Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Trist :-(...

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 01 nov 2018 19:48

Igår kom beslutet. Det tog nästan fyra månader innan "miljö & hälsoskyddsnämnden" kunde lämna sitt beslut, och beslutet var positivt för min del.

Beslut
MHN beslutar att avsluta ärendet på xxx, gällande störande buller från biltvättande och utsläpp av tvättvatten i dagvattenbrunn, utan vidare åtgärd.
Beslutet tas med stöd av 2 kap miljöbalken och 9 kap 3§ miljöbalken.


...dock med brasklappen:
Detta beslut kan överklagas enligt bilaga.

Så är det dock alltid, och det ska väl förhoppningsvis mycket till för att en överklagan ens ska påbörjas om inget nytt skulle hända/inträffa...är mitt antagande.

Det finns även en sida som beskriver bedömningen som sådan, och kortfattat går den ut på att man måste utgå från vad människor i allmänhet anser vara en olägenhet och inte en enskild känsligare person. Vidare att störningens art, omfattning och tillsammans med inskickad bullermätning bedömer man att aktiviteterna med mina egna bilar inte orsakar någon olägenhet gällande störning enligt miljöbalken.

Däremot är tvätt av bilen hemma inte att rekommendera, men som slutkläm kommer dock:
Mot att tvätta sin bil på den egna fastigheten finns i dagsläget inget förbud, utan endast rekommendationer.


Jag hoppas nu att detta ärende ska vara avklarat, men med tanke på att det är "grannen from hell" så kan man ju inte vara säker. Detta kanske är hans livsuppgift...att göra livet surt för mig som behagar störa honom med min bilvård :(.

Just nu firar jag dock en rackans så god första seger...det ihop med övriga grannars stöd gör att man kan se ljusare på framtiden igen...typ till våren då det blir poleringsdags igen.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Trist :-(...

Inlägg av progge » 01 nov 2018 21:12

Grattis Manor
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 01 nov 2018 21:18

progge skrev:Grattis Manor
Tack Progge :jeps
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Trist :-(...

Inlägg av vaxfrasse » 01 nov 2018 23:09

Trevlig utgång i ett för övrigt tråkigt ärende.....
Grattis, hoppas det blir lugnt framöver nu....

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Trist :-(...

Inlägg av popp » 02 nov 2018 07:40

Skönt att det löste sig bra till slut för dig. :)

Jag hade en sån granne när vi bodde i hus som anmälde mig också .;dom ringde o frågade mig om jag hade verksamhet i garaget.

Han stannade utanför mitt o tog foto o skickade in till dom :cry:

Tur att jag inte bor kvar där för jag jobbar på en svanemärk tvätt nu så det hade inte sett så bra ut nu om jag tvättade utanför huset. :lol:

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Trist :-(...

Inlägg av progge » 02 nov 2018 08:01

popp skrev:Skönt att det löste sig bra till slut för dig. :)

Jag hade en sån granne när vi bodde i hus som anmälde mig också .;dom ringde o frågade mig om jag hade verksamhet i garaget.

Han stannade utanför mitt o tog foto o skickade in till dom :cry:

Tur att jag inte bor kvar där för jag jobbar på en svanemärk tvätt nu så det hade inte sett så bra ut nu om jag tvättade utanför huset. :lol:
Tror att många av oss har eller haft en sådan granne.
Vårt intresse sticker folk i ögonen. Synd att vår hobby oftast blir ett samtalsämne som är negativt.
Sedan finns de personer som blir nyfikna och ställer frågor, de blir oftast vänner.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Trist :-(...

Inlägg av TonyM » 03 nov 2018 13:13

Grattis Manor!

Och hoppas att det blir lugnt ett tag framöver iallafall. Kanske låna en polermaskin med lite dåliga högljudda lager till vårens polering hehe. Blir ju nästan så man vill göra mot de som klagar. Men kör på som du brukar så vet du att du har rätten på din sida. Tråkigt med sådan granne men inte mycket man kan göra.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 03 nov 2018 14:31

TonyM skrev:Grattis Manor!

Och hoppas att det blir lugnt ett tag framöver iallafall. Kanske låna en polermaskin med lite dåliga högljudda lager till vårens polering hehe. Blir ju nästan så man vill göra mot de som klagar. Men kör på som du brukar så vet du att du har rätten på din sida. Tråkigt med sådan granne men inte mycket man kan göra.
Tack men det blir till att försöka leva sitt liv utan allt för mycket på detta...men inte heller utmana ödet och störa mer än vad grannen redan tycker att jag gör.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Trist :-(...

Inlägg av TonyM » 10 nov 2018 13:14

Manor skrev:
TonyM skrev:Grattis Manor!

Och hoppas att det blir lugnt ett tag framöver iallafall. Kanske låna en polermaskin med lite dåliga högljudda lager till vårens polering hehe. Blir ju nästan så man vill göra mot de som klagar. Men kör på som du brukar så vet du att du har rätten på din sida. Tråkigt med sådan granne men inte mycket man kan göra.
Tack men det blir till att försöka leva sitt liv utan allt för mycket på detta...men inte heller utmana ödet och störa mer än vad grannen redan tycker att jag gör.
Nä det är förståeligt att inte utmana ödet nu när du fått rätt. Låter som en utmärkt idé att gå vidare och lägga det bakom sig. Samtidigt som att du kan leva som vanligt.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Trist :-(...

Inlägg av Manor » 16 apr 2022 21:08

3,5 år senare...jag har klarat mig hyfsat från "grannen from hell". Han bor snett över gatan så det är alltså inte en riktig granne...men nu har en av hans riktiga grannar fått motsvarande anmälning emot sig till miljö & hälsonämnden i kommunen. Vad har då denna stackars anmälda granne gjort? Jo han har haft mage att installera en luftvärmepump som sitter på sidan av huset som är riktat mot "grannen from hell". Till saken hör att nog mer än 80% av alla villor i området har en luftvärmepump (jag har två...nedervåning och övervåning)...men "grannen from hell" blir väldigt störd och kan nu varken läsa eller sova pga denna pump. Nästa vecka kommer man från kommunen och ska göra en bullermätning...och nej det kommer inte ge ett skit...en modern luftvärmepump låter i princip inte så mycket och nu med kanske 10 plusgrader så låter den ju även mindre än vid minus 20 grader såklart.

Förutom problemet med luftvärmepumpen så hade "grannen from hell" även lagt till i anmälan att han i övrigt "älskade alla sina grannar" 😉.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Trist :-(...

Inlägg av Funk » 17 apr 2022 14:27

En följetong jag delvis kan relatera till..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Former recond
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: 16 jun 2013 20:51

Re: Trist :-(...

Inlägg av Former recond » 28 apr 2022 20:20

Hej sjukt utav grannen from hell att hålla på så där.
Förstår han inte att man får försöka ha lite tålamod med folk omkring sig.
Visst om du spelade musik varje dag högt till sena natten då hade nog tillomed jag knackat på och bett dig vänligt första gången att sänka ljudet.

Grannsämja är rätt viktigt tycker jag.

Skriv svar