framtiden.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av progge » 03 aug 2019 07:35

Du kan i princip lägga på vilken du vill.
De sätter sig olika hårt beroende på vilken typ av Keramiskt skydd du har på bilen.
Jag har CarPro på mina privata bilar och toppar med tershine Refract, denna skapar den glans jag vill ha.
Hållbarheten skiftar mellan produkterna beroende på vad de är baserade på.
Alkaliska medel dödar QDs effektivt runt PH 12-13.
Ditec vill att ni återkommer med jämna intervaller, så de han behandla bilen åt er.
Inget går sönder av en QD.
Är det så att den nyligen är behandlad och tappat effekt av lackskyddet så kan det vara så att det sitter en hinna av skit på lacken, ( Trafikfilm )
Adblue till dieselbilar är nog en stor bov till att denna hinna blir svår att tvätta bort.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av Funk » 03 aug 2019 09:41

Jag är övertygad att rent är viktigast, avrinning och pärlning kommer oftast tillbaka efter en tvätt med ett bra rent schampo.Det finns flera som är bra och hittas lite överallt.
Angelwax Superior , CarPro Reset , Tershine Purify eller Gyeon Bathe är några exempel.


Vill man tillföra lite avrinning så finns det bra schampon för det också, vilka för övrigt fungerar bra till alla bilar..
Exempel på dessa, Gyeon Bathe +, Tersihine Purify S och Angelwax Enigma.

Sist , om det verkligen behövs eller som lite överkurs en QD att toppa med.
Merlins Elixir , Tershine Refract , CarPro Reload eller Meguiars Hybrid Ceramic Wax. De senare två är lite jobbigare att lägga IMO, men kan å' andra sidan faktiskt funka som ett skydd på bilar som annars är obehandlade, dock med relativt kort hållbahet.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Calle
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 28 jun 2014 21:44

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av Calle » 03 aug 2019 09:45

Är det någon som har testat Turtle Wax Sealant Carnauba Spray Wax (Seal n Shine i resten av världen)? Från de recensioner jag har sett ser det ut att vara en väldigt bra QD med lång hållbarhet.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av progge » 03 aug 2019 14:02

Calle skrev:
03 aug 2019 09:45
Är det någon som har testat Turtle Wax Sealant Carnauba Spray Wax (Seal n Shine i resten av världen)? Från de recensioner jag har sett ser det ut att vara en väldigt bra QD med lång hållbarhet.
En Wax produkt lirar inte så bra med ett skydd baserat på Kiseldioxid.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Tips på vax/lackskydd att toppa ett keramiskt med

Inlägg av TonyM » 05 aug 2019 20:30

Nja hade nog inte använt TW Sealant Spray Wax på ett keramiskt lackskydd. Jag har använt den på oskyddad bil och jämför med nya versionen av Gyeon Wet Coat för tillfället. Den är rejält skyddande verkar det som och från alla tortyr testerna som har gjorts på YT. Längden verkar vara mellan 4-6 månader från de jag har hört har använt den. För min del så går den jämnt med Wet Coat förutom pärlningen och att det står lite mer vatten på lacken efter regn. Självrengörande effekten är rätt så lika för min del. Men väntar på vintern för att se om man kan få ett riktigt bra motstånd mot vägsalt och vägfilmen.

Med det sagt så tror jag att TW SNS kommer att ta över hur ditt lackskydd beter sig. Och har du ett väldigt effektivt keramiskt lackskydd så tror jag att det kommer att vara bättre än TW SNS. Även så brukar de dedikerade toppers till de keramiska lackskydden bygga på det underliggande istället för att ta över. Om det blir begripligt på något sätt LOL. Och TW SNS kan kanske när det börjar att brytas ner kanske maskera på ett sämre sätt än toppers gör.

Som fristående lackskydd absolut så verkar det som ett bra alternativ. Blev lite förvånad då den bilen det ligger på skulle verkligen behöva en 2 stegs polering. Men TW SNS täckte swirlsen rätt bra faktiskt. Däremot undvik lägga på det i solsken eller som jag gjorde i hög luftfuktighet då det började regna precis när jag var färdig. Det blev en hel del svårare att torka av det och greppade tag i mf duken ordentligt. Men gick bra till slut så hehe.

Om du gillar lite mer carnuaba varmare utseende från ditt keramiska lackskydd. Så skulle jag föreslå att testa Angelwax Enigma QED som jag tycker ger en varmare utseende än det mer skarpa glansen många keramiska ger. Angelwax Enigma Ceramic Infused schampot ger samma utseende och är ett bra bil schampo överlag. Enigma QED gav mig runt 4 månader på egen hand vilket jag var imponerad av. Och bara tvättade med vax och glans fritt schampo och inget annat under tiden. Polish Angel High Gloss om du har en metallic lack är mycket nice och även PA Cosmic Spritz och Viking Spritz. PA håller på att ändra om lite bland deras lackskydd och toppers så vet inte hur tillgängligheten är för tillfället.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar