Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Underspolning

Allt utvändigt arbete och produktval.
peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Underspolning

Inlägg av peterv » 30 aug 2009 19:21

Undrar om man bör/och hur ofta i så fall skall man göra en underspolning?

Jag vill gärna göra en efter vintern i vart fall (fastän min bil är rostskyddsbehandlad av Ditec) MEN jag vill slippa att övriga karossen tvättas och får en massa macktvättsrepor. Man har hört att man måste göra det samt att det inte är bra att göra det...har även sett att det finns ett munstycke som säljs som tillbehör till vanliga högtrycks maskiner...vilket är något jag tänkt skaffa innan vintern 8-)


Tänkte det kanske är en bra tråd att starta :cheers
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Underspolning

Inlägg av bustorp » 30 aug 2009 20:09

Jag brukar råda folk att polera/vaxa/lackskydda sina bilar före vintern o efter vintern för att hålla den i skick o samtidigt upptäcka ev skador i lacken som bör tas hand om.
Underspolning har jag faktiskt inte tänkt på, men det kan man göra samtidigt.
Våren är nog den viktigaste tiden att göra det på........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Göran

Re: Underspolning

Inlägg av Göran » 30 aug 2009 20:13

Det kan vara bra på vintern om man kör på saltade vägar också, ;)
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Underspolning

Inlägg av Jiiins » 30 aug 2009 20:17

När jag gjorde en Tuff kote dinol behandling på en Opel jag hade då rådde firman mej att spola bilens underede efter vintern när dom slutat att salta och då även ta dörr gångarna, aldrig annars men vilket som är rätt det vet jag inte? Jag själv spolar nån gång per mån under bilen och tvättar även då dörr gångarna.

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Underspolning

Inlägg av mortil » 30 aug 2009 20:46

Har hört att man ska akta sig för att spola med högtryckstvätt under bilen (på nyare bilar med vaxbaserade rostskydd) då rostskyddet kan förstöras.

personligen tycker jag det låter lite befängt. samtliga bilar jag har tvättar jag rent under noga och går över underredet med ficklampa (efter att det torkat) för att se om det finns några rostangrepp .

jag har kört med HD-grön och högtryckstvätt med mjukare stråle fast mycket vattenflöde torkat underredet i garaget med byggvärmefläktar över en natt eller 2

detta har inneburit att jag och tjejen har en saab 9000 -98 som är totalt rostfri, en Isuzu Gemini -89 som enbart har rostangrepp i ena balken efter en olycka från förra ägaren . resten av bilen är rostfri, en toyota Aygo -07 som också är rostfri. (rostskyddsbehandlad @ Mortil )

mitt nyförvärv av en toyota celica GT4 -94 kommer också behöva lite kärlek i vinter. finns rost i nederkanten på ena dörren . detta ska tas bort och lagas :) i övrigt har jag inte hittat någon rost varken under den eller i den. Och så ska de hållas efter eventuell rostskydds behandling..
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Underspolning

Inlägg av Tantrum » 30 aug 2009 23:43

Jag hissar upp bileni GDS-hall och spolar med högtryck från säkert avstånd ett par gånger per vinter. Kör då bara med vatten.

Dörrhålor, skärmkanter och liknande tar jag varje tvätt. Det går rätt snabbt ändå.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Underspolning

Inlägg av Nisse » 31 aug 2009 17:51

Tantrum skrev:Jag hissar upp bileni GDS-hall och spolar med högtryck från säkert avstånd ett par gånger per vinter. Kör då bara med vatten.

Dörrhålor, skärmkanter och liknande tar jag varje tvätt. Det går rätt snabbt ändå.
Ja det låter bra...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Underspolning

Inlägg av Tomas88 » 04 sep 2009 23:05

Brukar alltid spola lite i hjulhusen vid varje tvätt och ibland spola mer undertill där jag kommer åt.
Tror detta gör ganska stor nytta på vintern om man kör på saltade vägar.

Skriv svar