Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tvätta trissor?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Tvätta trissor?

Inlägg av jujimbo » 06 sep 2009 21:41

Tänkte kolla om hur jag skall göra ren mina trissor efter jag kört med dom, vad jag har förstått antingen handtvätt eller maskin, skall jag använda någon typ av rengörning vid handtvätt tex diskmedel? och vid maskin tvätt 40 grader fintvätt och vanligt tvättmedel?

Får jag då bort så mycket av resterna efter polering att jag kan använda trissorna till vilket steg som helst och till alla lacker även om jag kört lite grövre medel eller på solid lack som är röd eller mörk.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av mortil » 06 sep 2009 23:13

om du handtvättar blanda i lite HD-grön i vattent . krama ur hättorna flera gånger och skölj gärna ur dom sen . jag brukar sätta dom på min roterande och spinna ur dom vattnet som är kvar (håll hättan i en hink annars blir du blöt ;) )

maskin går också bra. 40 grader. flytande tvättmedel då de kan fastna oupplösta partiklar från vanligt pulver. INGET mjukmedel :)

sen brukar dom va som nya . lite missfärgade kan dom ju bli sen poleringen . men alla polermedel rester ska va ur mig vetligen.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av Tantrum » 07 sep 2009 04:53

Jag har kört mina lila trissor med Menzerna Power Gloss, för att nästa gång köra med Quick Finish 140. Inga problem alls. Har även lagt Menzerna Sealing Wax med samma trissa efter att ha polerat med Menzerna Power Finish gången innan. Tvättar man bara ur dem är det inga problem.

Som Mortil sa är det HD Grön som gäller. Det är ett riktigt mirakelmedel för trissor :) Jag har testat det mesta som man brukar ha hemma, men HD Grön gör jobbet helt perfekt och snabbt. Trissorna blir som nya efteråt. Har trissor som gått till 10 bilar som fortfarande är fina. Det funkar i maskin också, men det går mycket snabbare att köra dem för hand. På det sättet kan man ta dukarna i maskin med en gång istället :)

Polerar man en bil utan klarlack får man ju ofta lite färg i trissan. Är trissan då färgad även efter tvätt sitter det färg kvar, som man kanske inte vill gno mot nästa bil. Det är den enda betänkligheten jag skulle ha iaf.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av Stupid-Flanders » 07 sep 2009 08:10

Jag brukar hälla upp varmvatten i en hink, i med en skvätt HD-Grön och en skvätt bilschampo. Sen får de ligga i över natten. Sköljer ur de ordentligt dagen efter och lägger de på tork, Klart!
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av Executive » 07 sep 2009 11:06

Jag slängde in mina gula trissor i tvättmaskinen med dom andra mikrofiberdukarna. 60 grader, superskölj och kulörtvätt. Funkade perfekt! :)
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av bustorp » 07 sep 2009 13:54

Det viktigaste är nog flytande tvättmedel, tempen är mindre viktig, tror jag.
Sköljmedel är knappast till någon nytta - inga trissor blir mjukare o lenare av det o knappast antistatiska heller. Till dukar är det definitivt tabu.
Men har man oflyt så släpper kardborrefilten (är det "honan" eller "hanen"?) från trissan.
Det finns fortfarande trissor ute som har vattenlösligt lim.

Vad tänkte dom den dagen de köpte in det? ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av jujimbo » 07 sep 2009 18:13

Tack för alla tips på tvätt, man vill ju få trissorna rena och hålla så länge som möjligt.

Magnus
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av Executive » 07 sep 2009 19:00

bustorp skrev:Det viktigaste är nog flytande tvättmedel

Har det någon betydelse?
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av mortil » 07 sep 2009 21:10

Executive skrev:
bustorp skrev:Det viktigaste är nog flytande tvättmedel

Har det någon betydelse?
JA.. :)

pulvertvättmedel kan hända att vissa korn inte löser upp sig och istället fastnar i hättor/microfiberdukar och då repar lacken nästa gång du använder de. och de vill man ju inte eller hur ;)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av Executive » 08 sep 2009 10:45

mortil skrev:
Executive skrev:
bustorp skrev:Det viktigaste är nog flytande tvättmedel

Har det någon betydelse?
JA.. :)

pulvertvättmedel kan hända att vissa korn inte löser upp sig och istället fastnar i hättor/microfiberdukar och då repar lacken nästa gång du använder de. och de vill man ju inte eller hur ;)
och det säger ni nu när jag redan har kört typ 25 maskiner med pulvertvättmedel! :lol: Har gått bra hittills iallafall! ;)
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av bustorp » 08 sep 2009 18:06

Executive skrev:
bustorp skrev:Det viktigaste är nog flytande tvättmedel

Har det någon betydelse?
Det kan ha betydelse, just för att allt kanske inte löser upp sig, men sannolikheten är inte stor o kornen är inte heller så hårda att de skulle göra speciellt stor skada om det skulle skita sig.
Ett pulver av hög kvalité är troligen bättre vad gäller upplösning än ett lågprispulver........troligen.......
Men ett flytande är s a s optimalt.......
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av peterv » 09 sep 2009 13:58

Jag kör med flytande tvättmedel, 40grader maskintvätt och håller mig borta från att använda HD Grön eller avfettning eftersom det riskerar att kardborrefilten lossnar (6 av 10 lossnade när jag körde med avfettning första gången :( ....men det fixade jag med lite kontaktlim 8-) )

Frågan är om en YES lösning hade löst upp limmet? Nån som vet/testat? 8-)
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av MAX » 09 sep 2009 21:42

peterv skrev:Frågan är om en YES lösning hade löst upp limmet? Nån som vet/testat? 8-)
Jag tvättar mina skumtrissor för hand med yes diskmedel och det funkar hur bra som helst :P
Men en gång testade jag med eldorados fönster-puts, och som det heter karborren putsväck :evil:
max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av peterv » 10 sep 2009 10:55

MAX skrev:[jag tvättar mina skumtrissor för hand med yes diskmedel och det funkar hur bra som helst :P
Men en gång testade jag med eldorados fönster-puts, och som det heter karborren putsväck :evil:
max,
Jag får nog testa detta med ett par av mina. Använder jag Ultima Paint Guard så tvättas trissorna bara fint. Igår/förrigår körde jag med Menzerna Final Finish och trissorna blev gråa även efter tvätten...skall testa lägga dem i YES så får vi se...jag antar att FF är lite fetare vilket man märkte när man arbetade in medlet 8-)
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av MAX » 10 sep 2009 17:54

peterv skrev:Jag får nog testa detta med ett par av mina. Använder jag Ultima Paint Guard så tvättas trissorna bara fint. Igår/förrigår körde jag med Menzerna Final Finish och trissorna blev gråa även efter tvätten...skall testa lägga dem i YES så får vi se...jag antar att FF är lite fetare vilket man märkte när man arbetade in medlet 8-)
jag brukar inte lägga trissorna i blöt så att säga utan sköljer ur dom först i rinnande ljumet vatten sedan på med lite koncentrerad yes direkt på trissan, och liksom massera in medlet i trissan tills jag är nöjd och sedan bara skölja ur dom nogrant och krama ur vattnet sedan sträcka lite på trissan innan den läggs på tork :P

tycker själv att det funkar bra , samt inga missfärgningar och derformeringar av trissorna :P
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Tvätta trissor?

Inlägg av hebbe » 10 sep 2009 19:14

ja lägger mina i lite hd-grön och skljer sedan av dom, kör dom även i tvättmaskinen ibland, kardborren lossnar på en del men man fixar det med lim.

Skriv svar