Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera Ditecbehandlad bil?

Matnyttig information och tips!
Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 10 aug 2019 18:59

Hej, ny här med en första fråga.

Har en svartmetallic bil som är Ditecbehandlad 2011 och efterbehandlad 2014.
Lacken är full av swirls och mindre "putsrepor", och ser trist ut när den är ren. Ett mindre nogräknat öga ser inget, men det stör mig.
Ditecbehandlingen bryr jag mig inte om så om man kan polera bort den känns det helt ok. Har sökt lite på forumet, men hittar inget. Någon som har tips på vad som är lämpligt att göra? Polering?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av progge » 10 aug 2019 19:33

Tjenare och välkommen till Forumet.
En polering är enda sättet att få bort swirls.
Hur och vilka medel testar du fram med en test ruta.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av Stefan N » 10 aug 2019 20:43

En 5 år gammal Ditecbehandling kan du helt bortse ifrån.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 10 aug 2019 21:25

progge skrev:
10 aug 2019 19:33
Tjenare och välkommen till Forumet.
En polering är enda sättet att få bort swirls.
Hur och vilka medel testar du fram med en test ruta.
Tack,och tack för svar.
Tar jag bort Ditecbehandlingen med poleringen då?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av progge » 10 aug 2019 22:14

Det beror på hur grova medel du kör med, och att det är ett keramiskt skydd på bilen.
Man kan polera med ett fint medel och en fin trissa ovan på ett keramiskt skydd.
Men en grövre polering tar bort skyddet.
Vad är det för bil och vilket skydd ligger på?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 10 aug 2019 22:25

Det står bara Ditec-grundbehandling i dokumentet, utförd 2012. Top-coat utförd 2014. Gjort av tidigare ägare så jag vet inte mer än så.
Bilen är en Merca SL 2005, Obsidian Black metallic

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av Manor » 10 aug 2019 22:58

Inga problem att polera den. Efter 5 år skulle jag hålla det för otroligt att något finns kvar...och om så är fallet så är det säkerligen dags att polera bort det ändå.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 10 aug 2019 23:07

Bra, jag kör på och polerar!
Tror nog att lackförseglingen eventuellt kan sitta kvar, bilen har bara körts 100-200 mil om året sedan den blev behandlad. Aldrig i regn. Den blir riktigt blank och fin när man tvättar, men med små swirls.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av Manor » 11 aug 2019 09:54

MB SL skrev:
10 aug 2019 23:07
Bra, jag kör på och polerar!
Tror nog att lackförseglingen eventuellt kan sitta kvar, bilen har bara körts 100-200 mil om året sedan den blev behandlad. Aldrig i regn. Den blir riktigt blank och fin när man tvättar, men med små swirls.
Ja, det var en annan femma...men jag antar att du gör en finpolering och lägger på något annat skydd.
Om den fortfarande bara rör sig 100-200 kil per år så skulle jag satsa på en dyrare vax bara för nöjet att lyxvaxa :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 11 aug 2019 10:38

Manor skrev:
11 aug 2019 09:54
Ja, det var en annan femma...men jag antar att du gör en finpolering och lägger på något annat skydd.
Om den fortfarande bara rör sig 100-200 kil per år så skulle jag satsa på en dyrare vax bara för nöjet att lyxvaxa :D.
Precis, det var så jag hade tänkt.
Lacken är i ok skick, bilen har bara gått 9000 mil, aldrig vinterkörd. Tänkte ta ett grabbatag och snygga till lacken i höst när jag har ställt av den.

Jag har en ny Cocraft HPV 720. Tar gärna emot tips på lämpliga polertrissor för polering, vaxning och försegling.

Vad säger panelen om Sonax Profiline, är det något att ha? Och isf vilka flaskor? Har sedan tidigare en liten flaska Profiline 02-04 som jag har lagt på för hand på våra olika bilar. Jag vill ha extrem glans. Skyddet är inte lika viktigt som glans eftersom bilen bara körs i finväder, och jag har tid att behandla på nytt när det behövs.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av TonyM » 11 aug 2019 14:08

Sonax EX 04-06 eller Sonax Perfect Finish är rätt så lika men EX är för DA polermaskin som du har och PF för roterande. Nu till kruxet är att de som har kört med PF på en DA polermaskin har fått riktigt bra resultat av det med. Så ta den som är mest tillgänglig för dig. Sedan är det också hur djupa swirlsen är och en del på hur hård klarlacken är på bilen. MB brukar vara på den hårda sidan av klarlack upp till riktigt hård hehe. Jag skulle föreslå att skaffa dig några Rupes gula skumtrissor som är helt underbara på en DA polermaskin med lång orbit som din 15mm och min som är gamla versionen på 21mm. Ibland kan du behöva ett grövre polermedel och är svårt att avgöra utan en testruta. Men Sonax Cut and Finish är ett bra medium cut polish och Sonax Cutmax är ett riktigt bra compound. Med de 3 polermedlen så har du vad som brukar behövas för polering på olika lacker.

Till polerrondeller så är det inte lätt då dessa kostar en hel del och du behöver rätt många. För ett första steg så 5-8 polerrondeller om du ska polera allt på en gång. När en polerrondell blir mättad med gammalt polermedel och avverkad klarlack så tappar de i både avverkning och finish. De blir också väldigt varma när detta händer och sjunker ihop alltså smälter eller att skummet lossnar och den bryts ner snabbare. 1-2 paneler sedan byta rondellen är ofta hur det går vid det första polersteget då lacken också har en del skit i sig. Men de blir som nya efter en noggrann tvätt av dem och kan användas flera gånger om. Också en orsak sedan de e så pass dyra så är det bättre att använda flera så att de inte går sönder efter en två poleringar. Om du kör ett andra poleringssteg så är lacken ren och du avverkar inte så mycket klarlack så då går det använda några mindre rondeller 4-6 kanske. Så också viktigt att inte få på för mycket av polermedel på polerrondellen då det mättar dem fortare. Ungefär 4-5 ärt stora droppar och fylla på med 3-4 till nästa sektion du polerar.

Också mycket viktigt att få en så ren lack som möjligt innan du polerar. Så att inte smuts hamnar mellan lack och polerrondellen och repar lacken för en. Och så sparar det på polerrondellerna om de inte behöva jobba med för mycket smuts på sig.
Innan polering så brukar det vara en kallavfettning och följt av en flygrostborttagare och en noggrann tvätt och sedan lera du innan poleringen. Man kan starta med en alkalisk förtvätt också. Lera finns i några alternativ som clay bars vilken är lite av originalet där du använder en clay lube för glidmedel. Lerar en sektion och viker in leran till en ny fräsch sida och fortätter till nästa. Sen har du de nyare clay alternativen och de finns i clay block och handske och duk och rondell till polermaskin. Börja alltid med att lera fönstren först med en ny clay alternativ för att få bort det lilla transport skyddet som ofta finns på dem. Annars kan du få en otrevlig överraskning med mycket ler repor/ swirls.

BBV har ett bra sortiment med sitt egna märke av polerrondeller. Även Nordicpad och Flexipad har bra polerrondeller till bra priser. Kolla bara att det är till polermaskiner med långt kast. Titta på Rupes och BBVs rondeller så ser du hur de brukar se ut när det gäller skummrondeller. Sedan finns det andra utseenden som funkar också som Scholl Spiderpads tex.

Och läs på lite i trådar och kolla runt lite på Youtube. Apex Detailing Channel och Forensic Detailing Channel och Car Craft Auto Detailing Channel är några jag gillar mycket att titta på och de gör en massa olika tester och guider.

Nu kanske du är erfaren med polering LOL. Men då kanske det kan hjälpa någon annan.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 11 aug 2019 17:25

TonyM skrev:
11 aug 2019 14:08
Nu kanske du är erfaren med polering LOL.
Absolut inte erfaren alls, därför ställer jag frågor innan jag går på och polerar bilen.
Stort tack för dina utförliga tips, mycket värdefullt!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av progge » 11 aug 2019 17:45

Har du ett K i färg numret till bilen?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 11 aug 2019 22:08

progge skrev:
11 aug 2019 17:45
Har du ett K i färg numret till bilen?
Vet inte, ska kolla på kodbrickan i morgon.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av progge » 12 aug 2019 13:30

K i färg nummer betyder att klarlacken är keramisk.
Den är stenhård och kräver en viss teknik för att få bort repor.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 12 aug 2019 19:54

Bild
Bilagor
9C987A70-2B78-4660-B72F-D15C97B97E3A.jpeg

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 12 aug 2019 20:10

Köpte ett par SX Promax extra cut polerskivor och en flaska Sonax NP 03-06 hos Clas idag och har polerat en panel. Otäckt bra glans tycker jag som inte har nördat ner mig ännu. Alla swirls är som bortblåsta, ska köra ett varv till för att få bort lite fler tvättrepor.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av progge » 12 aug 2019 20:39

Bra jobbat.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 13 aug 2019 13:36

progge skrev:
12 aug 2019 20:39
Bra jobbat.
Tack för det, och tack för all hjälp allihop. Det kommer säkert fler frågor..
Det ska nog bli hyfsad ordning på den gamla lacken.

Användarvisningsbild
MB SL
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 10 aug 2019 16:15

Re: Polera Ditecbehandlad bil?

Inlägg av MB SL » 13 aug 2019 18:31

Avfettad och grundligt tvättad. Ska claya imorgon.
Det här med sprit, är det nödvändigt eller överkurs innan polering?
Bilagor
B18E482D-C5EE-43F4-A0B8-EE6B812674D1.jpeg

Skriv svar