Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hypen kring Meguiars ??

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
TomasAlbrekt
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jul 2020 17:48

Hypen kring Meguiars ??

Inlägg av TomasAlbrekt » 04 jul 2020 18:09

Hej!
Ny här och som jag förstått är forumet inte kopplat till något märke eller företag så jag hoppas mitt inlägg är okej.

För längesedan gick jag en kurs hos SmartAB och där lärde de såklart ut att autosmart är bäst. Kursledaren varnade för märken i fina förpackningar...

Eftersom jag använde autosmarts produkter i kursen fortsatte jag använda dem för jag kände mig trygg med dem. Men man söker ju alltid efter grönare gräs och jag läste på forum och kommentarer vilket märke flest rekommenderade och fick då upp ögonen för Meguiars och ofta jämfördes det med just Autosmart som alla skrev var helt kass och Meguiars var tusen gånger bättre.

Jag blev helt såld och bara väntade på att mina flaskor autosmart skulle ta slut.

Mekonomen här i Eskilstuna brann för ett tag sedan och inför saneringen sålde de hela sitt lager med 70-80% rabatt och då passade jag på och köpte hela Meguiars serie.

Nu har jag polerat två bilar med Meguiars och min slutsats är att detta är det mest hypade märket någonsin. Enligt mig är Autosmart mycket bättre.

Det var otippat, har läst så många inlägg från människor som älskar det och tillochmed jämför med Autosmart. Vilket antiklimax.

Är det bara jag eller finns det fler som tycker likadant? Eller har jag fel? Vad tycker ni.

Jag kände bara att, nu har jag lärt mig stava till Meguiars helt i onödan.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hypen kring Meguiars ??

Inlägg av Funk » 04 jul 2020 18:47

Jag kör lite från Smartab, och ett par grejor från Megs..och massor av annat också. När det gäller polermedel har nog tiden sprungit ifrån båda två, men en del annat funkar utmärkt.. Samtidigt är det väl få företag som gör så mycket reklam som Megs, så hypat är det allt. Sonax och Megs är lite på samma sätt, konumentprodukterna är OK, och en del proffsgrejor riktigt bra...men enligt reklamen är båda världsmästare. ;-)


/Thomas

PS: Vi är kopplade så tillvida att Bollnäs Bilvård äger siten, men försöker vara så neutrala det går..
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Hypen kring Meguiars ??

Inlägg av Bowen » 04 jul 2020 20:46

Jag är helt novis på just bilvårdsgrejer, men....
Det är så sjukt mycket ”kejsarens nya kläder” med allt, så även bilvårdsprodukter såklart.
Jag försöker vara skeptisk till det mesta men ofta halkar man ju dit.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hypen kring Meguiars ??

Inlägg av Manor » 04 jul 2020 21:09

Även jag har ett par produkter från Meguiars och tycker att de är helt ok, men har väl snöat in på andra märken såsom CarPro. När det gäller polermedel så är väl Meguiars "105" och "205" relativt välkända och omtyckta.

Jag har väl hunnit testa ett antal märken/modeller och gillar personligen Scholls och Menzerna, men det är också de jag kört mest. För mildare polering/rengöring så är CarPro Essence och CarPro Essence Plus favoriter, men även Glare Micro Finish och Ultima Paint Prep är helt ok.

Jag är väl av åsikten att det är kul att testa sig fram som amatör och hobby-nisse, men har man det som yrke så tror jag man väljer något med bra pris/prestanda och håller sig därefter till det. Det finns så många medel, trissor, maskiner och olika lacktyper att nog ingen kan säga "detta är bäst".
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hypen kring Meguiars ??

Inlägg av progge » 05 jul 2020 04:28

Det är stor skillnad mellan konsument produkter och Proffs produkterna.
Meguiars "105" och "205" som Manor nämner fungerar väldigt bra. ( lite dammiga bara )

Vilka produkter är det du testat?
Meguiars ULTIMATE serie för konsument är av typen S.M.A.T. och fungerar hyfsat.
Men allt hänger på din lack, hur den beter sig.
Det finns inget medel som passar alla lacktyper. Man får testa sig fram.
Men glöm inte att Teknik slår Produkt i alla lägen.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
rockbabe
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 okt 2019 19:03

Re: Hypen kring Meguiars ??

Inlägg av rockbabe » 18 maj 2021 19:33

Eftersom tråden handlar om just Meguiar's kan jag ju passa på och fråga vad ni har för erfarenhet av Meguiars Ceramic Wax som är en 768ml sprayflaska för knappa 300 kronor? Fick tipsat av en som bl a är inblandad i de åriliga bilträffarna i Borgholm på Öland och han påstår att det är klart en tiopoängare. Tyvärr har ALLA bilträffar varit inställda de två senaste åren p gr av ett visst virus. :(

Några åsikter?
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 18 gånger.
Anledning: Reklamlänk borttagen

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Hypen kring Meguiars ??

Inlägg av Manor » 18 maj 2021 19:45

rockbabe skrev:
18 maj 2021 19:33
Eftersom tråden handlar om just Meguiar's kan jag ju passa på och fråga vad ni har för erfarenhet av Meguiars Ceramic Wax som är en 768ml sprayflaska för knappa 300 kronor? Fick tipsat av en som bl a är inblandad i de åriliga bilträffarna i Borgholm på Öland och han påstår att det är klart en tiopoängare. Tyvärr har ALLA bilträffar varit inställda de två senaste åren p gr av ett visst virus. :(

Några åsikter?
Det är inte ett vax som jag har testat.
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 18 gånger.
Anledning: Reklamlänk borttagen
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hypen kring Meguiars ??

Inlägg av Funk » 18 maj 2021 21:37

rockbabe skrev:
18 maj 2021 19:33
Eftersom tråden handlar om just Meguiar's kan jag ju passa på och fråga vad ni har för erfarenhet av Meguiars Ceramic Wax som är en 768ml sprayflaska för knappa 300 kronor? Fick tipsat av en som bl a är inblandad i de åriliga bilträffarna i Borgholm på Öland och han påstår att det är klart en tiopoängare. Tyvärr har ALLA bilträffar varit inställda de två senaste åren p gr av ett visst virus. :(

Några åsikter?
Sådär skulle jag säga, skapligt resultat och hållbarhet, men lite jobbigare att lägga första gången än en del andra liknande produkter..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar