Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Krafthylsor / hylsor ...

Oljebyten, service, rostlagning
Skriv svar
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av MRisberg » 22 aug 2020 17:36

Hylsnyckelsats, krafthylssats, hylsnycklar, krafthylsor, hylsor ... :)

Så, jag har hunnit köpa mig en momentnyckel. Återstår att slå till på en batteridriven mutterdragare. (Har mina ögon på en ...)

Jag behöver hylsor för det följde inte med några med momentdragaren. Är lite osäker på vad jag ska välja för sort. Vill gärna kunna använda samma sats till både momentdragaren och mutterdragaren. Det är väl ingen orimlig tanke, eller?

Förstår inte av att Googla vad det gör för skillnad mellan korta och långa, annat än att de långa kanske sliter lite mer på muttrarna då kraften hamnar lite långt ut, eventuellt snett med dem så att säga.

Vad säger ni? Korta vs långa:
makita-p-90560-hylsats_grande.jpg
Makita P-90560 Krafthylssats ½” 85mm, 17-19-21mm
makita-p-90560-hylsats_grande.jpg (37.22 KiB) Visad 14336 gånger


makita-p-90576-krafthylssats_grande4.jpg
Makita P-90576 Krafthylssats ½” 150/38mm, 10-24mm
makita-p-90576-krafthylssats_grande4.jpg (56.75 KiB) Visad 14337 gånger
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Manor » 22 aug 2020 17:54

De jag använder ser ut som de korta, men är säkerligen från Jula eller Biltema (tror jag).
Åtminstone så har de gjort sitt jobb för mig som byter hjul sommar/vinter på tre bilar.
Dessa använder jag till muttermaskinen likväl som momentnyckeln.

Den muttermaskin jag nu använder är:
https://www.clasohlson.com/se/Mutterdra ... /p/41-1423
Bild
...som var ett väldigt stort lyft från den billigare jag använde tidigare.

Nu har jag ju inte världens kraftigaste kompressor (3hk), men har hittills grejat det jag behövt den till.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av MRisberg » 22 aug 2020 18:07

Ah, du kör med luft. Det blir batteridrivet här .. Har liksom inget garage hemma längre utan får lov att arbeta där jag kan. Brukar åka iväg till olika parkeringar höst som vår. Gillar när det är plant. Här där jag bor nu är det lutning så det går bort att byta på hemmaplan.

Jag lutar åt de kortare .. Vill bara slänga ut frågan för att bli mer säker på att jag inte tar fel beslut. (Baserat på att jag vill använda dem till flera områden.)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Funk » 23 aug 2020 07:39

För hjulbyten på egna bilar använder jag inte krafthylsor alls. Det behövs liksom inte om man dragit till rätt moment vid monteringen. Jag kör med långa hylsor som är rätt smala för att inte riskera repa fälgen.
Dessa från Biltema har jag ett par av, och dom har utöver hjulbyten fått ta stryk i värre situationer utan att skadas.

Edit: Kör alltså med batterimaskin som skall klara upp till 400Nm
hylsa.jpg

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Manor » 23 aug 2020 11:40

MRisberg skrev:
22 aug 2020 18:07
Ah, du kör med luft. Det blir batteridrivet här .. Har liksom inget garage hemma längre utan får lov att arbeta där jag kan. Brukar åka iväg till olika parkeringar höst som vår. Gillar när det är plant. Här där jag bor nu är det lutning så det går bort att byta på hemmaplan.

Jag lutar åt de kortare .. Vill bara slänga ut frågan för att bli mer säker på att jag inte tar fel beslut. (Baserat på att jag vill använda dem till flera områden.)
Ingen nackdel med batteridrivet såklart...säkerligen smidigare.
Dock så har man ju kompressorn tillgänglig i förrådet och brukar passa på att "blåsa rent" samt pumpa däcken när man öndå håller på.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av MRisberg » 23 aug 2020 12:52

Funk skrev:
23 aug 2020 07:39
För hjulbyten på egna bilar använder jag inte krafthylsor alls. Det behövs liksom inte om man dragit till rätt moment vid monteringen. Jag kör med långa hylsor som är rätt smala för att inte riskera repa fälgen.
Dessa från Biltema har jag ett par av, och dom har utöver hjulbyten fått ta stryk i värre situationer utan att skadas.

Edit: Kör alltså med batterimaskin som skall klara upp till 400Nm

hylsa.jpg


/Thomas
Avsikten är att dra med rätt moment .. och jag hoppas att det ska räcka för att muttrarna ska stanna kvar - självklart med en efterdragning efter ~50mil. Plus att jag hoppas att det ska räcka med den batteridrivna mutterdragaren för att få loss muttrarna efter en säsong.

Vill göra det själv men ha det så smidigt som möjligt. Har erfarenheter från flertalet verkstäder / däckbytare som drar så hårt att jag ibland saknat styrkan att dra loss dem ett halvår senare. Har fått ta till hävstång och annat listigt för att lyckas få loss. Har också erfarenhet av att verkstaden dragit åt så löst att flertalet muttrar lossnat innan jag kommit upp i 50 mil. Det var läskigt, på motorvägen, började skaka rejält.

