Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Envis trafikfilm

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 30 nov 2021 00:24

Hej!

Önskar rådfråga er experter: hur man lättast blir av vad jag antar är envis trafikfilm på långsidorna av bilen. Då jag kör Uppsala-Sthlm 5 dar i veckan byggs skiten upp fort, därav önskar jag snabbast möjliga metod att "få bort" trafikfilmen - även om inte bilen behöver bli riktigt ren. Jag tänkte mig hur jag skulle gå bort denna sand-grå dassigheten på 5-10 min max. Jag testade med kallavfettning o alkalisk och skölja rikligt (inge mekaniskt bara spraya på) - det tog inte bort mycket. Samma fast med flygrostlösare först tog bort cirka 75% av grå-dassiga filmen, men det ser fortfarande förjävligt ut. Min fråga är helt enkelt: har ni samma erfarenhet att man måste använda tvätthandske för att bli av med skiten, eller gör jag något fel mån tro?

Som sagt, inte ute efter en "ren" bil, men en bil som ser rätt ren ut, och jag vill gärna uppnå det resultatet på ca 10 min, utan att använda handkraft (detta då jag snabbtvättar utomhus på okq8 snabbtvätt lite då o då, för att bilen ser förjävlig ut redan efter 2-3dar av pendling i denna temperatur relativt nära 0c).

Tack för förslag om hur man dödar trafikfilm snabbt-ish, utan massa gnugg.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Funk » 30 nov 2021 10:00

Det enda som fungerar hyggligt tycker jag är någon form av skum som verkligen får verka innan avspolning, men sådär jättebra är det inte det heller..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av F_man » 01 dec 2021 19:07

För mig handlar det mycket om att ha tålamod med att låta medlet verka och inte ha för bråttom.
De 10 minuterna är i underkant tycker jag, minst 15 är nödvändigt skulle jag säga.

Kan du kanske lösa något telefonsamtal eller läsa något mail på mobilen medan du låter medlet verka?

Kallavfettning, minst fem minuter (helst mer). Alkalisk (i mitt fall Arcticleans wash+wax), minst fem minuter (helst mer). Sedan spola av.

Har då inte upplevt några problem att få bort det mest envisa då.

Gör dig en rejäl jäkla tjänst och skaffa två st Kwazar pump-trycksprutor (eller motsv kvalitet), du sparar lätt 10 minuter vid applicering av medel då.

Det som verkligen revolutionerar att få bort skiten, är dock att ha ett bra keramiskt skydd som grund :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Funk » 02 dec 2021 08:13

Det som verkligen revolutionerar att få bort skiten, är dock att ha ett bra keramiskt skydd som grund :)
:best

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 02 dec 2021 11:22

F_man skrev:
01 dec 2021 19:07
För mig handlar det mycket om att ha tålamod med att låta medlet verka och inte ha för bråttom.
De 10 minuterna är i underkant tycker jag, minst 15 är nödvändigt skulle jag säga.

Kan du kanske lösa något telefonsamtal eller läsa något mail på mobilen medan du låter medlet verka?

Kallavfettning, minst fem minuter (helst mer). Alkalisk (i mitt fall Arcticleans wash+wax), minst fem minuter (helst mer). Sedan spola av.

Har då inte upplevt några problem att få bort det mest envisa då.

Gör dig en rejäl jäkla tjänst och skaffa två st Kwazar pump-trycksprutor (eller motsv kvalitet), du sparar lätt 10 minuter vid applicering av medel då.

Det som verkligen revolutionerar att få bort skiten, är dock att ha ett bra keramiskt skydd som grund :)
Jag förstår, jag tror jag inhandlat trycksprutor så man slipper bli handikappad i händerna, och låter medlen sitta längre helt enkelt för jag tror jag nog aldrig ens väntat 5 min, varit orolig över om kallavfettningen påverkar lacken efter längre tag, men då tar jag det lugnt helt enkelt.

Keramiskt lackskydd finns på bilen, men vet inte om det är bra eller dåligt. Avrinningen funkar bra, annars har jag ingen koll på "kvalitén"

Tack för svar :)

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 02 dec 2021 11:24

Funk skrev:
30 nov 2021 10:00
Det enda som fungerar hyggligt tycker jag är någon form av skum som verkligen får verka innan avspolning, men sådär jättebra är det inte det heller..

/Thomas
Finemang, jag tror att jag får ha mer is i magen, då jag aldrig väntat längre en ett par minuter med kallavfettningen. Är flygrostmedel något behövligt mot detta, eller är det endast för fälgar och "svarta prickar" (dvs inte stora grå-dassiga lager av skit från trafiken)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Funk » 02 dec 2021 18:20

Bara prickar..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 07 dec 2021 22:26

Funk skrev:
02 dec 2021 18:20
Bara prickar..

/Thomas
Ok, tack för svar :)

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 07 dec 2021 22:37

Jag laddar upp två bilder, hoppas ni kan se dem. Jag har precis "snabbtvättat" bilen (cirka 1h eller strax under) där jag började med kallavfettning, som fick sitta cirka 4-5 min innan jag sen körde snow foam över bilen. Ett par minuter senare sprayade jag av bilen. Efter det, kalla mig galen (men jag har blivit irriterad på dessa grå-vita-dassiga ytor på bilen), sprayade jag alkalisk (hd grön) utblandat med vatten över hela bilen - väntade ett par min, max, och sen sprayade av igen. Efter det blev det schampo och vanlig handtvätt med handske, även om det gick verkligen undan och det var inga detaljer, och torkningen var väldig dålig - men jag tänkte mer som en underhållstvätt, inte att få bilen att blänka fett.

Nu så ser bilen fin ut överlag MEN det finns områden vid tanklocket, nere vid stänkskärmar, längst ner på dörrar (typ) men även en del prickar på huven nära vindrutan som är grå-vit dassiga. "Prickarna" på tanklock och huv ses endast i visst ljus, medans "hinnan" på dörrar/stängskärmar syns alltid. Min fråga är: kan någon identifiera detta? Jag börjar nämligen tro att detta är kalkfläckar? Jag har fått höra att Uppsala har väldigt kalkigt vatten, och då som nyinflyttad i stan har jag inte tänkt på det. Jag sprayar av bilen utomhus ett par gånger i veckan pga den extrema sörjan på E4 Uppsala-Sthlm - utan att torka, så klart. Jag undrar om det kanske har byggt upp ett lager kalk på lacken, här å där. Dock antog jag att shampo å handske skulle fixa det? men icke. Jag har beställt en flaska kalklösare från gyeon, som förhoppningsvis kommer inom snar framtid. Jag bara hoppas att det är det som är problemet.....vet inte annars vad jag ska ta mig till.

Edit: Om man tar försiktigt på området med fingret så är det inte strävt, men det känns nästan 'matt', så att säga.

Bilder, tanklock: Bild

Stänkskärm-ish fram: Bild

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av F_man » 11 dec 2021 12:12

Det ger sig inte när du går på fysiskt med schampo och handske?

Jag sätter en slant på att det är salt.

Prova en omgång till med kallavfettning på just de ytorna tycker jag.
Jag misstänker att du fortfarande har för bråttom när du låter kallavfettningen verka.

Kalkfläckar får du över hela bilen när den står och lufttorkar. Syns snabbast på rutor och svart lack.
De gnids väldigt lätt bort med en torr mikrofiberduk.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Manor » 11 dec 2021 18:04

Jag tänke också att det kunde vara salt som sitter kvar efter tvätten.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 15 dec 2021 16:45

F_man skrev:
11 dec 2021 12:12
Det ger sig inte när du går på fysiskt med schampo och handske?

Jag sätter en slant på att det är salt.

Prova en omgång till med kallavfettning på just de ytorna tycker jag.
Jag misstänker att du fortfarande har för bråttom när du låter kallavfettningen verka.

Kalkfläckar får du över hela bilen när den står och lufttorkar. Syns snabbast på rutor och svart lack.
De gnids väldigt lätt bort med en torr mikrofiberduk.
För hundra gubbar va glad jag blir - det var salt, ändå - jag har lyckats blivit av med skiten överallt, utom på ett stänkskydd där jag kanske?? slarvat. Tack! :)

(Hade också kalk/dropp -fläckar, en del, på motorhuv som gick bort med ett anti-kalkmedel som lycktade starkt citron :) )

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 15 dec 2021 16:46

Manor skrev:
11 dec 2021 18:04
Jag tänke också att det kunde vara salt som sitter kvar efter tvätten.
Det var det! Nu är friden, nästan, här! Tack för tips! ^^

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 15 dec 2021 16:50

Önskar dock fråga, i och med att det är bekräftat att det var salt - finns det någon bra kalkavfettning som är bättre/starkare än OKQ8s Superavfettning (den blå).?

Jag frågar då jag denna gång väntade cirka 10-15 min på kalkavfettningen, sen (utan att spola av!) la jag på alkalisk (hd grön utspedd), och sist snow foam, för att sen spola av allt nogrant, innan schamponering.
Jag märkte med denna mer seriösa tvätt att saltet ändå inte släpper/försvinner, endast kanske 50-70%, efter kallavfettning och väntan med basic snow foam. Utan det krävs schampo? Är det vanligt att det behövs för saltet? Jag är ju orolig att jag skadar lacken med att "schamponera bort" salt - eller? Finns det någon starkare alkalisk att rekommendera, eller är OKQ8 Superavfettning tillräckligt bra tycker ni?

Självklart förstår jag att man inte alltid kan ha en ren bil när man kör Uppsala-->Sthlm-->Uppsala 4-5 dar i veckan, men jag tycker att kallavfettningen ska bita "mer" på saltet, efter cirka 10-15 min väntan, eller?

Tack!

F_man
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 jun 2021 20:55

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av F_man » 15 dec 2021 22:02

Det finns många jäkligt mycket bättre kallavfettningar än okq8, framför allt billigare.

Just i skrivande stund tror jag autodude har rea på sin, den kör jag ofta på eftersom den är så sjukt billig. Är du i Farsta har dom ju lagerbutik där.

Bäst resultat får jag däremot med Bollnäs bilvårds degreaser HD, eller Pingens degreaser pro.
Någon/några hundringar dyrare.

Bollnäs har gratis frakt och man kan gå med i forumklubben för lite rabatt.

Däremot måste man väl köra två omgångar om bilen är rejält nerskitad... Men det har jag bara behövt på bilar som inte tvättats på en hel vinter.

Skaffa ett quick coat/spray coat typ Gyeon Wet coat (min absoluta favorit), bbv Wet coat eller motsvarande. Det kommer underlätta ngt grymt och tar en minut att få på.

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av hebbe » 16 dec 2021 06:31

Ett annat tips på kallavfettning är biltema, den funkar otroligt bra. Samt att den är lätt att få tag på, finns ju många varuhus.

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 18 dec 2021 22:25

F_man skrev:
15 dec 2021 22:02
Det finns många jäkligt mycket bättre kallavfettningar än okq8, framför allt billigare.

Just i skrivande stund tror jag autodude har rea på sin, den kör jag ofta på eftersom den är så sjukt billig. Är du i Farsta har dom ju lagerbutik där.

Bäst resultat får jag däremot med Bollnäs bilvårds degreaser HD, eller Pingens degreaser pro.
Någon/några hundringar dyrare.

Bollnäs har gratis frakt och man kan gå med i forumklubben för lite rabatt.

Däremot måste man väl köra två omgångar om bilen är rejält nerskitad... Men det har jag bara behövt på bilar som inte tvättats på en hel vinter.

Skaffa ett quick coat/spray coat typ Gyeon Wet coat (min absoluta favorit), bbv Wet coat eller motsvarande. Det kommer underlätta ngt grymt och tar en minut att få på.
Finemang - köpte BBVs kallavfettning, precis anlänt - blir spännande på nästa tvätt, om någon vecka :) Tack för tips!

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av popp » 19 dec 2021 15:16

Basilm skrev:
18 dec 2021 22:25
F_man skrev:
15 dec 2021 22:02
Det finns många jäkligt mycket bättre kallavfettningar än okq8, framför allt billigare.

Just i skrivande stund tror jag autodude har rea på sin, den kör jag ofta på eftersom den är så sjukt billig. Är du i Farsta har dom ju lagerbutik där.

Bäst resultat får jag däremot med Bollnäs bilvårds degreaser HD, eller Pingens degreaser pro.
Någon/några hundringar dyrare.

Bollnäs har gratis frakt och man kan gå med i forumklubben för lite rabatt.

Däremot måste man väl köra två omgångar om bilen är rejält nerskitad... Men det har jag bara behövt på bilar som inte tvättats på en hel vinter.

Skaffa ett quick coat/spray coat typ Gyeon Wet coat (min absoluta favorit), bbv Wet coat eller motsvarande. Det kommer underlätta ngt grymt och tar en minut att få på.
Finemang - köpte BBVs kallavfettning, precis anlänt - blir spännande på nästa tvätt, om någon vecka :) Tack för tips!
Låter bra .Men köp ett spray vax som någon har skrivit innan .Typ Gyeon Wet coat så blir den ännu halare i lacken så fastnar inte skiten så lätt heller. :jeps

Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av Basilm » 29 dec 2021 01:06

popp skrev:
19 dec 2021 15:16
Basilm skrev:
18 dec 2021 22:25
F_man skrev:
15 dec 2021 22:02
Det finns många jäkligt mycket bättre kallavfettningar än okq8, framför allt billigare.

Just i skrivande stund tror jag autodude har rea på sin, den kör jag ofta på eftersom den är så sjukt billig. Är du i Farsta har dom ju lagerbutik där.

Bäst resultat får jag däremot med Bollnäs bilvårds degreaser HD, eller Pingens degreaser pro.
Någon/några hundringar dyrare.

Bollnäs har gratis frakt och man kan gå med i forumklubben för lite rabatt.

Däremot måste man väl köra två omgångar om bilen är rejält nerskitad... Men det har jag bara behövt på bilar som inte tvättats på en hel vinter.

Skaffa ett quick coat/spray coat typ Gyeon Wet coat (min absoluta favorit), bbv Wet coat eller motsvarande. Det kommer underlätta ngt grymt och tar en minut att få på.
Finemang - köpte BBVs kallavfettning, precis anlänt - blir spännande på nästa tvätt, om någon vecka :) Tack för tips!
Låter bra .Men köp ett spray vax som någon har skrivit innan .Typ Gyeon Wet coat så blir den ännu halare i lacken så fastnar inte skiten så lätt heller. :jeps
Yes - kör tershine spray för lite glans/halka...hoppas jag :)

Inga problem med BBVs kall avfettning, dock så kanske inte bilen var lika skitigt som tidigare, men hur som helst blev den ren av en "normal" tvätt :)

amzoch
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2022 08:51

Re: Envis trafikfilm

Inlägg av amzoch » 10 jan 2022 09:42

en god APC førvask fungerer veldig fint mot trafikkfilm. men er ikke snill mot wax vist den er waxat.

Skriv svar