Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

Poleringssätt och produktval.
8 inläggSida 1 av 1
Kulan offline
Medlem

Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

av Kulan 14 okt 2018 16:32

Upptäckt nu på sistone att jag inte riktigt uppskattar vibrationerna från min rupes 15 es

När man kör längre än 1.5 timme så är vibrationerna rent av obehagliga.

Hur hanterar proffsen vibrationerna från sina maskiner??

Alla förslag är välkomna. Nu sist lindade jag maskinen i skumgummi. Ganska bra resultat faktiskt.

Mvh

Annons
vaxfrasse offline
Medlem

Re: Hur hanterar ni vibrationerna från maskinerna?

av vaxfrasse 14 okt 2018 18:41

Finns olika vibrationsdämpande handskar.
Har inte provat några tyvärr, men kommer att göra det.

Kulan offline
Medlem

av Kulan 14 okt 2018 22:34

Jo vissa hävdar det funkar fint dessa handskar. Men man är ju orolig att det är placebo effekter. Jag körde en Peugeot partner. Då gjorde det rent av ont när jag var klar med ena (läs första) sidan. Sedan tejpade jag ett rejält skumgummi när jag körde andra sidan. Då körde jag en stor sektion rent för att provocera, säkert ett pass på 15 minuter. Höll jag bara där det inte var tejpat så var det behagligt (extra fluffigt där det inte var tejpat), hade jag tejpat för hårt gjorde det ont att hålla där, Jag funderar på om man ska sy en rejäl, fluffig skumgummi klädsel åt maskinen med klibbig gummi beläggning så den inte glider runt och dra över som ett resår band.

Detta är inget man ska fuska med, det kan ge livs långa besvär.

wannabeapolisher offline
Medlem

av wannabeapolisher 29 nov 2018 19:22

Ta era Da maskiner och kasta dom på tippen där dom hör hemma,visst dom duger bra att polera med, men är man rädd om hälsan ska man använda sig av en maskin som enbart roterar och inget annat. ;)

tobbegubben offline
Trogen Medlem Trogen Medlem

av tobbegubben 29 nov 2018 23:42

wannabeapolisher skrev:Ta era Da maskiner och kasta dom på tippen där dom hör hemma,visst dom duger bra att polera med, men är man rädd om hälsan ska man använda sig av en maskin som enbart roterar och inget annat. ;)

Där har du fel, har kört med Rupes enkel oscillerande och Toptool M2 och dessa vibrerar inte särskilt mycket.

popp offline
Entusiast Entusiast

av popp 30 nov 2018 07:45

tobbegubben skrev:
wannabeapolisher skrev:Ta era Da maskiner och kasta dom på tippen där dom hör hemma,visst dom duger bra att polera med, men är man rädd om hälsan ska man använda sig av en maskin som enbart roterar och inget annat. ;)

Där har du fel, har kört med Rupes enkel oscillerande och Toptool M2 och dessa vibrerar inte särskilt mycket.

Kan också hålla med här.,

Kör med Rupes maskiner varje dag på mitt jobb och jag tycker inte den vibrerar så värst mycket. :nicka

rigi offline
Medlem

av rigi 30 nov 2018 16:45

Flex 3401 vibrerar och händerna känns inte bra efter ett antal timmar. Problemet är att jag trivs bäst eller har bäst koll på den maskinen. För hobbybruk funkar det men skulle inte vilja jobba heltid med den.

Går rupes maskinerna så vibrationsfritt att man kan köra hela dagar?

TonyM offline
Medlem

av TonyM 01 dec 2018 14:43

Viktigt att ha Rupes polerrondeller på Rupes polermaskiner. Om inte du hittar några som är väldigt lika Rupes rondeller i vikt och utformning. Du ska kunna ta en Rupes polermaskin och Rupes skum polerrondell gjort till den maskinen. Och varva upp den på högsta hastigheten. Du ska kunna balansera den med att hålla den underifrån med öppen handflata. Använder du andra polerrondeller så kan du märka stor skillnad i extra vibrationer.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

8 inläggSida 1 av 1
Annons
Annons