Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Poleringssätt och produktval.
Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 27 okt 2019 14:18

Jag beställde nyligen en Rupes 21, men har läst på flera ställen att Rupes 15 är mera ”allround”.
Borde jag ha köpt en 15 istället, eller behöver man mer än en maskin kanske?
Jag hade hoppats på att klara mig med en maskin till allt en hobby-putsare behöver.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av progge » 27 okt 2019 18:23

21 är lite jobbig när det blir trångt, men det finns mindre maskiner än 15 att komplettera med.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Manor » 28 okt 2019 20:39

Kanske är 15 aningen mer flexibel, men jag tror att du kommer bli väldigt nöjd med 21:an.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av deje » 29 okt 2019 05:27

Det är lätt att dras in i bilvårdshysterin och all hype som råder på forumen, många sitter och ger köpråd med mer tanke på vad dom själva önskar att köpa, istället för vad frågeställaren behöver.

Det är ju lätt att ge rådet köp en Rupes eftersom det är den mest hypade maskinen, och missförstå mig rätt , det är bra maskiner men helt onödig för en amatör som bara skall sköta om en bil eller två.

Du har tyvärr fallit i denna fällan och köpt en maskin som är helt fel för dina behov, med Rupes 21 är du begränsad, det bästa valet för dig skulle vart en 8mm maskin där du kan byta fästplattan till en mindre storlek ner till en 3" platta t.ex.

Varför köpte du en Rupes överhuvudtaget ,idag finns det ju en uppsjö med bra alternativ fören amatör till en fjärdedel av priset mot en Rupes.
deje

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av progge » 29 okt 2019 19:06

finns bara ett svar: Vibrationer
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Manor » 29 okt 2019 20:58

Jag har köpt mycket billigt och mycket dyrt i mina dar...och faktiskt sällan varit missnöjd med de dyrare sakerna medan vissa snikköp känts sisådär. Rupes må vara "hype" men det är kvalitet och kan kanske hålla resten av livet...och kännas positivt varje gång den tas fram och används.

"The Bitterness of Poor Quality Remains Long After the Sweetness of Low Price is Forgotten"
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av rigi » 29 okt 2019 23:24

deje skrev:
29 okt 2019 05:27
Det är lätt att dras in i bilvårdshysterin och all hype som råder på forumen, många sitter och ger köpråd med mer tanke på vad dom själva önskar att köpa, istället för vad frågeställaren behöver.

Det är ju lätt att ge rådet köp en Rupes eftersom det är den mest hypade maskinen, och missförstå mig rätt , det är bra maskiner men helt onödig för en amatör som bara skall sköta om en bil eller två.

Du har tyvärr fallit i denna fällan och köpt en maskin som är helt fel för dina behov, med Rupes 21 är du begränsad, det bästa valet för dig skulle vart en 8mm maskin där du kan byta fästplattan till en mindre storlek ner till en 3" platta t.ex.

Varför köpte du en Rupes överhuvudtaget ,idag finns det ju en uppsjö med bra alternativ fören amatör till en fjärdedel av priset mot en Rupes.
Håller med i allt

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 30 okt 2019 20:32

Anledningen till att jag köpte en Rupes 21:à var nog främst att Meguiars hade så duktiga försäljare...

Nej, skämt och sido, jag ville köpa en kvalitetsmaskin som jag vet kommer att hålla. -Länge.

Att det blev just en 21 och inte en 15 är att jag kan byta fästplattan på 21:an till en från Rupes 15 om jag känner att 21:an blir för klumpig.

Familjen har ganska stora bilar, bl.a. en Skoda Kodiaq, så jag tror att Rupes 21:an kommer att komma väl till pass hos mig.

Jag funderar dessutom på att köpa en Rupes 75:a när ekonomin tillåter. Då är jag nog rustad för det mesta.

Tänker jag fel?
Vilken maskin hade ni rekommenderat som allround-maskin istället för Rupes 21:an, om jag bara skulle ha en enda maskin?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Manor » 31 okt 2019 20:47

Blomqvist skrev:
30 okt 2019 20:32
Anledningen till att jag köpte en Rupes 21:à var nog främst att Meguiars hade så duktiga försäljare...

Nej, skämt och sido, jag ville köpa en kvalitetsmaskin som jag vet kommer att hålla. -Länge.

Att det blev just en 21 och inte en 15 är att jag kan byta fästplattan på 21:an till en från Rupes 15 om jag känner att 21:an blir för klumpig.

Familjen har ganska stora bilar, bl.a. en Skoda Kodiaq, så jag tror att Rupes 21:an kommer att komma väl till pass hos mig.

Jag funderar dessutom på att köpa en Rupes 75:a när ekonomin tillåter. Då är jag nog rustad för det mesta.

Tänker jag fel?
Vilken maskin hade ni rekommenderat som allround-maskin istället för Rupes 21:an, om jag bara skulle ha en enda maskin?
Det där blir skitbra...bara några som avundsjuka tror jag :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 31 okt 2019 21:52

Tack. Då behåller jag 21:an. :)
Hade ev. funderingar på att skicka tillbaka den om det skulle vara helt galet.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av progge » 01 nov 2019 15:25

Du kommer att ha en bra maskin att arbeta med i många år.
Händerna är ett viktigt redskap man skall vara rädd om.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 01 nov 2019 19:20

Alternativet hade varit byta den mot en mindre Rupes...
Men just nu lutar det åt att behålla den här och komplettera med en Rupes 75 eller en Duetto.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av rigi » 01 nov 2019 19:23

Klart man ska vara rädd om sina händer. Hur många bilar polerar du om året?

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 01 nov 2019 23:44

Det är inte många. Ett tjugotal kanske.
Men, när jag köper något vill jag ha top of the line.
Däremot vill jag att det ska vara RÄTT grejor utefter mina behov.
Med det sagt jag att jag vill ha maskiner i rätt storlek med rätt funktion.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av rigi » 01 nov 2019 23:57

Blomqvist skrev:
01 nov 2019 23:44
Det är inte många. Ett tjugotal kanske.
Men, när jag köper något vill jag ha top of the line.
Däremot vill jag att det ska vara RÄTT grejor utefter mina behov.
Med det sagt jag att jag vill ha maskiner i rätt storlek med rätt funktion.
Då hade jag oxå gått på kvalitet. Tror du behöver komplettera med en mindre maskin oxå.

Kolla oxå på hur olika medel och svampar beter sig på hårda/mjuka lacker. 20 bilar är inte lite.

För mig (om det ska vara ett riktigt jobb) är det minst 3 dagar per bil.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av deje » 02 nov 2019 04:26

Blomqvist skrev:
01 nov 2019 23:44
Det är inte många. Ett tjugotal kanske.
Men, när jag köper något vill jag ha top of the line.
Däremot vill jag att det ska vara RÄTT grejor utefter mina behov.
Med det sagt jag att jag vill ha maskiner i rätt storlek med rätt funktion.
Så nu polerar du helt plötsligt 20 bilar om året!
Du har gått från att vara en fattig sjukpensionär med en skruttig Clas Ohlson dubbeltrissa maskin till att polera 20 bilar om året, jo säkert.

av Blomqvist » 22 okt 2019 18:10
Jag har idag en dubbeltrisse-maskin från Clas Ohlson som funkar helt ok att lägga ett lackskydd med, men skulle vilja ha en maskin som man kan ta bort lite tvättrepor och andra lite "finare" repor i klarlacken med.

Tyvärr är jag en fattig sjukpensionär, och ärligt talat så har väl intresset för att tillbringa oändligt många timmar med att polera bilen avtagit markant med åren, därför eftersöker jag en vettig maskin som klarar mina behov till ett attraktivt pris
deje

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av rigi » 02 nov 2019 07:46

deje skrev:
02 nov 2019 04:26
Blomqvist skrev:
01 nov 2019 23:44
Det är inte många. Ett tjugotal kanske.
Men, när jag köper något vill jag ha top of the line.
Däremot vill jag att det ska vara RÄTT grejor utefter mina behov.
Med det sagt jag att jag vill ha maskiner i rätt storlek med rätt funktion.
Så nu polerar du helt plötsligt 20 bilar om året!
Du har gått från att vara en fattig sjukpensionär med en skruttig Clas Ohlson dubbeltrissa maskin till att polera 20 bilar om året, jo säkert.

av Blomqvist » 22 okt 2019 18:10
Jag har idag en dubbeltrisse-maskin från Clas Ohlson som funkar helt ok att lägga ett lackskydd med, men skulle vilja ha en maskin som man kan ta bort lite tvättrepor och andra lite "finare" repor i klarlacken med.

Tyvärr är jag en fattig sjukpensionär, och ärligt talat så har väl intresset för att tillbringa oändligt många timmar med att polera bilen avtagit markant med åren, därför eftersöker jag en vettig maskin som klarar mina behov till ett attraktivt pris
Ja förutsättningarna har ändrats😄.

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 02 nov 2019 12:39

Ja, dom har ju det.

Bättre maskiner = kan ta åt sig jobb från vänner och bekanta.
Vad är det som är konstigt med att förutsättningarna ändras?
Bara den här helgen ska två bilar poleras.
Ett tjugotal bilar blir inte ens en bil varannan vecka...

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av rigi » 02 nov 2019 12:58

Tja är man sjukpensionär så skulle jag inte polera bilar iaf.

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 02 nov 2019 14:52

En sak jag lärde mig tidigt i livet var att inte uttala sig om något man inte har en aning om.
Jag antar att du är ung och har en hel del kvar att lära...

Det fanns en tid när jag nog polerade min egen bil mer än 20 gånger per år. Den bilen har stått på alla kända mässor och utställningar i Sverige.

Det fanns även en tid då jag var aktiv inom bilvärlden, och dom flesta visste vem jag var.
Jag var ett relativt stort namn inom ett av europas största bilforum, -både på nätet och i verkliga livet, ett forum som dock tyvärr inte finns längre i den form det en gång gjorde, och det gjordes reportage om mig och mina bilar i såväl Bilsport som i Bilstereotidngen, som tyvärr inte heller finns längre. Dessutom har bilarna figurerat i olika klubbtidningar.

Jag har ägt och byggt flera demobilar åt ett par av världens mest välrenommerade bilstereomärken, och varit fullsponsrad av ganska stora företag i hela bilbranschen, inte bara inom bilstereo.

Jag har tillbringat somrarna under flera år med att åka land och rike runt och tävla och ställa ut olika bilar, både stylade specialbilaga och unika originalbilar. De som var medlemmar i mercedesklubben för 10-20 år sedaon vet nog vilken bil det är frågan om om jag skulle tala om det.

Förutom det så har jag mer eller mindre ensam tagit initiativ till, och arrangerat ett par ganska stora återkommande bilträffar.

Tro mig. Jag har inget som helst intresse av att sitta på ett litet obskyrt nördforum på internet och ljuga om hur många bilar jag polerar.
Jag har haft mina glansdagar, vunnit mina priser, och är mer än nöjd med det.

Anledningen till att jag gick med här var för att få råd och tips om alla nya produkter och maskiner som kommit sedan jag lämnade scenen för sisådär 15 år sedan.

Skriv svar