Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Poleringssätt och produktval.
Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 02 nov 2019 15:12

Jo, förresten.
-Ett tjugotal bilar är inte vad jag har polerat i år, utan vad jag planerar att polera på ett år.

Då ni är så duktiga att läsa vad jag skrivit tidigare, kanske ni även läst att jag skrivit att jag alldeles nyss flyttat till en gård med egen verkstad och tvätthall.

Ni har säkert även förstått att jag precis nyligen köpt bättre grejor.

En uppskattad siffra på 20 bilar på ett år anser jag vara ganska realistisk med dom förutsättningarna.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av rigi » 02 nov 2019 15:24

Ta det på rätt sätt. Jag tycker polera "riktigt" är ett enormt jobb både fysiskt och psykiskt. Ena bilen stenhård och nästa måste du prova allt bara för och inte repa ytan med fel medel (svart jä*** corvette).

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 02 nov 2019 15:50

Ursäkta om jag brusade upp.

Visst är det ett sjuhelvetes jobb.
Och tungt!
Vissa dagar kan jag glömma att ens lyfta en maskin.
Andra dagar går det bättre.

Det tar mig nog tre dagar att göra en, eller två bilar om jag gör dom samtidigt. Två bilar är max vad jag får plats med i verkstaden om man ska ha gott om plats att arbeta.

Sedan är jag ganska slut i rätt många dagar.
Det var väl en av anledningarna till att jag slutade polera.
När jag hade jobb från en bilfirma blev det flera bilar i veckan, och det pallade inte kroppen. -Även fast det bara var en vända med Mirror Image som gällde på den tiden.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av rigi » 02 nov 2019 18:05

Vad körde du för maskin när du höll på och polera? Det är ju inte så att det har utvecklats så mycket förutom längre slag på oscillerande, roterande är ju fortfarande roterande.

Det som utvecklats mest är medlen. Väldigt stor skillnad enligt mitt tycke.

Beträffande utställningsbilar så tror jag många har högre krav än så här på forumet på sina bruksbilar.

OBS!!! Allt enligt mitt tycke

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 02 nov 2019 19:14

Jag körde en roterande Flex och en Cyclo dubbeltrissa.
Dubbeltrissa var ju liksom ”the shit” på den tiden när det gällde att underhålla en redan fin lack, eller för att snabbt få upp glansen.

Långslagiga DA-maskiner existerade inte då.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av TonyM » 13 nov 2019 11:49

Shinemate EX603 mini polermaskin var vad jag kompletterade med till min Classe 21mm. Det är en kopia av Rupes 75E och enligt en del som gjort tester så är den bättre än Rupes mini. Sen beror ju allt på budgeten också. Vill du ha top of the line vad gäller 75mm polermaskin så är det nog Flex XFE7-12 tror jag den heter. Men även den nya sladdlösa Flex PXE-80 ser ut att vara otroligt smidig. Den kan du gå från 75mm platta med 12mm slag till 40mm platta och roterande. Påminner mycket om Rupes Nano ibrid polermaskin men med en större platta till 12mm slag. Ska du ha en annan prisvärd nano polermaskin så har Liquid Elements A1000 eller något sådant hehe kommit ut också och kan komma under andra märken i en snar framtid.

Jag har nästan kört uteslutande med 125mm platta på min 21mm och det har funkat bra. Kan bli lite ur balans med vissa combos men finns oftast en hastighetsinställning som ger mindre vibrationer. Den nya Mark III modellen om det är den du har köpt ska visst ha ett riktigt bra vridmoment som gör att platta snurrar bättre än förut. Annars är det att vara mer noggrann med poleringstekniken och hålla polertrissan så flat som möjligt mot lacken och hitta sätt att gå upp på kanter och ner i konkava linjer som gör att polertrissan inte slutar rotera. På så sätt är en polermaskin med längre slag sämre än en med mindre. Där kommer också mini polermaskinen in som du kan köra vissa svårare sektioner med. Märk upp din platta med ett streck eller två ute på kanten av den. Då kan du lättare se så att polertrissan fortfarande roterar istället för står stilla och bara oscillera. Men du har hållt på att polera en del och du kommer snabbt in i det. Så länge polertrissan roterar så polerar du hehe.

Kul med nytt ställe och garage att kunna göra lite i.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Blomqvist
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 okt 2019 15:43
Ort: Härnösand

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Blomqvist » 14 nov 2019 00:19

Tack för svar. Igen. :)

Det blev en Rupes 75:à som komplement till 21:an.
Jo, det är en MkIII som jag köpt.

Polerade en grannes bil i förrgår, och jäklar så smidig 75:an var.
Nu fattar jag inte att jag klarat mig utan en mindre maskin tidigare.

Ja, det är helt underbart med en riktig verkstad och tvätthall att vara i.
Billyft, däckmaskiner, pelarborr, stor verkstadskompressor, värsting-högtryckstvätt, slangvindor, sladdvindor, massor med vägguttag och suverän belysning. -Allt nybyggt av mig för ett par år sen. :D

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Rupes 15, Rupes 21, eller båda?

Inlägg av Stefan N » 14 nov 2019 09:04

Jag vill också ha nåt mindre fast jag vill helst ha nåt i stil med Nano iBrid.
:brumm Polestar2

Skriv svar