Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lager med olika lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Lager med olika lackskydd

Inlägg av Alf A Romeo » 22 okt 2020 01:36

Hej alla på detta forum! Jag har "tjuvläst" en hel del på detta forum men inte ställt några frågor. Har hittat svar på det mesta i befintliga trådar.
Min första polering och vaxning skedde på mammas bil i början på 1970-talet. Då var det Simoniz gul som gällde. Senare kom deras GT-vax, vilket var så otroligt mycket mer lättarbetat.
Sedan dess har jag använt hur många olika polermedel och vaxer som helst. Diverse enklare polermaskiner har inköpts.

På senare år har jag använt flytande hårdvax från Sonax, Lahega, Ultima Paintguard +, Meguiars och Menzerna. Senaste köpet är Snabbförsegling Gyeon Q²M WetCoat.

Det är nu jag är lite osäker på om det medlet fäster utan att ta bort befintligt skydd. Efter lera och polering i våras har jag lagt på Meguiars Carnaubavax och för en månad sedan Menzerna. Det senaste skyddet är det som fungerat bäst på min mörkgrå XC60, gällande avrinning, kalkfläckar och hur ren bilen har hållit sig.
Bör jag polera bilen innan Gyeon lägges på? Eller räcker det med att torka med IPA innan medlet lägges?

Till våren kommer bilen återigen att genomgå avfettning, flygrostborttagare, leras, två steg med olika polermedel innan ett lackskydd ska på.
Vad jag då ska använda, får jag återkomma till. :D

Hoppas ni inte somnade av tristess, och kan vägleda mig.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Funk » 22 okt 2020 07:13

Välkommen.

Du borde klara dig med en rejäl tvätt, med alkalieförtvätt. I värsta fall en liten dusch med kallavfettning om vaxet är nyligen pålagt.
Du kan ju torka med IPA om du vill, men jag tror inte det skall behövas. Polering behövs ju inte om du inte vill jaga repor..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Alf A Romeo » 22 okt 2020 10:25

Tack för snabbt svar! Nu när det är sommar brukar jag tvätta bilen med foamlans och BBVs Arti Green. Eventuellt sedan med svamp och tvåhinksmetoden, om bilen blivit riktigt skitig.
Då bör det räcka och inte vara något problem att sedan spraya på Gyeon enligt instruktionen.

En liten följdfråga. Kan man lägga på för många lager skydd? Av ett fabrikat eller många olika? Eller börjar lystern i lacken avta med för många lager?

Jag brukar alltid polera bilen på våren, efter avfettning, flygrost borttagare och lera (lera om det fortfarande känns föroreningar på lackytan).
Väldigt snälla medel och polerrondeller räcker för min bil. Detta för att få bort befintligt lackskydd och en ren yta för att få det nya lackskyddet att fästa så bra som möjligt.
Är jag onödigt omständig? Jo jag gillar verkligen bilvård, får jag väl försvara mig med. :D :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Funk » 22 okt 2020 14:15

Man kan inte vara för noggrann...och jag gör ungefär likadant.

Man kan få för mycket skydd, eller rättare sagt alla skydd funkar inte ihop. T.ex keramiska skydd kan förlora avrinning om man använder vaxschampo.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Alf A Romeo » 22 okt 2020 16:01

Aj f-n!!!! Så man kan förlora avrinning av vaxschampo!!! Tack för den mycket viktiga informationen. Jag brukar använda vaxschampo när jag kör tvåhinksmetoden. Ska omedelbart sluta med det. På hyllan finns också BBVs Arti+ som jag också brukar köra i foamlansen. Den innehåller karnubavax! Då får den också vila på hyllan. Då borde King Carthur Control Snow Foam fungera. Visserligen ett förtvättmedel men jag tycker det fungerar bra i hink också.

Jag tar gärna ett tips på ett bra och relativt billigt schampo utan vax. Kör i princip alltid först med foam och då oftast med Arti Green eller Prewash foam (mest vintertid), för att ta bort det mesta. Tvättar också ofta, så något dyrt superduper medel låter onödigt.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Funk » 22 okt 2020 17:27

Kan, nyckelordet är kan....Arti+ använder jag då och då med gott resultat. Men jag kör också ett neutralt schampo i form av CarPro Reset med jämna mellanrum. Andra tips på neutrala schampon är Angelwax Superior eller Tershine Purify.
Vill man ha mer avrinning så varför inte ett Sio2 schampo som Angelwax Enigma eller otippade Turtle Wax's Hydrid Ceramic..
Si02 schampon har hittills alltid funkat på liknande skydd..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Alf A Romeo » 22 okt 2020 19:20

Mycket bra rådgivning. När jag tänker tillbaka så tycker jag att vissa lackskydd försvunnit/avtagit mycket fort. För fort i jämförelse med vad tillverkaren uppger, även om dom överdriver hållbarheten.

Lika barn leka bäst, brukar man få höra. Ska prova något av dina tips på schampo, när jag lägger på mitt keramiska lackskydd.

Tack för din tid och engagemang med att hjälpa mig, och min bil. :D :D Det uppskattar jag!
Fler frågor lär komma, nu när jag brutit isen på detta forum. :jeps
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Alf A Romeo » 26 okt 2020 18:20

Funk skrev:
22 okt 2020 14:15


........Man kan få för mycket skydd, eller rättare sagt alla skydd funkar inte ihop......

/Thomas
Jag undrar om man kan se, eller på något vis, få reda på om man har för mycket skydd. Fast det kanske "bara" blir dålig glans. Eller fastnar skiten lättare?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Manor » 26 okt 2020 19:26

Äsch, inget att grubbla på till vintern...då kan det väl gärna få vara "för mycket" ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Alf A Romeo » 27 okt 2020 01:18

Jag kanske lider av att se min bil skitig och "ovårdad"? Ja, faktiskt gör jag det. :D
Så för att ha min bil så fin som möjligt hade det varit bra att veta.
Mina vinterdäck har en förmåga kasta upp massa skit längs sidan, trots ordentliga stänkskydd både fram och bak.
Jag letar efter något som hjälper till att hålla bilen så ren som möjligt, eller hindra skiten att fastna.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Funk » 27 okt 2020 07:46

För mycket skydd blir lite motsägelsefullt, det gör väl egentligen inget. Men avrinningen skall fungera och det skall inte vara flammigt utan blankt och fint.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Alf A Romeo
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 maj 2020 12:13

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Alf A Romeo » 30 okt 2020 03:10

Tvättade bilen och sprutade på Gyeon Q²M WetCoat, sedan spolade jag av med högtyckstvätt enligt instruktion.
Ser bra ut trots flera olika skydd, och vattnet gled av hur bra som helst. Ingen torkning med duk efter det, och det blev ytterst få kalkfläckar.
Dagen efter kände jag på dom med en lätt fuktad mikrofiberduk, och dom få kalkfläckarna och efterrinningarna gick bort hur enkelt som helst.
Mycket nöjd. Blir detta skydd i vinter och räknar med att förstärka det ett par gånger.

Än en gång, Tack för hjälp och råd!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.

Teemu
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 02 okt 2020 10:52

Re: Lager med olika lackskydd

Inlägg av Teemu » 30 okt 2020 14:07

Wet Coat är riktigt smidigt. Jag har läst/hört att det rekommenderas att man torkar bilen efter för att undvika just fläckar. Fast å andra sidan gäller det ju även för vanligt vatten med. :P

Skriv svar