Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjare inom allt, och hej!

Poleringssätt och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Basilm » 17 feb 2020 22:49

Hej alla!

Ny här på forumet, och även ny bilägare - köpte min första bil i början av September 2019, det blev en Audi a4 allroad 2015. Har bott utomlands i storstäder sen jag blev myndig, mer eller mindre, så jag har inte haft något behov av en bil förrän nu när jag och familjen återvänt till Sverige. Således drogs jag fort in i "hobby rekond" världen, och jag hoppas och tror att jag lärt mig en del av de hundratals Youtube filmerna, och foruminläggen jag läst, bland annat på denna sida.

Bilen min såg relativt bra ut i lacken när jag köpte den på Audi i Borlänge, dock finns det klomärken (3 st) efter en hund alldeles vid "avsteget" nedanför bagageluckan, något en "riktigt rekondare" testade att fixa, men det var tydligen omöjligt (ser dock bättre ut nu efter lackstift och polering). Med det sagt så trodde jag, naiv som jag var, att lacken på bilen endast hade en del repor, men allt eftersom så har jag sett mer och mer repor. Jag vet att det inte är efter mig, då det är repor exakt överallt (dörrsidor är snyggast), miljoner med små små repor exakt över allt. Motorhuven ser fulast ut, med två ordentliga cirklar med tusentals av repor.

Jag har gått ifrån att använda svamp och en hink på GDS hallar, till att använda tvätthandske, två hinkar med smutsavskiljare, använda förtvättsmedel (foam lance) innan schamponering, och börjat torka med finare dukar (med 30% polymid) o.s.v. Helt enkelt tror jag inte att jag har fixat allt för många repor själv - några självklart - men jag antar att bilen min kanske har gått i automattvätt innan jag köpte den. Detta var dock inte så uppenbart när jag köpte den, det känns nästan som de hade någon form av compound filler på den innan jag köpte den - men så ondskefulla kan väl inte audi återförsäljare vara?

Hur som helst, jag tror och hoppas att jag är redo att börja tänka på att polera bilen nu i Mars/April (beroende på när allt grus sopas bort), och således undrar jag om detta tillvägagångsätt är acceptabelt, eller om något kan förbättras:

1. Tvätta bilen extremt noga.
2. Clay bar över bilen.
2. Svabba med IPA (och torka av).
3. Börja med hårdare polertrissa, t.ex: https://www.bollnasbilvard.se/100-mm/60 ... 31440.html och ett medel Menzerna Heavy Cut (ser flera på Youtube som gillar märket Menzerna?)
4. Fortsätt med mitt-emellan mjuk/hård trissa och Menzerna Medium Cut Polish.
5. Extrem mjuk trissa och Super Finish Plus (eller annat fint polish medel)
6. Rengör med IPA och torka av?
7. Dra på Soft99 Compound, med mjuk trissa.
8. Dra på Fusso Coat soft99, med mjuk trissa.
9. Torka av med mf-duk.
10. Tvätta bilen "lite lätt".

Detta är det jag tänkt på, men kommer detta inte vara tillräckligt / förstöra något? I så fall vad? Jag förstår att det tar mycket längre tid än jag tror, men jag tänkte att jag kanske hinner huv + framdörrar en dag, resten dag nummer två? Speciellt då jag hör att man i en ca 30x30cm ruta ska spendera max 1 min per medel/etapp?
Jag vill använda mig av soft99 compound efteråt, då jag antar att jag inte får bort alla reporna, både pga min okunskap, samt att vissa repor kanske helt enkelt kräver roterande polermaskin, eller något som vet hur länge man "vågar stå still" på vissa repor.

Jag har tänkt mig att köpa en liten polermaskin, antingen Rupes mini LHR75E eller Shine Mate EX 603. Jag tänkte använda någon av dessa på hela bilen - är det möjligt eller är dem för små? Jag tänker mig att jag som nybörjare hellre kör med max en 10cm trissa, och i allmänhet tror jag det är bra att ha en polermaskin som både kan göra större ytor (ja det kommer ta längre tid än en större modell) samt svårare delar, t.ex bak på bagageluckan etc.

Tänker jag rätt - kan detta duga? eller kommer det gå åt Huggormars avföda? Vad brukar vanligtvis gå åt Huggormars avföda?

Och får jag fråga, varför/när behöver man köpa en annan (än standard) fästplatta till en polermaskin? jag antar att då de polermaskinen jag är intresserade av är 75mm i bas, kommer en 100mm trissa vara perfekt, ifall jag råkar vika på maskin?

