Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Biltema Hybridvax

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Knorrmannen
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 dec 2020 00:24

Biltema Hybridvax

Inlägg av Knorrmannen » 10 jun 2021 10:42

Någon som hunnit testa än?

https://www.biltema.se/bilvard/lackvard ... 2000046473

Såg det på nätet, priset är ju iaf bra om det motsvarar liknande hybridvaxer.

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Biltema Hybridvax

Inlägg av F_man » 27 jul 2021 18:18

Köpte en burk när jag svängde förbi, behövde ngt att slänga på en sleten bruks-v70 -06 jag skall polera någon helg framöver (pingens polish & sealant).

Får återkomma med åsikter när det är klart.

Det som inte framkommer på hemsidan är att det skall vara 24 månaders hållbarhet på burken (alltså inte lackskyddet utan det går att använda vaxet i två år åtminstone).

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Biltema Hybridvax

Inlägg av F_man » 30 jul 2021 09:16

För utvärdering av vaxet, scrolla längst ner i inlägget. Ej långtidstest, utan användarupplevelse.

Tog mig lite tid igårkväll och tvåstegspolerade motorhuven på en V70 -06, för att prova Biltemas nya hybridvax. Artikelnummer 37-806.

Ber om ursäkt för bildkvalitén, orkade inte hämta riktig kamera eftersom jag var ute sent i garaget.

Lacken är i ganska dåligt skick på sina ställen, mycket grusväg, står ute året runt etc., här är bild på huven efter dekontaminering och clayning.
Märket längst ner är någonting som legat på lacken (antagligen från djur/natur från björken bilen står under), och som var ett h**vete att få rent. Det som är kvar på bilden är det som frätt ner i lacken och inte försvinner med kem.
Obehandlad.jpg
Polerade med Arcticleans produkter och vanlig oscillerande maskin: heavy cut och mediumtrissa, sedan med deras "Polish and sealant" på soft cut-trissa. Väldigt trevliga produkter, speciellt polish and sealant.
Bra grön färg som gör det lätt att se framsteg och när trissan är ren etc. Luktar dessutom trevligt (lime tror jag, blev sugen på mojitos när jag jobbade).
Van med menzernas polermedel men pingens är minst lika bra.

Lackskadan blev inte med på bilden tyvärr, den syns från rätt långt håll, men 80% försvann väl med de två polerstegen.

Bild efter polish and Sealant
Polish and sealant.jpg
Med tanke på tiden jag lade en torsdagkväll med jobb dagen efter, är jag nöjd med finishen på Polish and sealant. Men det är ju Biltemas hybridvax detta skulle handla om.

Här är en bild på vaxburken och Biltemas "polerset" (10-800) jag har som applikator, tillsammans med deras mjuka 75mm polerrondeller (10-730). Behöver ni vaxapplikator så skaffa Biltemas set, det är i sammanhangen "gratis" och polerrondellerna kan man kasta utan att gråta. Handtaget är riktigt skönt, stabilt och hållbart.
Biltema Hybridvax.jpg
Vaxet upplever jag som helt luktfritt i burken. Stark petroleumdoft på applikatorn efter en halvtimme dock.

Vaxet applicerades i ett garage med 22 grader, 50% luftfuktighet.

Det är nästan likt vaselin i konsistensen när man arbetar ut det på lacken, d.v.s. relativt mjukt och lite smetigt (mycket fastare i burken). Jag upplevde det som mycket mjukare än Fusso Coat, vilket är det enda hybridvaxet jag använt tidigare.

Det är oerhört lättapplicerat. lättarbetat och täcker mycket bra. Det tog nog inte mer än 1-2 minuter att täcka huven.
Till motorhuven på volvon behövde jag fylla på applikatorn fyra-fem gånger. Det går åt mycket små mängder av vaxet.

Enligt instruktionen skall det härda 5-10 minuter, det tog minst 10 i förhållandet i mitt garage. Avbuffning var helt problemfritt och hur lätt som helst. Väldigt mycket lättare än lackförseglingar jag använt tidigare (fusso, keramiskt samt 90-talets okunskap med OK och turtle-vaxer innan man snöade in på detta).

Bild efter avbuffning, nog kan man på bilden se en rejäl glanshöjning efter vaxning jämfört med polish and sealant? Jag städade undan arbetsbelysningar under härdtiden, vilket gör det svårt att se på bilderna eftersom tid var viktigare än fina bilder.
Slutresultatet görs heller inte rättvisa på bilder, det är stor skillnad mot övriga paneler på halhet och glans.
Efter vaxning.jpg
Slutsatser
Jag tror man skall betrakta Biltemas hybridvax som ett "sommarvax", d.v.s. primärt för utseende och sekundärt för skydd. Jag skulle definitivt inte lita på vaxet över vintern (baserat på gissningar från appliceringen).

Det är så lättapplicerat, att det nästan kommer i närheten av ett sprayvax. Man kan säkert lägga det här efter en underhållstvätt utan för mycket besvär och tidsåtgång, när man lagt på hela bilen, är det lagom att buffa av där man började.

Med det sagt gillar jag att Biltema kommer med något nytt som inte är deras urusla vaxer på flaska dom alltid kört med så länge jag kan minnas.

Glansbetyg: 8/10
Riktigt bra för priset. Det är ett budgetvax och innehåller antagligen väldigt lite äkta carnaubavax, d.v.s. det kan inte bli en 10:a. Klart bättre glans än Fusso coat.

Hållbarhet ?/10
Ingen aning. Jag misstänker att det inte är särskilt hållbart eftersom det är så lättarbetat och lättbuffat,

Prisvärdhet 6/10
Biltema tar ju lite mer betalt för deras "pro" serier, det är dock under standardpris för konkurrenter.
Det går däremot att få riktigt bra vaxer från onlinebutiker när dom har rea, då blir Biltemas inte särskilt billigt. Men, det är Biltema och då väldigt tillgängligt för de flesta och utan frakt.

Jag kan tycka att Biltema borde halvera storleken och priset, hur många kommer lägga det här vaxet på de säkert 20 bilar det räcker till?
Jag kommer utan bekymmer låta polarna/grannen använda vaxet också, eftersom det inte kostar 1000, utan strax över 200.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Biltema Hybridvax

Inlägg av Funk » 30 jul 2021 15:14

Tack för ett mycket bra inlägg.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Biltema Hybridvax

Inlägg av F_man » 30 jul 2021 17:17

Tack :)

Jag kommer tyvärr inte ta mig tid till några 50/50 eller lägga vaxet på "bar lack".
För mycket jobb, barn, fru och hus som kommer ivägen för ens intressen :)

Kommer jag ihåg skall jag fråga ägaren hur det håller upp framåt hösten.
Senast redigerad av 1 F_man, redigerad totalt 31 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Biltema Hybridvax

Inlägg av Funk » 31 jul 2021 06:29

Ja frågan är väl lite hur vaxet "biter" och sitter kvar på Polish& Sealant (vilket även jag tycker är en bra produkt..) .

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Biltema Hybridvax

Inlägg av F_man » 01 aug 2021 13:24

Helt ok hydrofob yta av vaxet också.
IMG20210801130737.jpg

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Biltema Hybridvax

Inlägg av F_man » 06 okt 2021 14:54

Kört en underhållstvätt på bilen nu och märker inte någon försämring av vaxet efter två månader iallafall :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Biltema Hybridvax

Inlägg av Funk » 06 okt 2021 17:22

Tack för rapporten.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Biltema Hybridvax

Inlägg av Manor » 06 okt 2021 19:02

F_man skrev:
06 okt 2021 14:54
Kört en underhållstvätt på bilen nu och märker inte någon försämring av vaxet efter två månader iallafall :)
:jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar