Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Jämförelse av polermedel

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Jämförelse av polermedel

Inlägg av Stupid-Flanders » 15 nov 2009 21:04

Gjorde ett litet experiment idag och jämförde polermedel. Det stod mellan kombinationen Menzerna Intensive Polish (IP), Menzerna Final Finish (FF) och Lahega Fastcut 13 (13) och Lahega Finish Cut 18 (18)

Dessutom var det premiär med den roterande maskinen. Första gången med roterande ever :jeps

Började med att tvätta huven med Kallavfettning, HD-Grön och schampo. Delade sen av huven i två delar med maskeringstejp.

Tyvärr blev det inga bra bilder pga dåligt ljus och dammigt i garaget men jag lägger ut dem ändå.
Förebilder:
Bild

Bild

Började med IP med gul medelhård trissa på den vänstra sidan och 13 med gul trissa på högra sidan. Lahega var mycket mer lättjobbat och gav resultat snabbare. Behövdes inte alls brytas ner på samma sätt som IP. När jag körde Menzerna, både IP och FF hade maskinen tendens att vilja hoppa och fara. Kan iof bero på orutin, och handhavandefel, att köra roterande men då borde jag haft samma symtom med Lahega?

Efter det körde jag FF med aprikos mjuk trissa till vänster och 18 med aprikos mjuk trissa till höger. Spritade sen hela huven med Final Inspection och tog bort maskerinstejpen.

Bild

Bild

När det gäller glans och att plocka repor är de två likvärdiga men hos mig vinner Lahega på poäng eftersom jag upplever dessa två mer lättjobbade. Dessutom dammade IP betydligt mer än 13.

Avslutade med att lägga på Sonus lackskydd över hela huven.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nästa gång skulle jag vilja testa att jämföra med Menzerna Power- och Superfinish eftersom jag aldrig kört med dessa.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Jämförelse av polermedel

Inlägg av Tantrum » 15 nov 2009 21:27

Hur var temperatur och luftfuktighet i garaget?

Körde du medlen enligt rekommendationerna på flaskan?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 15 nov 2009 21:37

Kul med ett litet utlåtande ang Lahegas medel som det inte pratas all för mycket om tyvärr :(
samt kul att det spöade gamla menzorna åtminstoende den här gången angående hanterbarheten,

Sen kul som attan att du fått testat att köra roterande maskin samt då tur att du hade lite olika medel att köra med för hade du nu bara haft gamla menzorna till hands så kanske den roterande hamnat i sop-korgen pga vobblandet och huggandet.

Men att det då funkade fint med lahegas medel vilket då gör det hela lite mer behagligare :P

Så vad tyckte du om att köra roterande maskin ris eller ros :?:

mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 15 nov 2009 22:05

Tantrum skrev:Hur var temperatur och luftfuktighet i garaget?

Körde du medlen enligt rekommendationerna på flaskan?
Tempen låg väl runt 15 grader och det var lite fuktigt iom att jag både tvättat bilen nån timme innan och det var ganska fuktigt ute.

Med IP och FF körde jag ut det på låg hastighet (8-900 varv) och gick sen upp på högre hastighet (15-1600 varv). Körde tills det var en tunn hinna och gick sen ner på lite lägre varv och körde tills medlet var nästan borta.

Med 13 & 18 körde jag som Lahega beskrivit i den här tråden viewtopic.php?f=41&t=1199&start=0.

Med Lahega fick jag i stort sett samma resultat som med Menzerna men på kortare tid.
MAX skrev:
Så vad tyckte du om att köra roterande maskin ris eller ros :?:
mvh max.
Kändes lite krångligt och ovant i början men upptäckte ganska fort hur maskinen funkade. Med lite träning och erfarenhet ska det nog blir bra :jeps . Jag hade säkert kunna brassa på mer med både varvtal och framför allt tryck. Var väldigt försiktig eftersom det var första gången. Stannade flera gånger för att känna på lacken för att få en känsla hur fort och hur mycket värme som byggdes upp.

MAX

Inlägg av MAX » 15 nov 2009 22:17

Stupid-Flanders skrev:Kändes lite krångligt och ovant i början men upptäckte ganska fort hur maskinen funkade. Med lite träning och erfarenhet ska det nog blir bra :jeps . Jag hade säkert kunna brassa på mer med både varvtal och framför allt tryck. Var väldigt försiktig eftersom det var första gången. Stannade flera gånger för att känna på lacken för att få en känsla hur fort och hur mycket värme som byggdes upp.
Låter ju som en bra erfarenhet så det kan bara bli bättre :jeps
max.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 14 dec 2009 21:39

Stupid-Flanders skrev: Avslutade med att lägga på Sonus lackskydd över hela huven.
Har nu tvättat bilen ett par gånger med alkalisk avfettning och schampo och huven är lättvättad och glansen håller mycket bra. Avrinningen är helt ok, inte bra och inte dålig. Syns ingen skillnad i glans mellan Lahega-sidan och Menzerna-sidan.

Användarvisningsbild
Lahega
Medlem

Inlägg av Lahega » 15 dec 2009 11:53

Skoj att No1 Fastcut 13 fungerar så pass bra med tanke på, enligt din egen utsago, att du är relatvit oerfaren med roterande maskin.

Bra att du spritade för att se slutresultatet.

Vi gör det samma för att kontrollera resultat och belyser lacken med en kontroll lampa som ger 36000 lux vilket ger en otvetydig bild av verkligheten.

:D
Senast redigerad av 4 Lahega, redigerad totalt 14 gång.
Christer Ekstrand

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 15 dec 2009 20:57

Har ju även efter det här kört en hel bil med 13 & 18 och efter lite trixande fick jag ganska bra kläm på hur jag ska använda 13. Säger inte att det är rätt sätt men det funkade för mig ;)
Eftersom jag är nybörjare på roterande gick det sådär till en början men jag kom ganska snabbt på knepet. Ta lite mera medel än Menzerna och jobba på mindre yta åt gången, delade upp huven i sex delar och taket i åtta. Då gick det som bara hejsan
viewtopic.php?f=13&t=1374&hilit=+lahega

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 15 dec 2009 21:10

Längtar så efter medlen. Dom som använt dom verkar nöjda
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Chefen
Medlem

Inlägg av Chefen » 08 jan 2010 12:23

Hej allihopa kan bara säga att jag kör till 90 % med Lahega 13 och för mig funkar detta medel skitbra, dom övriga 10 % är när det är extremt repiga eller att Lahega 13 inte biter.
Då går jag ner till Lahega 11 och vattenrubbar lacken, biter extremt bra på alla lacker.
Senast redigerad av 4 Chefen, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 08 jan 2010 12:36

Lahega skrev:Skoj att No1 Fastcut 13 fungerar så pass bra med tanke på, enligt din egen utsago, att du är relatvit oerfaren med roterande maskin.

Bra att du spritade för att se slutresultatet.

Vi gör det samma för att kontrollera resultat och belyser lacken med en kontroll lampa som ger 36000 lux vilket ger en otvetydig bild av verkligheten.

:D
I informationsbladet som ni skickade ut, stod det ingenting om att ni spritade lacken, snarare tvärtom - att man inte behövde ta bort polermedelsresterna innan man vaxade. Som hobbypolerare blir man en aning förvirrad :?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 08 jan 2010 14:32

Jag tror att spritning är ett "uppfunnet behov" mer än en nödvändighet hos de flesta märken.
Det går oftast alldeles utmärkt att hoppa över det momentet, i synnerhet om man kör samma märke eller det inte står annat på resp. förpackningar.
Kan det vara så?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 08 jan 2010 14:44

Så är det säkert. Men det är heller inte svårt att inse nyttan med att sprita lacken. Max 10 minuter på ett varv med spritflaskan och ett par mikrofiberdukar innebär ingen förlust för mig och troligen inte någon annan amatör heller.

Säger instruktionerna något annat är det ju bara att köra på det. Det är (nästan) alltid bäst att följa tillverkarens instruktioner :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 08 jan 2010 14:49

bustorp skrev:Jag tror att spritning är ett "uppfunnet behov" mer än en nödvändighet hos de flesta märken.
Det går oftast alldeles utmärkt att hoppa över det momentet, i synnerhet om man kör samma märke eller det inte står annat på resp. förpackningar.
Kan det vara så?
Spritningen är inget direkt nytt påhitt, utan "återupptäckt" skulle jag vilja säga. Själv så ter det sig ganska naturligt att vaxer och lackskydd fäster bättre på en ren yta mot en yta som inte är ren. När jag var på Tefcar, så tvättades alla bilar med en alkalie innan lackskyddet. Andra lackskydd har ett steg som är rengörande, t.ex. Lahega Toughguard, R-2000, mfl.

Själv så använder jag båda metoderna - alkalietvätt och/eller spritning.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 08 jan 2010 15:32

Ser man logiskt på det så är det nog bra att sprita, men det kan lika gärna vara så att lösningsmedlen som ofta agerar bärare av själva lackskyddet har en rengörande förmåga.
Det finns ju lite logik i det också........

Jag spritade nästan aldrig förr, möjligen när jag kört med grymt oljiga medel o inte orkade vänta på att det skulle torka eller orkade torka av det.
Då kom alkoholen in, jag använde aldrig alkalie till det.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 08 jan 2010 15:53

marcus skrev: I informationsbladet som ni skickade ut, stod det ingenting om att ni spritade lacken, snarare tvärtom - att man inte behövde ta bort polermedelsresterna innan man vaxade. Som hobbypolerare blir man en aning förvirrad :?
En av andledningarna att jag spritade i det här fallet, trots att Lahega sagt att det inte behövs, var för att förutsättningarna för de två olika fabrikaten skulle vara exakt samma.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 08 jan 2010 17:04

Stupid-Flanders skrev:
marcus skrev: I informationsbladet som ni skickade ut, stod det ingenting om att ni spritade lacken, snarare tvärtom - att man inte behövde ta bort polermedelsresterna innan man vaxade. Som hobbypolerare blir man en aning förvirrad :?
En av andledningarna att jag spritade i det här fallet, trots att Lahega sagt att det inte behövs, var för att förutsättningarna för de två olika fabrikaten skulle vara exakt samma.
Frågan var inte riktad till dig, utan till Lahega.

Göran

Inlägg av Göran » 08 jan 2010 19:11

Det går bra att pm:a lahega vid frågor!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 08 jan 2010 19:12

Göran skrev:Det går bra att pm:a lahega vid frågor!
Tack för upplysningen, men jag tänkte att jag tar det här utifall att det var någon mer som var intresserad av svaret.

MAX

Inlägg av MAX » 08 jan 2010 19:34

Tror att svaret är,
precis som det står att det ej behövs spritas med lahegas polermedel före vaxning utan bara torkas och skulle det bli några rester kvar så är det inget som påverkar vaxet eller hållbarheten så att säga alltså precis som det står :P

Och att flanders spritade för att jämföra resultaten med menzerna vs lahegas, då det skrivs att menzernas medel ska spritas av dess förespråkare :P
För att då försäkra sig om att båda ytorna var rena så att säga eller rent spel som det kallas för att inget skulle döljas av sk fillers(eller oljor och nu vad allt polermedel innehåller :mrgreen:
max.

Skriv svar