Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Val av polermaskin
-
no_brakes
- Ny Medlem
Val av polermaskin
Ska köpa en polermaskin till. Har idag endast en mussepiggsnurra.
Funderar dock på om man ska köpa en enskivig oscillerande eller en enskivig roterande som komplement?
MVH Christian
Funderar dock på om man ska köpa en enskivig oscillerande eller en enskivig roterande som komplement?
MVH Christian
Senast redigerad av 4 no_brakes, redigerad totalt 14 gång.
-
jonkegtx
- Entusiast

Re: Val av polermaskin
Roterande för max avverkning på kortast tid, men då kan du åka på att få "städa" med oscillerande sedan.
Enkeloscillerande är mer "safe", tar dock lite längre tid att nå motsvarande resultat som med en roterande.
Typ så!
Enkeloscillerande är mer "safe", tar dock lite längre tid att nå motsvarande resultat som med en roterande.
Typ så!
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
- GT3
- Medlem
Någon som kan ge tips på billiga enkeloscillerande och roterande maskiner? Polerar max 5-6 bilar om året och tycker det är för dyrt med maskiner i 3-4000kr klassen.
Har för övrigt redan en mussepigg från clas ohlson.
Har för övrigt redan en mussepigg från clas ohlson.
Senast redigerad av 4 GT3, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Själv har jag en EP801 "känd under många namn" (Shinemate) och är över förväntan nöjd med den. Har läst här att AEG:en slår av vid hög belastning men det gjorde inte denna från våtslip, FG500 med Megs 7" lammull till Menzerna SF400...
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=6210
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=6210
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- fisher91
- Trogen Medlem

GT3 vänta nån vecka till med inköp av polermaskin.
en fågel har viskat i mitt öra att reservdelsgurun (sponsor här på forat)
ska ''kanske'' komma in med enkelocillerade maskiner till en bra pris.
ett tips bara.
e_king min ep801 fungerar hur bra som helt, riktigt bra maskin för det låga priset.
har kört cirka 20 timmar med den.
en fågel har viskat i mitt öra att reservdelsgurun (sponsor här på forat)
ska ''kanske'' komma in med enkelocillerade maskiner till en bra pris.
ett tips bara.
e_king min ep801 fungerar hur bra som helt, riktigt bra maskin för det låga priset.
har kört cirka 20 timmar med den.
Senast redigerad av 4 fisher91, redigerad totalt 14 gång.
Automatlådor
-
Skatt
- Ny Medlem
Hej Alla
Lånar tråden lite...
Har länge väntat på att få utrymme i ekonimin att skaffa en roterande maskin och nu börjar det bli dags.
Frågan är vilken man ska ha, har tidigare haft möjlighet att låna maskin från mitt förra jobb men efter jag slutade har jag varit utan. Det var någon form av proffsmaskin i klassen 4-5000:- har jag för mig.
Far min har testat köpa ett gäng olika 500:- maskiner som jag testat i ca 3 min och insett att det inte var nån ide att fortsätta då de inte orkade nånting.
Så... vill ha en bra ("semiproffs") och prisvärdmaskin som inte ruinerar mig helt. Har mest tittat på AEG PE 150 den verkar vara en av få maskiner i mellanklassen som verkar vettig. Jag har nu även sett shine mate EP801 som ett billigare alternativ men hur står sig den mot AEG:n, har även sett en som heter Vossner PPM-1600 som verkar bra i text men hittar bara info på tyska sidor, ligger mellan AEG:n och Shinemate prismässigt.
Om EP801 är bra får man ju mer pengar över till lite trissor och medel, men lägger hellre pengar på en maskin som håller och orkar än en maskin som är sådär och bara lite bättre än 500:- maskiner.
Finns det nån mer maskin på marknaden som jag missat?
Mvh Christian
Lånar tråden lite...
Har länge väntat på att få utrymme i ekonimin att skaffa en roterande maskin och nu börjar det bli dags.
Frågan är vilken man ska ha, har tidigare haft möjlighet att låna maskin från mitt förra jobb men efter jag slutade har jag varit utan. Det var någon form av proffsmaskin i klassen 4-5000:- har jag för mig.
Far min har testat köpa ett gäng olika 500:- maskiner som jag testat i ca 3 min och insett att det inte var nån ide att fortsätta då de inte orkade nånting.
Så... vill ha en bra ("semiproffs") och prisvärdmaskin som inte ruinerar mig helt. Har mest tittat på AEG PE 150 den verkar vara en av få maskiner i mellanklassen som verkar vettig. Jag har nu även sett shine mate EP801 som ett billigare alternativ men hur står sig den mot AEG:n, har även sett en som heter Vossner PPM-1600 som verkar bra i text men hittar bara info på tyska sidor, ligger mellan AEG:n och Shinemate prismässigt.
Om EP801 är bra får man ju mer pengar över till lite trissor och medel, men lägger hellre pengar på en maskin som håller och orkar än en maskin som är sådär och bara lite bättre än 500:- maskiner.
Finns det nån mer maskin på marknaden som jag missat?
Mvh Christian
Senast redigerad av 4 Skatt, redigerad totalt 14 gång.
- Stefan100
- Medlem
Senast redigerad av 4 Stefan100, redigerad totalt 14 gång.
Certifierad Ultima-användare
-
Cogo
- Entusiast

Reservdelsgurun har en roterande maskin, dock ej i lager just nu, till ett pris om 600 kr. Har för mig, men är inte säker på detta, men jag tror att de erbjuder något som de kallar nöjd kund garanti på denna maskin. D.V.S att man får lämna tillbaka den om man inte är nöjd med den. Du kan ju höra med dem om detta.
Angående Shinematen så finns det en hel del här på forumet som köpt den så du kan ju höra med dem vad de tycker om den. Om du vill se ett filmklipp med den så kan du gå in på http://www.verktygsboden.se och titta på en maskin där som heter Pela. Samma maskin, tror jag, men ett annat namn på den.
Mvh Magnus
Angående Shinematen så finns det en hel del här på forumet som köpt den så du kan ju höra med dem vad de tycker om den. Om du vill se ett filmklipp med den så kan du gå in på http://www.verktygsboden.se och titta på en maskin där som heter Pela. Samma maskin, tror jag, men ett annat namn på den.
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
Skatt
- Ny Medlem
För och nackdelar om man jämför roterande och oscillerande maskin då? Lutar mest åt en roterande och då en shinemate om den nu är likvärdig i stryka som aeg:n då jag är mest van vid en sån maskin. Men frågan är ju om aeg:n är värd de extra pengarna. Eller vossner maskinen... Hmm svårt. Hur är reservdelsguruns roterande maskin den var ju ännu billigare. Står den sig mot shinemate och aeg:n?
-
Cogo
- Entusiast

Hör med reservdelsgurun om de har det där erbjudandet med fri bytes rätt på maskinen om du inte är nöjd. Då kan du ju beställa hem en och prova hur den är och skicka tillbaka den om du inte är nöjd.
Mvh Magnus
Mvh Magnus
-
Skatt
- Ny Medlem
Blev en roterande från gurun samt lite medel och trissor. Började med fast gloss och powerfinish, samt vax.
-
Cogo
- Entusiast

återkom med en recension av maskinen här på forumet.Skatt skrev:Blev en roterande från gurun samt lite medel och trissor. Började med fast gloss och powerfinish, samt vax.
MVh Magnus
- Fiskepojken
- Trogen Medlem

Sv: Val av polermaskin
Har provkört Rg s2000 lite nu men man är ju helt grön på roterande så jag har en läroperiod framför mig.. Maskinen verkar vara robust och bra. Riktigt bra mjukstart och reglagen är lättåtkomlig.
Sent from a Galaxy far,far away
Sent from a Galaxy far,far away
Min andra hobby är http://grillegrill.blogspot.com/