Från vilka moment eller med vilka slags verktyg behöver man krafthylsor skulle du säga?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Manor » 23 aug 2020 17:27

Personligen så drar jag inte åt allt för hårt med mutterdragaren.
Jag följer upp med momentnyckeln och kör 140nm på de tre bilar som jag byter hjul på.
Det är egentligen aningen för hårt...120-130nm tror jag brukar nämnas, men inget lär paja med 140nm heller sett till hur de flesta verkstäder gör ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av MRisberg » 23 aug 2020 18:12

120nm står det i bruksanvisningen och det kör jag med. Hoppas verktyget är någorlunda rätt kalibrerat.

Jag efterdrog idag. Muttrarna i fram rörde sig inte en millimeter. 9 av 10 rörde sig i bak. Funderar på att testa alla igen vid 150 mil också för att se om någon rör på sig igen.

Tänkte dra fast med mutterdragaren jag med, men på ett ”försiktighetsläge”, på typ 70nm ... så drar jag det sista själv. Det läget ska dessutom vara långsamt i början vad jag förstått för att förhindra att dra sönder gängor om det blir snett.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Manor » 23 aug 2020 23:36

Skillnaden är inte stor mellan 120 och 140nm.
Kalibreringen litar jag väl egentligen inte på...men bättre än utan momentnyckel.
Muttrarna rör sig inte när jag efterdrar...vad jag noterat (lättmetallfälgar).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Funk » 24 aug 2020 06:50

Momentet beror på bulten såklart. Frugans Volvo skall dras till 110Nm och min skall dras till 140Nm.
Torra och rena förband (lite fett på navcentrum så fälgen släpper nästa byte bara) och jag efterdrar aldrig.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Manor » 24 aug 2020 09:55

Funk skrev:
24 aug 2020 06:50
Momentet beror på bulten såklart. Frugans Volvo skall dras till 110Nm och min skall dras till 140Nm.
Torra och rena förband (lite fett på navcentrum så fälgen släpper nästa byte bara) och jag efterdrar aldrig.

/Thomas
Jo, jag förstår...det är väl bara det att jag inte riktigt vet hur mycket man kan lita på kalibreringen.
140nm känns inte som "för mycket" åtminstone...betydligt mindre än vad man drog åt innan åtminstone ;).
Tyvärr så märks det ofta att verkstäderna drar åt betydligt mycket mer...det verkar inte vara en grej att kolla moment för så många.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Funk » 24 aug 2020 16:19

140Nm på en hjulbult till Ford Mondeo som skall ha 90Nm är inget vidare.. :-)

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av MRisberg » 24 aug 2020 19:37

Så, det där med att göra rent bulten / muttern eller det man skruvar fast på .. Det är fel va, eller har jag lärt mig fel? Putsa lite kan man väl göra ändå för att få bort metallsmuts eller nåt?

Förklara gärna vad det är du smörjer för att få loss däcken efter en säsong. Det har varit lite av en issue för mig. Intressant!
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Manor » 24 aug 2020 23:30

Funk skrev:
24 aug 2020 16:19
140Nm på en hjulbult till Ford Mondeo som skall ha 90Nm är inget vidare.. :-)

/Thomas
Nä, kanske inte...men har ju ingen Ford utan en japansk kvalitetsbil 🤪.

Mammas Mazda hade varit på extra bromsservice och dess buktar var åtdragna rejölt flr mycket 😞.
Detta på auktoriserad verkstad...utuselt, tycker jag.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Funk » 25 aug 2020 06:46

För att få loss hjulet lättare vid byte stryker jag ett tunt lager fett runt navets centrum, den delen som fälgen "hänger" på..
nav.jpg
nav.jpg (26.87 KiB) Visad 14160 gånger
Bultar och muttrar smörjes ej, men ett par drag med stålborsten kan dom få..och kanske en spolning med bromsrengöring.
Efter det så sitter som om man drar dom med korrekt moment och efterdrag behövs inte. Tänk nya bilar, inte efterdrar man där..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Former recond » 13 sep 2020 23:47

Appropå momentnyckel. Var har ni köpt dessa?
Är ute efter en billig då jag endast behöver använda den 2 gånger per år.. Alltså vid byte av SoV däcken.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av MRisberg » 14 sep 2020 00:31

Jag köpte min hos https://www.clasohlson.com/ i Täby.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av Funk » 14 sep 2020 06:46

Jag köpte min på Jula. Billig och nästan förvånansvärt exakt.. jag har kolla den i kalibreringsrigg på kompisens jobb.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Krafthylsor / hylsor ...

Inlägg av MRisberg » 14 sep 2020 09:29

Vad gäller kalibrering så hörde jag mig för där jag köpte min, och jag ska kunna få den kalibrerad av Clas Ohlson om jag inte väljer att kalibrera själv.

Ända sedan jag köpte den så har jag behållt momentnyckeln i utrymmen med så nära 20°C som möjligt, som jag förstår är viktigt för fjädern / noggrannheten.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar