Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Knottrigt efter vaxning?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Bästerortarn
Ny Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 apr 2021 15:58

Knottrigt efter vaxning?

Inlägg av Bästerortarn » 10 jun 2021 17:15

Hallå!

Fick bilen rekondad för 6-7 veckor sedan (av en välrenommerad forma med toppbetyg) och medans dom gjorde ett kanonjobb med poleringen och lyckades trolla bort en repa på sidan som flera andra rekondare sagt var så djup att det enda som gäller är omlackering så slarvade dom som För hundra gubbar med nästan allt annat. Skickade bilder och fick tillbaka 30% av vad jag betalat.

Detta har fått mig att misstänka att dom slarvat även med det enklare lackskyddet som ingick i priset. Därför ville jag testa lite bilvård själv och köpte en flaska Biltema keramiskt vax. I måndags så tvättade jag bilen grundligt med avfettning, shampoo med ytterst lätt mekanisk bearbetning med ny ren svamp. Och mycket högtrycksspolning. Däremot hann jag inte med vaxning. Men då var den ren och fin och kändes slät under fingrarna. Körde fram och tillbaka till kontoret tot. knappt två mil i veckan och sen har den stått parkerad i garage. Igår hade jag lite tid över och jag gjorde ett nytt försök. Först nästan exakt samma procedur igen förutom att jag hoppade över bearbetning med svamp på ytor som fortfarande såg och kändes rena. Som t.ex. motorhuven.

Sen började tiden rinna ut för mig så jag beslutade att testa vaxet enbart på motorhuven. Stod inne i en gds-hall och hade torkat av bilen som var "kall" med microfiberhandduk. Applicerade vaxet med en enkel rund (ny & ren) microfiberapplikator och putsade upp och bort vaxet med en microfiberduk ganska direkt efter, halva motorhuven i taget. Tyckte att det såg jättebra ut men sen när jag kom hem en kvart senare och drar fingrarna över lacken så är den knottrig över hela ytan som jag vaxat. Det syns fortfarande inget men den känns knottrig, och bara på den ytan jag vaxade.

Vad har jag gjort fel?

Jag är total nybörjare på detta men har plöjt timtals instruktionsvideor och läst spaltmeter om hur man ska göra så jag känner att jag har hyffsat koll och inte bör ha gjort något kardinalfel. Jag har vaxat en gång tidigare med ett flytande sonax-vax med bra resultat. Och ja, jag vet att det finns bättre produkter än Biltemas men nog ska det vara ungefär samma appliceringsprocedur oavsett fin/ful-produkter?

Fattar verkligen inte vad jag gjort fel?

Cbra
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jul 2021 22:08

Re: Knottrigt efter vaxning?

Inlägg av Cbra » 27 jul 2021 22:16

Vad la dom på för skydd,vax eller keramisk? Låter som att ditt lager av keramisk har krackelerat därför du lagt det på redan existerande lackskydd

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Knottrigt efter vaxning?

Inlägg av F_man » 28 jul 2021 06:39

Hur lång härdningstid har Biltemas flytande keramiska vax? (Står det på flaskan?)

Konkurrerande liknande keramiska flytande vaxer behöver ofta en härdningstid innan man utsätter bilen för t.ex. regn.

Var det en tvätthall du applicerade vaxet i?
I så fall kan det absolut varit för hög luftfuktighet för att lägga vax. Härdningstiden blir i hög fuktighet väldigt mkt längre... Borde iof blivit smetigt och svårt att torka av i så fall.

Skriv svar