Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

En helt vanlig tvätt av en bil

Allt utvändigt arbete och produktval.
MAX

En helt vanlig tvätt av en bil

Inlägg av MAX » 24 aug 2009 19:17

Tvättade racern i dag efter jobbet på enklast möjliga sätt vattenslang, svamp,willys naturavfettning.och willys vaxshampo.
nu var den ju inte speciellt lortig ca 100mil sen den fick en omgång med roterande och quick-finisch140 samt bara gått på asfaltsvägar.

först lite utrusning Bild
sedan lite före bilder bla med insekterBildBildsom sagt inte speciellt smutsig så jag började med willys naturavfettning på insekterna och lät det dra medans jag blandade i ordning willys vax-shampo.
spolade bort insekterna med vanlig vattenslang inga som helst problem puts-väck som det heter fortsatte att spola av resten av bilen som ej fått någon av-fettning shamponerade hela bilen och spolade av den och torkade med en våffel-duk klart.
lite mer bilder.Bildalldelles lagomt med skum som hölls sej hela tvätt-tiden.Bildskumt :PBildavrinning efter ca3min :PBildkvar varande skum fem minuter efter avslutad tvätt :PBildtorkat och klartBilden till.
som sagt bara en vanlig hederlig tvätt utan några som helst konstigheter och med helt vanliga köp i livsmedes-affärn produkter och en vanlig turtells-svamp från rusta funkar hur bra som helst på en lite lagomt sommar smutsig slit o släng-bil :brumm

höll på att glömma trääna så håll till-godo med två-tallar som dök upp när jag körde in bilen i garaget kanske inte dom bästa bilderna då dom är tagna med mobilen men dom duger ;) BildBildBild
Notera bulan i framkant på dörren samt den vita fart-randen på den bakre skärm-kanten 8-)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: En helt vanlig tvätt av en bil

Inlägg av Stupid-Flanders » 24 aug 2009 21:12

Kul att se att även "billiga" konsumentprodukter funkar ibland. :jeps

Vad kostade schampot och hur skulle det doseras. Pris/tvätt är ju alltid intressant.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 24 aug 2009 21:16

MAX skrev:Tvättade racern i dag efter jobbet på enklast möjliga sätt vattenslang, svamp,willys naturavfettning.och willys vaxshampo.
nu var den ju inte speciellt lortig ca 100mil sen den fick en omgång med roterande och quick-finisch140 samt bara gått på asfaltsvägar.

först lite utrusning Bild
sedan lite före bilder bla med insekterBildBildsom sagt inte speciellt smutsig så jag började med willys naturavfettning på insekterna och lät det dra medans jag blandade i ordning willys vax-shampo.
spolade bort insekterna med vanlig vattenslang inga som helst problem puts-väck som det heter fortsatte att spola av resten av bilen som ej fått någon av-fettning shamponerade hela bilen och spolade av den och torkade med en våffel-duk klart.
lite mer bilder.Bildalldelles lagomt med skum som hölls sej hela tvätt-tiden.Bildskumt :PBildavrinning efter ca3min :PBildkvar varande skum fem minuter efter avslutad tvätt :PBildtorkat och klartBilden till.
som sagt bara en vanlig hederlig tvätt utan några som helst konstigheter och med helt vanliga köp i livsmedes-affärn produkter och en vanlig turtells-svamp från rusta funkar hur bra som helst på en lite lagomt sommar smutsig slit o släng-bil :brumm

höll på att glömma trääna så håll till-godo med två-tallar som dök upp när jag körde in bilen i garaget kanske inte dom bästa bilderna då dom är tagna med mobilen men dom duger ;) BildBildBild
Notera bulan i framkant på dörren samt den vita fart-randen på den bakre skärm-kanten 8-)

Mycket härliga bilder Max ;) Får nog börja kalla dej för Trädkungen :D

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Chefen
Medlem

Inlägg av Chefen » 24 aug 2009 21:26

Bra jobbat underbart att se :jeps
Senast redigerad av 4 Chefen, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 24 aug 2009 22:54

Stupid-Flanders skrev:Kul att se att även "billiga" konsumentprodukter funkar ibland. :jeps

Vad kostade schampot och hur skulle det doseras. Pris/tvätt är ju alltid intressant.
Brukar ju som bekant inte tvätta särskilt ofta :oops:
Men tycker själv i det här fallet att grejorna funka helt okej på lite lättare smuts och färskare insekter från örebro-trakten (tror det var där dom fastna när jag satte person bästa med racern)i lördags kväll :lol:

Har inga priser i huvet på dessa konsumentprodukter eller om man ska kalla dom konsum produkter då dom är köpta på willys :P .tillverkas för övrigt av petrosol :?:

men vill minnas att mellan 20-30kr litern för vax-shampot och lika för naturavfettningen samt att shampot ska spädas ungefär 30ml på 10liter vatten ungefär men själv skimpla jag i fyra kapsyler i en hink med vatten hur mycket det nu blir :mrgreen:

Men funkar gör det lätt att tvätta och lätt att skölja av samt bra avrinning men det hänger väl lite på hur man sköljer av bilen exempelvis om man sprutar med munstycke eller bara sköljer med slangen så blir det ju stor skillnad.

så om man exempelvis räknar på 25kr litern och 30ml per tvätt så blir det :? 75öre per tvätt samt att en liter skulle då räcka till 33 tvättar vaxat och klart :brumm
Jiiins skrev:Mycket härliga bilder Max ;) Får nog börja kalla dej för Trädkungen :D

/Jiiins :jeps
Jo dom börjar ju bli lite sällsynta här utanför garaget så man måste hjälpa till att arkivera dom innan dom försvinner lika som mina bästaste björkar gjorde :evil:
Chefen skrev:Bra jobbat underbart att se :jeps
Kul att det gillas trots en ringa insats med enkla medel :P
max.

Skriv svar