Som rubriken lyder, hur mycket lack avverkar man vid en normal polering? Jag har försökt läsa och läsa genom de flesta trådarna men eftersom jag är helt novis så är det enklare att fråga.
Jag förstår att det är beroende från fall till fall och vad man vill uppnå. Jag hade tänkt mig att gå loss på min 9-5:a-06 med mestadels det som jag tror kallas tvättrepor (cirkulära tunna repor som syns vid solsken på nära håll). Hur djupt ligger denna typ av repor? Läste i den lilla boken i handsfacket att klarlacksskiktet skall vara 40 um tjockt (jo det skall föreställa mikro tecken, ligger med en padda i sängen och försöker skriva). Hård eller mjuk lack på min bil?
Ni som håller på och polerar på samma bilar om och om igen, ingen som kört igenom p.g.a för mycket polerande på samma bil?
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hur många gånger kan man polera...?
- Rednales
- Kemiexpert

Hur många gånger kan man polera...?
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- Rednales
- Kemiexpert

Re: Hur många gånger kan man polera...?
Ingen av er som läst tråden som kan komma med lite input?
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Risken för genompolering är större på solida lacker (ej klarlack) Det finns faktiskt möjlighet att tvätta sin bil så ofta så man kommer igenom lacken..svamp och schampo nöter också...
Störst risk att gå igenom är på upphöjnader (läs brytningar) på t.ex. motorhuvar (på alla ställen där lacken är tunnare) frågan är hur många ggr en bil hinner helpoleras med roterande maskin och då lammull och grövre rubbing...max 2-3 ggr under sin livstid.....och det klarar alla lacker...har själv polerat väldigt många bilar...men inte råkat ut för detta....Jag tror att dom som polerar igenom lack, skall försöka göra det omöjliga möjligt...
Testade för några år sedan på en baklucka..körde maxvarv med en Flex 3403 och en torr skumrondell...körde på samma ställe tills det började röka....fortsatte och plåten slog sig....hade jag slutat här så hade det inte varit någon fara...för att plåten går tillbaka....men jag fortsatte och lacken började koka, och då är det kört....Och detta var kraftigt övervåld....så gränsen på lackad plåt går högt...ofta när jag polerar så kommer det rökpoffar...det gäller att känna gränsen...
En skada som brukar vara svår att fixa är äldre människor som kommit nära något med lacken och då skrapat bort lite av klarlacken....Man gör ju allt i sin makt för att försöka få detta osynligt....men här ligger stor fara för att helt gå igenom...och det har hänt att man kört rätt hårt med medelrubbing, och man har fått till detta 95%....men då växlar man till grovrubbing för man tror man kan få detta 100%.....men det är just då man går igenom....
Störst risk att gå igenom är på upphöjnader (läs brytningar) på t.ex. motorhuvar (på alla ställen där lacken är tunnare) frågan är hur många ggr en bil hinner helpoleras med roterande maskin och då lammull och grövre rubbing...max 2-3 ggr under sin livstid.....och det klarar alla lacker...har själv polerat väldigt många bilar...men inte råkat ut för detta....Jag tror att dom som polerar igenom lack, skall försöka göra det omöjliga möjligt...
Testade för några år sedan på en baklucka..körde maxvarv med en Flex 3403 och en torr skumrondell...körde på samma ställe tills det började röka....fortsatte och plåten slog sig....hade jag slutat här så hade det inte varit någon fara...för att plåten går tillbaka....men jag fortsatte och lacken började koka, och då är det kört....Och detta var kraftigt övervåld....så gränsen på lackad plåt går högt...ofta när jag polerar så kommer det rökpoffar...det gäller att känna gränsen...
En skada som brukar vara svår att fixa är äldre människor som kommit nära något med lacken och då skrapat bort lite av klarlacken....Man gör ju allt i sin makt för att försöka få detta osynligt....men här ligger stor fara för att helt gå igenom...och det har hänt att man kört rätt hårt med medelrubbing, och man har fått till detta 95%....men då växlar man till grovrubbing för man tror man kan få detta 100%.....men det är just då man går igenom....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Gunther
- Entusiast

När man vill veta hur mycket lack man har kvar, är det bäst att använda en "paint gauge". Jag använda det alltid när man kan inte veta hur tjock lacken verkligen är.
Här är en lite guide till polering och när du titta på sidan 15 står där lite förklaring över hur tjock lacken är:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/i ... ishing.pdf
Här är en lite guide till polering och när du titta på sidan 15 står där lite förklaring över hur tjock lacken är:
http://www.detailingworld.co.uk/forum/i ... ishing.pdf
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.
- mrjohn
- Medlem
Dom gånger jag har mätt tjockleken på samma ställe före och efter en rejäl polering så har jag blivit förvånad över hur lite jag har avverkat.
På en ny bil så brukar lacken vara ca 130um och då bör klarlacken vara drygt 40 av dessa precis som du skriver. Baserat på mina peronliga erfaranheter så borde man då kunna polera bilen ganska hårt minst 10 gånger. Detta baserat på en 2-3 stegspolering med lite tuffare medel.
Skall du bara köra över den med occilerande så lär du kunna dubbla detta minst.
Mvh John
På en ny bil så brukar lacken vara ca 130um och då bör klarlacken vara drygt 40 av dessa precis som du skriver. Baserat på mina peronliga erfaranheter så borde man då kunna polera bilen ganska hårt minst 10 gånger. Detta baserat på en 2-3 stegspolering med lite tuffare medel.
Skall du bara köra över den med occilerande så lär du kunna dubbla detta minst.
Mvh John
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.
- Rednales
- Kemiexpert

Intressanta inputs. Skall bli riktigt roligt att se resultatet efter polering. Har några repor på huven som jag tycker är djupa så där lär jag nog gå bet med min Classe Pigg maskin. Får återkomma i en ny tråd med fler frågor om själva förfarandet vid poleringen (för det kommer garanterat).
Helt klart avverkas mindre lack än jag förväntat mig. Och som sagt så skall jag plocka mest tvättrepor och som nybörjare så lär man vara extra försiktig.
Helt klart avverkas mindre lack än jag förväntat mig. Och som sagt så skall jag plocka mest tvättrepor och som nybörjare så lär man vara extra försiktig.