Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Oxid diskussionen

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Oxid diskussionen

Inlägg av Nisse » 10 mar 2010 21:01

Oxid i billack är vanligast på röda bilar utan klarlack...men är rätt vanligt även på grön och blå lack utan klarlack..

Oxid är en reaktion mellan ett grundämne och syre. Denna process startar direkt när man köper ett fordon och kör ut från bilhallen när bilen var ny..t.ex. en Volvo 854 GLT 92.... Men det tar några år innan det börjar märkas. För billacker används oxid för att beskriva den översta, envisa hinna som lacken får efter att försummats under lång tid. Oxid kan bestå både av smuts och blekta (gråtonade) färgpigment....

Ett effektivt medel är t.ex. Autosmart Buffer 2000....Men det gäller att köra bort oxiden väl...annars återgår lacken väldigt snabbt till utgångsläget...och det gäller att börja sköta om sin lack betydligt bättre framöver...Oxid i lack kan liknas med ett sjuktillstånd...och motmedel är polermedel med oxidlösare och ständigt åtkommande lackbehandlingar med ett bra skydd....

Något som inte är bra att använda på röda/blå/gröna lacker utan klarlack är...Petrokemisk avfettning (kallavfettning) starka alkaliska medel...diskmedel...

Petrokemisk avfettning (kallavfettning) kommer vi inte undan att använda tyvärr...men för att lindra så använder man alltid ett bra bilschampo med mycket vax t.ex. Autosmart Wash & Wax .....och minst 4 ggr/år anser jag att man måste lackskydda dessa fordon med ett bra polymervax...t.ex. Trutest Blue wax 160..... ;)

Åsikter och tankar om detta ??
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Re: Oxid diskussionen

Inlägg av jujimbo » 10 mar 2010 21:22

Bra att du skriver en info om detta Nisse :jeps så man har nåt att gå på.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 10 mar 2010 21:25

Hur är det med oxid på solidvita bilar? Min gamla Citroën XM är väldigt blek och matt, jag fick upp skaplig lyster i lacken när jag i somras polerade den med Autosmarts Polish & Wax (det var innan jag hade upptäckt det här forumet ;)) men har i efterhand förstått att det nog bara var oxiden jag polerade upp.
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 10 mar 2010 21:31

vet att det diskuterats förut men har inte fått någon kläm på svaret :?

Mer än att en oxiderad bil som poleras upp bara ska vaxas enligt ovan men ej förseglas
och då undrar jag varför den ej ska förseglas(och gäller det då alla solida lacker(ej klarlackade vare sig dom varit oxiderade eller ej :?:

mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 10 mar 2010 21:32

Vit utan klarlack.....

Man avfettar och avfettar men den vita lacken ser inte bra ut...den börjar nästan bli gul..... :(

Här kommer Strovels Alfanol® HD Grön väl till pass....ett alkaliskt rengöringsmedel....och ett tips är att svampa detta för absolut bästa effekt...titta nu börjar den där vita lacken utan klarlack att se väldigt fin ut...och då börjar man och polera den vid behov.... :D
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 10 mar 2010 21:39

Just vitt är lite speciellt, för själva pigmenten är ofta någon form av oxider...bl.a titandioxid och zinkoxid ger vita färger.

Jag undrar om egentligen kan polera upp en oxid till blankt ?

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 10 mar 2010 21:43

MAX skrev:vet att det diskuterats förut men har inte fått någon kläm på svaret :?

Mer än att en oxiderad bil som poleras upp bara ska vaxas enligt ovan men ej förseglas
och då undrar jag varför den ej ska förseglas(och gäller det då alla solida lacker(ej klarlackade vare sig dom varit oxiderade eller ej :?:

mvh max.
Så här tror jag Max....

Om man har en röd lack med mycket oxid i....man väljer ett medel som löser oxiden väldigt bra...man lägger ner stor möda på att verkligen köra bort ALL oxid...sedan lägger en en 2K PPS behandling och sedan tvättar man ofta med ett bra vaxschampo så tror jag faktiskt att den lacken även ser väldigt bra ut om 12mån...och då kör man på steg 3 PPS Top Coat Sealer.....

