Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Ta som vana att läsa här, all information om forumet från administratörer skrivs här. Du kan också ställa frågor om det är nån funktion du funderar på.
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av MRisberg » 01 aug 2019 13:00

Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Hej. Heter Marcel och är (vanligtvis) en gäst / användare av forumet. För ett tag sedan erbjöd jag min hjälp med tekniken bakom forumet när jag såg att en uppgradering inte gick riktigt som planerat. Det dröjde några månader men jag fick för några dagar sedan frågan om jag kunde hjälpa till lite; typ uppgradera / modernisera.

För att komma dit vi ville konstaterade jag att forumet behövde plockas isär till beståndsdelar. Uppgraderingen till önskad version krävde att samtliga gamla insticksmoduler var tvungna att avlägsnas, annars skulle uppgraderingsprocessen inte ens starta. Det här gäller bl a chatten på förstasidan, donationssystemet och det icke fungerande stödet för Tapatalk. Ja t o m den svenska översättningen och temat/stilen, som utgjorde forumets unika utseende, var tvunget att avlägsnas. Med mera ...

Som läget är nu är att forumets bakomliggande system är uppgraderat till önskad version. Vi har i och med detta nya möjligheter att komma vidare och utveckla forumet. "Kostnaden" är att vi inte kommer att få tillbaka forumet till precis så som det såg ut och fungerade. De gamla insticksmodulerna är helt enkelt inte kompatibla och de flesta av dem finns inte i en uppdaterad, kompatibel version. Det är naturligtvis lite tråkigt att tappa bilvårdsforumets unika touch men fördelarna med ett uppdaterat bakomliggande system vägde tyngre.

  • Forumet har uppgraderats med förändrad funktionalitet här och där. Bl a ...
    • Avsevärt förbättrat stöd för mobilskärm / padda.
    • Stöd för emoji keyboard 🤗 (alltså inte bara de emojis som forumet erbjuder)
    • Förändrat system / utseende för citering av inlägg.
    • Uppdaterad version av Googles Captcha - ska förhoppningsvis leda till färre spam bots.
    • Mkt bättre stöd för högupplösta skärmar (Hi-DPI, Apples Retina etc).
    • Förändringar gällande moderering.
    • Förändringar gällande notifiering.
    • snark GDPR snark ... ;)
    • Mer än 100 buggfixar och säkerhetsuppdateringar.
  • Samtliga gamla insticksmoduler, utseende och språkpaket är avlägsnade.

Nu öppnas forumet för diskussioner igen. Välkomna tillbaka. Arbetet med att putsa på detaljer, något som väl en och annan här kan relatera till, fortsätter i bakgrunden (se "att göra" nedan).


Ris och ros, önskemål och buggrapporter tas gärna emot i den här tråden.


Att göra - uppdaterad 2019 08 05 12:06
  • Teknisk optimering (S SLEEP). Letar efter ett fel som gör att forumet stannar upp emellanåt. Webbhotellet är inkopplade sedan 31/7. Arbetar med denna ...
  • Då och då fryser bilvardsforum till, svarar trögt eller helt enkelt inte mer. Webbhotellet är inkopplade sedan 31/7. Arbetar med denna ...
  • Inte glömma Fav ico! :)
  • Utvärdera behov av / installera stöd för Tapatalk. Diskuteras.
  • Installera passande stilmall (forumets utseende). Utvärdering påbörjad.
  • Logotyp och unik grafik ska på plats. Ej påbörjad.
  • Sponsorers grafik och dyl ska på plats. Ej påbörjad.
  • Reklam, banners och dyl ska också på plats. Ej påbörjad.
  • Ett försök till att rädda gamla bilder. (Gick sönder i och med ett annat arbete under våren 2019.) Undersöks sedan 31/7.
  • Bot- och spambekämpande åtgärder. Förundersökning inledd.
  • Undersök förslag av Stefan N: Infinite Scroll. (/ pagination, js, html, css?)
  • Undersök förslag av Jensa: Öppna länkar i nya fönster / flikar. (ext target blank)
  • Listan är inte komplett ...