Och sist men inte minst, jag ser många som polerar i "cirklar" i början för att sen göra något form av sick-sack mönster. Spelar detta någon roll?

Tack för råd och svar!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Funk » 18 feb 2020 11:50

Hej och välkommen.

Några tankar, Audi brukar vara väldigt hårda I lacken så det superfina polishsteget med mjukaste trisoorna behövs oftast inte. Medium trissa med ett nedbrutet, väl utkört medel räcker gott.

75 mm maskin är väldigt tidskrävande till stora ytor, personligen tycker jag att en större trissa inte är så jobbigt om man är försiktig. Jag kör själv en Flex med platta som tar 125 mm och tycker den är rätt behändig.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Basilm » 18 feb 2020 14:11

Hej!

Tack för snabbt svar!
Finemang, då vet jag - men om jag kör en superfin polish på väldig hård lack så blir den alltså inte mer "blank"? Viktigaste för mig är att 1. bli av med så mycket smårepor som möjligt, och 2. få en fin glans på bilen.
När jag köpte bilen så var jag så pass okunnig och naiv att jag inte reflekterade över dessa svarta metallic färger, men det är ett rent Huggormars avföda att hålla bilen fin, speciellt nu under vintertid xD

Med det sagt, angående polermaskin - finns det några förslag på "lätthanterliga men bra" polermaskiner som är större, kanske ca 125-150mm (då 75mm kanske är för litet för "normalt bruk") - alternativt vad är viktigast att tänka på som nybörjare när man införskaffar en oscillerande polermaskin? Ska man titta mest på antalet watt (400w, 900w, 1200w?) eller är det RPM som är viktigast, eller är det slagläget? 8, 12, 15mm? Eller är alla tre "viktiga" egenskaper för en allround poleringsmaskin.

Söker som sagt en lätt hanterlig maskin som jag som nybörjare kan få "bra" resultat med, prislapp ca 3000-5000 kr +/- 10%.
Av lite snabbt letande, är dessa "bra alternativ" för nybörjare, eller är de för stora och klumpiga?: Flex XC 3401 VRG (8mm slagläge endast, men 900w och hög RPM), alternativt något mindre och billigare: Rupes LHR12E Duetto (12mm slagläge, 400w, "mellanhögt" RPM, av de maskiner jag tittat på).

Jag kommer endast polera min och mina föräldrars bilar, totalt alltså max 4-5 poleringar per år, om man blir "okej" på polerande. Med det sagt så vill jag inte ha någon snikmodell som jag kommer stå och svära över, utan något "tillräckligt bra, tillräckligt lätthanterlig och smidig maskin", helt enkelt.

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Funk » 18 feb 2020 17:41

Flexen är skottsäker och ett solitt verktyg, jag kör med en sådan fast med mindre platta än original. Det är en gammal modell, men den är ganska lättkörd och fungerar mycket bra. Rupes gör bra maskiner, jag kör med deras tryckluftsdrivna ibland , men jag kan inte rekommendera någon speciell..

Att få glans går bra även med lite grövre trissa än supermjuk, och då helst med ett medel som bryts ned fint så att man inte behöver köra ett extra polersteg utan kör medlet länge.. Scholl S20 black är ganska tacksam , med ganska mycket cut som går över i fin glans.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Basilm » 10 mar 2020 11:16

Tack för svar, och ursäkta för sent gensvar.

Jag tänkte fråga, då jag inte hittar detta på BBVs hemsida, eller via googlande, stämmer det att M14 "fäste" är det som gäller för samtliga Flex, eller åtminstone Flex 3401 vrg? Jag tänkte nämligen, förhoppningsvis nästa månad, att köpa maskinen men tänkte köpa till en 115mm fästplatta och ett par 125mm rondeller till detta - det funkar väl? Jag tänkte att jag vill ha lite mindre storlek på rondellen, speciellt i början då jag läst en del om att det är svårare att kontrollera maskinen ju större rondellen är. Detta kanske inte är viktigt, men vill vara säker.

BBV säljer ju Flex M14 115mm fästplatta, 115mm självhäftande kardborre och massor med 125mm rondeller, tänkte mig att något sådant får ner flex 3401 diameter något.

Tack för svar, ännu en gång, jag förstår att det kan vara drygt med alla frågorna - mycket tacksam för svar, då jag inte har några jag kan fråga om detta, mina arbetskamrater vet inte skillnad på diesel och bensin, oerhört repig lack gentemot en perfekt blänkande lack xD

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Funk » 10 mar 2020 19:59

Du måste ha en speciell platta avsedd enbart för Flex 3401..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Basilm » 11 mar 2020 13:36

Tack för snabbt svar!

Ojdå, jag tror jag hittade en på BBV, denna: https://www.bollnasbilvard.se/ovriga-an ... 11174.html verkar vara specifickt för 3401. Lite saftigt pris kanske, men tror det kan vara användbart.

En till noob fråga i tråden, hoppas du/ni orkar med detta :p
Det finns "filtringar" man kan köpa till: Är dessa nödvändiga? Jag förstår inte deras funktion, ser dem till att de små "kuggtänderna" inte bryts sönder? Bryts dem sönder? Hur nödvändigt är detta om man tänkt polera 2-3 bilar, max 2ggr per år. Och självfallet, hur håller man dessa filtringar vid liv? filt - låter som något som bränns med tiden? Måste man lägga dem i blöt / spruta vatten på ringen nu och då för att motverka bränning/slitning på den? Sorry för de udda frågorna :p

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Funk » 11 mar 2020 14:28

Det är bara kul att hjälpa till.
Filtringen håller lite olja och fungerar som ett stöd och ett filter tror jag är enklast att förklara det som..
En droppe olja då och då så håller den länge.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Stefan N » 11 mar 2020 18:45

Jag har aldrig oljat in min filtring, vad ska man ha för olja på den?
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Funk » 11 mar 2020 19:51

Jag kör med en tunn olja, det närmaste man kan komma är nog symaskinsolja..

Tips finns här: https://www.youtube.com/watch?v=cXeFqLPS4WY

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Basilm » 10 apr 2020 00:01

Perfekt, tack för svar!

Måste tyvärr säga att det blev en helomvändning i min "plan"....
På grund av fåfänga, eller liknande xD, så köpte jag däck, fälgar, bromsskivor och okfärg istället för en polermaskin och tillbehör, och kunde istället låna en polermaskin av en kille på en rekondfirma och "testa på" medans annat utfördes. Detta var dock mycket kortfattat, och han försäkrade mig att han skulle "fixa lacken" tills jag skulle hämta bilen 2 dagar senare.
Vet inget märke på maskinen, den var helt svart, och jag antar att han körde endast 1-steg (billigast?)

Till en början tyckte jag det såg riktigt bra ut, men nu när man tvättat bilen en gång och står i "rätt ljus" så ser jag att underligt nog, halva huven har "blivit betydligt bättre" (kanske fått bort 50-60% av alla småfina repor), medan andra halvan av huven fortfarande har kvar 95-99% av alla tvättrepor som blivit av tidigare ägare (tvättautomat), då det är som en stor oval/cirkel på huven av ytterst tunna tunna tvättrepor...överallt. (antar iaf att detta är resultatet av automattvätt).

Jag hade inte tänkt att lägga ner mycket mer pengar nu innan sommaren (fälgar, skivor, sommardäck, små krims krams gick på över 23k totalt), mycket pga det osäkra läget med skolan jag arbetar på, så jag tror inte jag har råd med en flex + medel i snar framtid. Tänkte endast lägga en tusing eller liknande på lite tershine produkter före/under sommaren, that's it.

Så frågan är nu - vad kan ha gått fel? överlag har bilen blivit "något bättre", men halva huven är fortfarande riktigt repig (som sagt miljoner av jättesmå repor...överallt) - eller kan det verkligen stämma att en rekondare inte kan få bort sånt? (reporna är ytterst fina men är i oval/cirkel format)

Och två - finns det, mot förmodan, något på forumet här som är bra på att polera, och tar emot privatbilar, helst svart men inte nödvändigt, inom Dalarna, helst Falun, Borlänge, Hofors trakten. Även om man kanske ligger lite lågt i ett par veckor för att se hur coronan utvecklar sig här, men men.

Den reviderade planen är att få den polerad av någon, som eventuellt är ännu mer kunnig än ovanstående, och efter det köra vax / refract till hösten.

Tack för svar!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare inom allt, och hej!

Inlägg av Manor » 10 apr 2020 14:22

Jo, en rekondare kan nog absolut få bort dessa repor, men allt tar tid och tid är pengar.
Den normala bilägaren är nog mest intresserad av att få en i hans/hennes tycke blank bil, och är långt ifrån intresserad av att själv lägga ner tid (än mindre att betala någon annan) för att få bilen repfri. Det är väl iofs upp till rekondaren att beskriva/berätta om detta samt offerera lite olika prisförslag.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar