Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

går min bil att fixa till? ;)

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av Tomas88 » 21 aug 2009 22:38

Ser ju riktigt bra ut. :)
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 580
Blev medlem: 02 mar 2009 19:37

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av Ante_Bmw » 26 aug 2009 19:20

Riktigt skoj att se "nya bilvårdsgalningar" växa till ;) För de lovar jag nästan att du komer bli nu när du börjat :D

Riktigt snyggt jobb förövrigt men glöm nu inte att återbehandla din bil när det är dags för vax håller ej så länge !

Och och du ej gör det redan så använd ALLTID alkalisk avfettning (Tex, HD-GRÖN 1-40) om bilen är skitig före svampning,

Som svamp rekomenderar jag starkt Microfiberhandske ! Av dom jag testat är jag nöjdast med den som finns på Prorecond + att den är billig, Tryck ej när du svampar med den utan låt den glida över lacken med handken & Handens vikt bara :)
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av Executive » 28 aug 2009 18:14

Nisse skrev:Cyclon kopiorna blir rätt vassa med Optipads....

Buffer 2000/Concept New Horizon är en bra kombination på en solid röd med oxid....båda löser oxid väldigt bra...

Jag lånar tråden lite. Har hittat en 855 till min bästa kompis. Den är VÄLDIGT fin invändigt och utvändigt. Dock så är det en del oxid, bilen är röd solid. Kan man köra Buffer 2000 och sedan lägga på Ultima PGP? Eller måste man ha nått "mellansteg"?

Bara optipads som gäller, eller funkar det med gula trissor? Kommer köra med min dubbel oscillerande från Micro på denna med. Sen tänkte jag mätta listerna med ett par omgångar Concept Vista, borde väl funka med?

Trevlig helg på er! :cheers
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av Nisse » 28 aug 2009 20:03

Executive skrev:
Nisse skrev:Cyclon kopiorna blir rätt vassa med Optipads....

Buffer 2000/Concept New Horizon är en bra kombination på en solid röd med oxid....båda löser oxid väldigt bra...

Jag lånar tråden lite. Har hittat en 855 till min bästa kompis. Den är VÄLDIGT fin invändigt och utvändigt. Dock så är det en del oxid, bilen är röd solid. Kan man köra Buffer 2000 och sedan lägga på Ultima PGP? Eller måste man ha nått "mellansteg"?

Bara optipads som gäller, eller funkar det med gula trissor? Kommer köra med min dubbel oscillerande från Micro på denna med. Sen tänkte jag mätta listerna med ett par omgångar Concept Vista, borde väl funka med?

Trevlig helg på er! :cheers
Köp en 10tal 100X25 alt 110X25 gula...sedan buffer 2000 och kör bort all oxid...sedan när all oxid är borta kan du köra en medel rubbing t.ex. Menzerna Power finish som har något bättre avverkning av repor....sedan kan man köra Concept New Horizon...sedan underhålla med Ultiman

Plocka bort dörrlister/rails/spolarmun/skärmblinkers vilket är extremt lätt på denna modell så blir det enklare att få bort all oxid...

Vistan på alla lister...även bakljusen om dom är lite matta..... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av MAX » 28 aug 2009 20:35

Nisse skrev:Köp en 10tal 100X25 alt 110X25 gula...sedan buffer 2000 och kör bort all oxid...sedan när all oxid är borta kan du köra en medel rubbing t.ex. Menzerna Power finish som har något bättre avverkning av repor....sedan kan man köra Concept New Horizon...sedan underhålla med Ultiman
Om man nu enbart skulle inrikta sig på att plocka oxiden samt lite lättare repor och nöja sig med det :P ,så om jag minns rätt så skulle ju concept new horizon vara en riktig dräpare i kombination med propad och flex3401.a.

och sedan köra ett varv till med samma medel men skumtrissa vilket då blir ett medel både till oxiden och skyddet :P

skulle det då inte fungera lika bra med en dubbel trissa :?:
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av Nisse » 28 aug 2009 21:28

Lack med mycket oxid är Autosmarts Buffer 2000 (Bustörparns special) bäst....Ja köra oxid med Optipad funkar väldigt bra...steg 1 Buffer 2000 och steg 2 Concept New horizon funkar givetvis väldigt bra... ;)
Men har man även repor som skall bort så är inte dessa medel dom bästa....finns bättre... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av MAX » 28 aug 2009 23:06

tanken med min fråga var ju inte att plocka repor(fast med propaden och granna medel tar ju en del)
Utan att ta bort oxid och få skyddet på köpet med ett o samma medel :o
men hittade ett annat svar på den här tråden viewtopic.php?f=10&t=986#p10405
där det new concept horizon rekomenderas just till starkt oxiderad lack :P
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av Executive » 29 aug 2009 17:54

Men all oxid ska man kunna plocka med Buffer? Så concept new horizon är väl bara som lackskydd? Hur går man till väga när man kör med Buffer 2000?

Frågan är om det räcker med min polermaskin. Jäjä, får ge det ett försök iallafall.



Tar gärna instruktioner på hur man får bort rails, lister osv enklast! :D
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av Nisse » 29 aug 2009 20:43

Executive skrev:Men all oxid ska man kunna plocka med Buffer? Så concept new horizon är väl bara som lackskydd? Hur går man till väga när man kör med Buffer 2000?

Frågan är om det räcker med min polermaskin. Jäjä, får ge det ett försök iallafall.



Tar gärna instruktioner på hur man får bort rails, lister osv enklast! :D
Dörrlister...tag bort rund plastbricka när man öppnar dörren ca: 25mm i diam (samma höjd som list fast på insidan)....torx..se upp så du inte tappar in skruven i dörren...när man tagit bort skruven...tryck listerna framåt...sedan rakt ut....listerna på skärmarna sprättar man bort...
http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... php?t=1104

Rails kolla på insidan...finns plastpluggar man tar bort...sedan torx...ta bort...listerna på H/V om frontrutan plockar du bort med fingrarna (klipps)

Här fler tips gällande 850/X70
http://forum.svenska85x70klubben.se/vie ... =0&start=0
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: går min bil att fixa till? ;)

Inlägg av Executive » 29 aug 2009 23:01

Tackar!

Skriv svar