Förändringar värda att känna till - uppdaterad 2019 08 08 14:30
  • Vi har HTTPS, ”Säker hemsida”, ett lås på adressraden, inga fler varningar i webbläsaren om detta. Yay! :)
  • Teknisk optimering 4. Har aktiverat GZIP, optimerat inställningar och stängt av debuggern, i hopp om prestandaökning.
  • Teknisk optimering 3. Byte av PHP-generation, i hopp om prestandaökning.
  • Teknisk optimering 2. Mer minne har tilldelats sajten, i hopp om prestandaökning.
  • Har nu forcerat svenska som språk för samtliga registrerade användare. (Endast c a 1% av användarna hade engelska inställt innan forumet uppgraderades. Ingen tid lades på att ta reda på vilka.) Den som önskar engelska istället går in under sin egen Kontrollpanel > Inställningar > Mitt språk.
  • Ny funktion installerad: Extension för visning av systemmeddelanden.
  • Ny funktion installerad: Svensk översättning av forumet, dessutom vald som förvalt språk för kommande användare.
  • Teknisk optimering 1. Ytterligare städning efter gammalt forum. Viss prestandaökning.

Vänlig hälsning,
MRisberg
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av Bananen » 01 aug 2019 23:01

Gött jobbat! :best :jeps
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av MRisberg » 01 aug 2019 23:32

Tack.

:)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av MRisberg » 01 aug 2019 23:32

Test 123

190601 Ny Epoca sprayflaska.jpg
Det här är en kommentar till själva uppladdningen.
Denna text har manuellt placeras intill bilden och givits kursiv stil.


Slut på test.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av Stefan N » 02 aug 2019 08:33

Klagomål, det är väldigt svårt att se skillnad på nya poster i forumet. Borde va mörkare rött eller annan färg.

Önskan, infinite scroll, går det att fixa?

Fråga, bilduppladdning? Hur, när och var?
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4082
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av Funk » 02 aug 2019 08:51

En uppdatering var utan tvekan på sin plats !
Just nu känns det lite som stilen är "blek" , men det är innehåll och funktionalitet som betyder något så jag ger det några dagar. Jag kör uteslutande från dator så mina synpunkter eller frånvaro av såna beror på det perspektivet.

Dock är forumet oacceptabelt långsamt just nu i alla fall..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

R1Uffe
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 jun 2018 22:55
Ort: Piteå

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av R1Uffe » 02 aug 2019 09:30

Håller med "Funk" här ovan

Dock är forumet oacceptabelt långsamt just nu i alla fall..

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av MRisberg » 02 aug 2019 10:05

Hej!

Vad glad jag blir att få feedback. Jag jobbar fortfarande med forumet, både det bakomliggande (laddtider bl a) och det synliga.

1. Det är så illa att "långsamheten" även drabbar mig. När forumet hänger sig kan inte heller jag fortsätta att arbeta med det för att försöka hitta felet. Problemet tittas på från både mitt håll och från webbhotellet. Vi letar men har inte hittat felet ännu. Nyss har vi lagt till mer resurser till själva forumet i hopp om att det löser problemet. Jag sitter i skrivande stund och testar vad det gör för skillnad, precis som ni gör som surfar just nu med.

2. Jag tycker också det är svårare än det ska vara att urskilja nya poster. Känns lite som en designmiss i forumets medföljande stilmall, som dessutom är lite blek - för låga kontraster tycker jag. Jag kommer att testa andra stilmallar på forumet så ... det kommer att se annorlunda ut då och då. Håll i hatten! Var gärna med och tyck till. :)

3. Kan så klart undersöka infinite scroll. Men jag väntar med det eftersom jag i felsökningssyfte behöver hålla lasten på servrarna, som bygger forumets sidor, till ett minimum pga punkt 1 ovan.

4. Har du testat bilduppladdning? Jag har, se ovan, det fungerar för mig. Berätta annars gärna vad du får för fel.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 11:26

Fantastiskt bra jobbat MRisberg :jeps.
Det känns bra att forumet får in ytterligare tekniskt stöd...toppen att du ställer upp.

En fråga är om man kan man ladda upp bilder direkt till forumet utan att gå via exempelvis Imgur?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av MRisberg » 02 aug 2019 11:35

Tack Manor.

Man kan absolut ladda upp bilder direkt till forumet, eller det är åtminstone tanken. Testa gärna. Det är bra för mig att få det bekräftat att även andra får / kan ladda upp bilagor. Testa även gärna att lägga till en kommentar till uppladdningen. Är tänkt att bli som en särskild "bildtext".

Fråga: Ser ni bilden jag lagt in i inlägget som inleds med "Test 123" här ovan?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 11:47

MRisberg skrev:
02 aug 2019 11:35
Tack Manor.

Man kan absolut ladda upp bilder direkt till forumet, eller det är åtminstone tanken. Testa gärna. Det är bra för mig att få det bekräftat att även andra får / kan ladda upp bilagor. Testa även gärna att lägga till en kommentar till uppladdningen. Är tänkt att bli som en särskild "bildtext".

Fråga: Ser ni bilden jag lagt in i inlägget som inleds med "Test 123" här ovan?
Japp, jag ser din bild "Test 123" samt den kursiva texten :nicka.
Då gör jag ett försök att lägga upp en ny tråd med bilder under dagen.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 12:41

...hmm, det fick bli Imgur då jag inte riktigt förstår hur man lägger till en bild i tråden på annat sätt.
Går det att beskriva på något lätt sätt hu man gör? Jag testar vidare så länge ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 12:55

Det verkar som om man lägger till bilden/bilderna som bilagor till tråden, stämmer det.
Dock så verkar mina bilder vara lite för stora för att godkännas, så Imgur får rädda upp situationen även denna gång :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av MRisberg » 02 aug 2019 12:56

Vad sitter du på för plattform? Dator / mobil / padda? Vilken webbläsare använder du?

Jag kör med engelskt språkpaket så jag klickar först Full Editor & PreviewQuick Reply inte visar knappen för uppladdning. När jag kommit till den stora editorn så klickar jag på fliken Attachments som finns nedanför rutan där man skriver och knappen för att skicka eller förhandsgranska sitt meddelande. Väl på rätt flik klickar jag på Add files och jag får då chans att välja vilken fil eller bild jag vill ladda upp. Ser det inte ut så för dig?

Capture Bifoga.PNG
Bilden är tagen i Windows med Chrome.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av MRisberg » 02 aug 2019 13:00

Manor skrev:
02 aug 2019 12:55
Det verkar som om man lägger till bilden/bilderna som bilagor till tråden, stämmer det.
Nu blev jag lite nyfiken: Lust att förklara hur du menar att man annars skulle lägga till bilder? Är det något jag missar?

Manor skrev:
02 aug 2019 12:55
Dock så verkar mina bilder vara lite för stora för att godkännas, så Imgur får rädda upp situationen även denna gång :).
Hur stora är dina bilder i megabyte och i pixlar? Är intressant att veta vilket tak du slår i. Tycker naturligtvis att datorerna ska jobba åt oss (människor) och inte vi åt dem - dvs, jag vill så klart implementera så att forumet tar hand om att skala ner om nödvändigt.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 14:29

MRisberg skrev:
02 aug 2019 13:00
Manor skrev:
02 aug 2019 12:55
Det verkar som om man lägger till bilden/bilderna som bilagor till tråden, stämmer det.
Nu blev jag lite nyfiken: Lust att förklara hur du menar att man annars skulle lägga till bilder? Är det något jag missar?
Nej, det var bara jag som var dum och trodde att det fanns någon ikon-knapp som jag skulle trycka på. Att det fungerar på detta sätt är helt ok.
MRisberg skrev:
02 aug 2019 13:00
Manor skrev:
02 aug 2019 12:55
Dock så verkar mina bilder vara lite för stora för att godkännas, så Imgur får rädda upp situationen även denna gång :).
Hur stora är dina bilder i megabyte och i pixlar? Är intressant att veta vilket tak du slår i. Tycker naturligtvis att datorerna ska jobba åt oss (människor) och inte vi åt dem - dvs, jag vill så klart implementera så att forumet tar hand om att skala ner om nödvändigt.
Den största filstorleken som jag testade med låg på 4500 kB. Mina bilder verkar annars ligga på 1000 -- 6000 kB bara några få ser större ut än så.
Den bild som fungerade att lägga till var på under 3000 kB, så mellan 3000-4000 kB verkar vara begränsningen tror jag.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av MRisberg » 02 aug 2019 15:54

Tack för info om bildstorlek. Ska kolla upp det.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av MRisberg » 02 aug 2019 17:09

Berätta gärna hur ni upplever prestandan sedan c a 17:00 idag (190802).
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5621
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av Manor » 02 aug 2019 18:15

MRisberg skrev:
02 aug 2019 17:09
Berätta gärna hur ni upplever prestandan sedan c a 17:00 idag (190802).
Spontant så känns forumet betydligt snabbare/rappare nu mot tidigare idag :jeps.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Underhåll av bilvardsforum.se, sommar 2019

Inlägg av progge » 02 aug 2019 19:41

har varit som tuggummi, men bättre nu.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar