Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Huv betydligt mer repig än innan, efter polering hos "proffs"

Poleringssätt och produktval.
Användarvisningsbild
Basilm
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 feb 2020 22:37

Huv betydligt mer repig än innan, efter polering hos "proffs"

Inlägg av Basilm » 11 jun 2023 22:03

Hej!

Jag lämnade in min bil för att poleras förra veckan och fick tillbaka den och tänkte inte mer på det. Efter en dag fick jag äntligen se bilen i solljus och såg då att det fanns stora runda repiga rosor på bilen, närmre bagageluckan bakom passagerarsidan bak men främst på motorhuven.
Jag åkte tillbaka med bilen och sa att jag aldrig haft bilen i en automattvätt och jag kör endast med raka rörelser vid tvätt för att, eventuellt, ha en lättare tid framöver att polera bort tvättrepor. Dessa rep-rosor / rep-cirklar känns inte direkt när man tar på dem, men det ser för jävligt ut.
Jag menade att detta kanske uppstått då de började polera innan ytan var helt ren? De var osäkra men lovade att fixa till detta misstag. Jag kommer tillbaka samma eftermiddag och får höra att det berodde på att deras nya trissor var aningen hårda för lacken och de har nu fixat samtliga cirkulära-repor, och kollat detta i solljus (de huserar i ett parkeringsgarage).
Glad och nöjd åkte jag därifrån, men såg redan samma dag att en del repor är kvar, säkert 25-30% som är halvmånar/cirkulära. Min lack såg betydligt bättre ut INNAN polering+lackskydd...

Vad rekommenderar ni att man gör? går tillbaka för en tredje gång och hoppas att de kan köra en grövre/noggrannare polering? Gå till någon annan? Anmäla detta på något sätt? (Dessa repor syns endast i solljus i vissa vinklar, jag är absolut för pedant men jag tycker att det verkligen känns fel att få en bil betydligt mer repig EFTER "proffs" har polerat. De har haft rekonden i minst 10 år, så det är inga nybörjare).

Tack för idéer!

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Huv betydligt mer repig än innan, efter polering hos "proffs"

Inlägg av Manor » 13 jun 2023 18:00

De saker som verkligen är A-O vid polering är:
  • Rengjord lack innan polering. Kemiskt och eventuellt lera/clay.
  • Test av vilken trissa och polermedel som behövs...så mild kombination som möjligt.
  • Ordentligt ljus för att inte bli chockad som du blev i solljus.
Alla kan misslyckas, men att missa två gånger på detta sätt för samma kund känns inte så proffsigt.

Visst ska de ges en ytterligare chans, men därefter skulle jag nog aldrig anlita denna firma igen.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar