Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Poleringssätt och produktval.
MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 09 mar 2009 07:10

en Flex 602 :) en sån som jag har . väldigt trevlig maskin . orkar dra runt allt. lite tung men som sagt den orkar dra runt alla storlekar på hättor/pads

testkörde inte du min MAX?
Nisse skrev:Vid nästa beställning tycker jag du skall panga på med en sån häringa Max !!! 8-)

Bild
en Flex 602 :) en sån som jag har . väldigt trevlig maskin . orkar dra runt allt. lite tung men som sagt den orkar dra runt alla storlekar på hättor/pads

testkörde inte du min MAX?
Mortil testade tyvärr inte din maskin utan det var rekarns stora festtoll roterande jag provade verkade vara en bra maskin får testa flexen när man får tillfälle någongång max.
Nisse tror du ni har någon lämplig standard lammull av lite tunnare slag som skulle passa 3401an för att slippa flexet max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 09 mar 2009 17:58

Extreme skrev:Max ! Har du testat den som finnns Webshopen i Bollnäs finns en som skall passa just till 3401:an
den är visst av polyester pris 208:-
MVH
Extreme
Har bara kört optipaden i lammullsväg förutom någon följt med lammull till en meectols roterande som kletar igen på direkten åtminstoende med roterande maskin,Men man kan ju säga att optipaden är en fin trissa och i princip självrengörande men som sagt att den flexar lite med 3401.an

kanske att man ska köra lite till och se om det ger sej som det gjort med skumm-rissorna för dom går som sagt helt klockrent nu med dämpade stöd-plattan till och med så att jag upplever att lila trissan går lite bättre nu än vad den oranga gör pga av att den är lite stadigare än den oranga.

så då kom mina funderingar om en stadigare lammull till 3401 och har precis tittat lite extra på den du nämt här ovan extreme och kan säga att den verkar ganska bra sen som du säger så den ju vara anpassad till just 3401.an

så det blir nog att skaffa en så fort som möjligt kanske rent av att man ska testa en av skumm-trissorna med som ska vara till den här maskinen då åtminstoende jag och säkert flera 3401 ägare av någon konstig anledning (kanske för att man inte hört någon annan använda dom)valt dom här vanliga standard trissorna i stället av olika storlekar och grovlekar.
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av Nisse » 09 mar 2009 21:45

Du kan även komma in Flex Kardborre-lammullshätta 150 Ø Artikelnummer:258.704 .......191kr
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 09 mar 2009 22:08

Nisse skrev:Du kan även komma in Flex Kardborre-lammullshätta 150 Ø Artikelnummer:258.704 .......191kr
vilken är då lämpligast av dom här två 150mm ullrondellerna? alltså stadigast max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av Nisse » 09 mar 2009 22:15

MAX skrev:
Nisse skrev:Du kan även komma in Flex Kardborre-lammullshätta 150 Ø Artikelnummer:258.704 .......191kr
vilken är då lämpligast av dom här två 150mm ullrondellerna? alltså stadigast max.
Flex Kardborre-lammullshätta 150 Ø Artikelnummer:258.704 har en styrkopp...lämpligt så man slipper centrera....och den är väldigt tjock...och det talar ju åt rätt håll när det gäller just dämpningen...den andra 150mm är bra mycket tunnare....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 09 mar 2009 22:28

Nisse skrev:
MAX skrev:
Nisse skrev:Du kan även komma in Flex Kardborre-lammullshätta 150 Ø Artikelnummer:258.704 .......191kr
vilken är då lämpligast av dom här två 150mm ullrondellerna? alltså stadigast max.
Flex Kardborre-lammullshätta 150 Ø Artikelnummer:258.704 har en styrkopp...lämpligt så man slipper centrera....och den är väldigt tjock...och det talar ju åt rätt håll när det gäller just dämpningen...den andra 150mm är bra mycket tunnare....
hm lite kluven är jag tror personligen (osäker)men att det kanske skulle passa bättre med den tunnare trissan just för flexets skull du har möjligtvis inte provat själv eller lust att testa och ge ett personligt uttlåtande mvh max. :P
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av Nisse » 09 mar 2009 22:36

Jodå visst har vi testat och Flex Kardborre-lammullshätta är mer pang för pengarna...väldigt trevlig ullrondell att köra....andas högsta kvalité rakt igenom !!

Bild
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 09 mar 2009 22:47

Tror dej Nisse 100%
Men måste fråga innan jag plundrar spargrisen ;) hur mycket flexar den i förhållande till optipaden på just 3401.an max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av Tantrum » 10 mar 2009 07:53

MAX skrev:Tror dej Nisse 100%
Men måste fråga innan jag plundrar spargrisen ;) hur mycket flexar den i förhållande till optipaden på just 3401.an max.
Max, vad menar du med att trissan flexar? Hugger optipaden så att hastigheten svajar på 3401:an?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 10 mar 2009 12:35

Tantrum skrev:
MAX skrev:Tror dej Nisse 100%
Men måste fråga innan jag plundrar spargrisen ;) hur mycket flexar den i förhållande till optipaden på just 3401.an max.
Max, vad menar du med att trissan flexar? Hugger optipaden så att hastigheten svajar på 3401:an?
jag menar att den går i vågor när den sitter på 3401.an till skillnad mot om man exempelvis kör den på roterande då är den klockren .så det är inga som helst problem med hugg eller liknande max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 10 mar 2009 16:57

Glömde att till-lägga ska man få 3401.an att svaja i varvtalet så måste man nog köra den igen plåten innan stannar pga av att den grymt stark och stadig på varv-talet
så inga problem så sett utan just att jag upplever optipaden som flexig på maskinen .
skumtrissor fungerar klockrent.max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av Nisse » 10 mar 2009 19:35

Jag tror att detta beror att 3401an går motsols..du är van att köra maskiner som går medsols..använd 3401an mer...tar några bilar innan den rätta känslan sitter i ryggraden...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 10 mar 2009 19:52

Nisse skrev:Jag tror att detta beror att 3401an går motsols..du är van att köra maskiner som går medsols..använd 3401an mer...tar några bilar innan den rätta känslan sitter i ryggraden...
Om den går klockrent med skumtrissa och åt fel hål. och flexar med optipaden fortfarande åt fel hål så har det väl knappast med min kör-vana att göra. :P Kanske att optipaden är gjord för att gå åt rätt-håll så man så att säga stryker den mothårs på 3401.an .
Så hur bra fungerar flex-ullen som du provkört på 3401.an i jämförelse med optipaden ;)max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av Nisse » 10 mar 2009 20:34

Jag tycker 3401an går väldigt bra med optipaden...har inga problem.. ;)
Både när jag kör flex ullrondell och optipad så funkar det väldigt bra... :D
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 10 mar 2009 20:56

Nisse skrev:Jag tycker 3401an går väldigt bra med optipaden...har inga problem.. ;)
Både när jag kör flex ullrondell och optipad så funkar det väldigt bra... :D
Ok då förstår jag att båda trissorna går lika bra för dej :?:
men inte blev jag klokare av det :mrgreen:
så det blir väl att kolla vidare på andra alternativa ulltrissor för min del eftersom jag upplever det här flexet med optipaden , som sagt funkar det mycket bra med skumtrissor. ;) max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av Nisse » 10 mar 2009 21:15

Ja kanske du skall köra vanliga 160X25 rondeller.... ;)

Visst har du 130mm platta på din också ?

Du har ju 133X25...och vi har fått in en ny blå 130X30,,,bra avverkning på den... ;)

3401 och optipad verkar funka kanonbra för extreme t.ex....och flera andra jag snackat med... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av MAX » 10 mar 2009 21:52

Nisse skrev:Ja kanske du skall köra vanliga 160X25 rondeller.... ;)

Visst har du 130mm platta på din också ?

Du har ju 133X25...och vi har fått in en ny blå 130X30,,,bra avverkning på den... ;)

3401 och optipad verkar funka kanonbra för extreme t.ex....och flera andra jag snackat med... ;)
jodå har en 130 platta som funkar bra med både 160 och ner till 130trissor och 140plattan är kanon till 160trissorna.
just för averkning så (har exprimenterat lite på corsan)och våtslipat med 1200papper :!:och sedan kört 130plattan med ca135mm flugsvamp och endast menzernas ip och kan säga att det funkar kanon när jag så att säga fick en öppning i lacken(fäste) :twisted: så nog av-verkar det allt och sedan kört efter med spräng orange och quickfinishen klart.
sedan att jag inte kommer överens med optipaden så betyder ju inte det att den är dålig då alla har sina egna erfarenheter av både medel och trissor så det gäller ju att hitta produkter som passar var och en.
då som sagt alla jobbar på sitt sätt. ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av rekaren » 10 mar 2009 22:42

Kört min andra bil idag med flexen och optipaden.
Kändes lite bättre, men helt fri från vibrationer med denna kombination kommer man nog aldrig. På plana ytor då e den helt okey, men ytor som inte är plana då uppstår det vibrationer. Men med skumtrissa e den kanon att köra med.

Tror nog fortfarande (eller är övertygad?!?) att den blir en favorit i min "maskinpark".
Bild på maskiner som jag har innan denna maskin. se länken:
http://www.prorecond.se/forum/viewtopic ... g&start=30
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av Nisse » 10 mar 2009 22:47

Kommer ohejdat att tänka på Norrmannen som fick tips från en polare att dra i startsnöret på motorsågen och starta upp den...och då gick det mycket fortare....du har väl satt i den svarta gummikabeln med 2 piggar i ditt vägguttag Max ?? :lol: :lol: :lol: :lol:

Gör som du tycker passar dig bäst.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Flex XC 3401 VRG med och utan dämpning

Inlägg av Nisse » 10 mar 2009 22:53

rekaren skrev:Kört min andra bil idag med flexen och optipaden.
Kändes lite bättre, men helt fri från vibrationer med denna kombination kommer man nog aldrig. På plana ytor då e den helt okey, men ytor som inte är plana då uppstår det vibrationer. Men med skumtrissa e den kanon att köra med.
Bra och snyggt...skumrondeller blir lätt missfärgade av starkt ljus....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Skriv svar