MEN...det viktigaste är just att verkligen få bort all oxid.....har oxiden funnits där i 10år...så räkna med att det tar 2 dagars jobb att verkligen få bort den.....

Likna Oxiden med rost.....fuskar man vid borttagning så....ja Ni vet säkert va sm händer.... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 10 mar 2010 21:57

Funk skrev:Just vitt är lite speciellt, för själva pigmenten är ofta någon form av oxider...bl.a titandioxid och zinkoxid ger vita färger.

Jag undrar om egentligen kan polera upp en oxid till blankt ?

/Thomas
Jag tror att det vanligaste felet många gör är att man inte startar poleringen med en clean lack....man ser polermedlet som en hyvel.....blir som att försöka sopa av gångplattorna med en sop när det finns ett islager på 1cm....det är en astronomisk stor skillnad på en 10år gamal lack som är tvättat med ett bilschampo och en lack som är rengjord med alkaliskt medel t.ex. K7000/ HD grön och sedan clayad....DÅ kan man börja att polera och få upp den fina ytan som lacken en gång i tiden hade.... :)
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 10 mar 2010 22:04

Nisse skrev:
MAX skrev:vet att det diskuterats förut men har inte fått någon kläm på svaret :?

mvh max.
Så här tror jag Max....

Om man har en röd lack med mycket oxid i....man väljer ett medel som löser oxiden väldigt bra...man lägger ner stor möda på att verkligen köra bort ALL oxid...sedan lägger en en 2K PPS behandling och sedan tvättar man ofta med ett bra vaxschampo så tror jag faktiskt att den lacken även ser väldigt bra ut om 12mån...och då kör man på steg 3 PPS Top Coat Sealer.....

MEN...det viktigaste är just att verkligen få bort all oxid.....har oxiden funnits där i 10år...så räkna med att det tar 2 dagars jobb att verkligen få bort den.....

Likna Oxiden med rost.....fuskar man vid borttagning så....ja Ni vet säkert va sm händer.... ;)
Med andra ord så har det ingen betydellse vilket skydd,vax,lackförsegling; man lägger om man verkligen
fått bort all oxid.

Men att man kan säga att har man inte fått bort all oxid(hur ser man det då)så är det tex dumt som yrkesrecondare att lägga ett dyrt skydd på en kundbil som man inte kan garantera att ej oxiden kommer tillbaka på vilket då gör att man kanske får spika igen butiken :P

Då bättre att ej lämna några garantier och lägga ett vanligt vax och hoppas kunden då sköter den med vaxningar ofta.

Inget fel i det tycker jag då det är omöjligt att veta om all oxid är borta och en sliten lack blir ju inte ny för att man polerar upp den men blankt blir det :P

max.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 10 mar 2010 22:25

Oxiderad lack innebär ju att färgpigmenten är förstörda. Det jag inte förstår är hur man då ska kunna polera upp den oxiderade lacken utan att märka det? Oxiden är ju aldrig jämnt fördelad menar jag.

Tar man bara ett steg tillbaka och kanske tar halogenljus eller solen till hjälp borde man ju rimligen se nyansskillnaderna tycks det mig?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 10 mar 2010 22:38

Tantrum skrev:Oxiderad lack innebär ju att färgpigmenten är förstörda. Det jag inte förstår är hur man då ska kunna polera upp den oxiderade lacken utan att märka det? Oxiden är ju aldrig jämnt fördelad menar jag.

Tar man bara ett steg tillbaka och kanske tar halogenljus eller solen till hjälp borde man ju rimligen se nyansskillnaderna tycks det mig?
nu hänger jag inte med riktigt men att det skilljer mellan olika paneler oxiderade och inte oxiderade det är ju ganska vanligt pga lackade på olika ställen.omlack osv

men att en panel tex bara skulle vara oxiderad på en fläck eller en halv dörr det har jag alldrig sett om det var så du menade :P

max.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 10 mar 2010 22:43

Jag pratar dels om fläckvis oxidation, t ex. på en dålig omlackering, men också om att olika paneler ofta är olika mycket oxiderade.

Är t ex. framskärmen skonad från oxid medan framdörren inte är det lär man garanterat se skillnad om man bara polerar upp oxiden. Detta eftersom oxid består av döda färgpigment och således har en annan färg :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 10 mar 2010 22:54

Tantrum skrev:Jag pratar dels om fläckvis oxidation, t ex. på en dålig omlackering, men också om att olika paneler ofta är olika mycket oxiderade.

Är t ex. framskärmen skonad från oxid medan framdörren inte är det lär man garanterat se skillnad om man bara polerar upp oxiden. Detta eftersom oxid består av döda färgpigment och således har en annan färg :)
Då hänger jag med :P
visst borde man se skillnad om man bara polerat upp oxiden som då borde betyda att ser man ingen skillnad så har man troligtvis fått bort den döda lacken(oxid)så då kanske man kan vara någorlunda säker på att man fått bort oxiden med tanke på att man då har en referensyta att jämföra med.

max.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 10 mar 2010 23:07

Har precis polerat upp min frus nya bruksis. Den var rätt så oxiderad i lacken, röd.
Det som slog mig när jag höll på med bilen var att det är viktigt att kolla tjockleken på lacken. Då jag inte äger en mätare för detta så får man väl gå lite på känn. Men jag får väl erkänna att jag körde igenom för första gången i mitt liv... :oops: Förar dörren hade nog någon gått på med en riktigt kraftig rubbing innan, när jag polerade på den så gick det näääästan igenom, man ser lite grundfärg igenom lacken :x .
Nu är jag rädd för när jag kör ut bilen i solljuset så kommer det vara nyans skillnader i lacken på flera ställen. Fick känslan av att dom nästan tvättat bilen med scotch brite innan för att få väck oxiden men gett upp.
Nåja det är en bruks bil och det var en lärorik bil att polera, med tanke på oxiden.
Senast redigerad av 4 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 10 mar 2010 23:24

jag kan starkt rekommendera att man börjar med en oxidlösare istället för ett grovt polermedel så förhindrar man rejält att man går igenom.
som Nisse lärt mig :mrgreen: börja med ett mildare medel och se om det fungerar.
vid behov gå på grövre :)
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 10 mar 2010 23:32

Då är ju frågan, buffer 2000 kommer ju att försvinna, vilket medel skall man ersätta den med som är oxidlösare och inte en grovrubbing?

MAX

Inlägg av MAX » 10 mar 2010 23:35

Funkytear skrev:Men jag får väl erkänna att jag körde igenom för första gången i mitt liv... :oops: Förar dörren hade nog någon gått på med en riktigt kraftig rubbing innan, när jag polerade på den så gick det näääästan igenom, man ser lite grundfärg igenom lacken :x
Välkommen till genompolerar klubben ;)
och kan bara hålla med yerfen ang att kör en oxidlösare först så man ser vad man håller på med :o på en oxiderad lack då jag själv :lol: råkade köra en liten(pytteliten)genompolering på huven till min vita740 då den var så oxiderad att jag inte såg :? den lilla utåt-bulan som ett knappnålshuvud gissa om man blev förvånad så tur att det var en volvo som det heter ;)
max.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 10 mar 2010 23:42

Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 10 mar 2010 23:50

Och den hittar jag hos? BBV? Prorecond? vem säljer den?
Vill ju ha nått att ha till oxiderade bilar :jeps

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 11 mar 2010 00:14

jujimbo skrev:Då är ju frågan, buffer 2000 kommer ju att försvinna, vilket medel skall man ersätta den med som är oxidlösare och inte en grovrubbing?
vem är det som säger att buffer 2000 kommer att försvinna :?:
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Skriv svar