Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Motortvätt och rostlagning Skoda Pickup -00

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Motortvätt och rostlagning Skoda Pickup -00

Inlägg av Tantrum » 15 sep 2009 11:30

Frågan lyder:
Är de extra känsliga på något sätt? Motorn är en 1,6 MPI med fördelaren uppe bredvid ventilkåpan. Denna ska jag täcka över. Är det nåt mer att tänka på på dessa motorer? Anledningen till att jag frågar är att det handlar om arbetsbilar som inte får stå still i onödan.

Vi slänger in en fråga till:
Hur rostlagar jag enklast hyffsat grav rost? Det finns inte tid att spackla nämligen. Jag tänkte slipa rent med stålborste och krulltrissa på borrmaskin och sedan grunda med nåt lite fyllande, för att sedan efter tork lägga på färgen. Rätt eller fel? Har någont tips på lite produkter?

Tacksam för tips! :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Motortvätt och rostlagning Skoda Pickup -00

Inlägg av Nisse » 15 sep 2009 17:17

Tantrum skrev:Frågan lyder:
Är de extra känsliga på något sätt? Motorn är en 1,6 MPI med fördelaren uppe bredvid ventilkåpan. Denna ska jag täcka över. Är det nåt mer att tänka på på dessa motorer? Anledningen till att jag frågar är att det handlar om arbetsbilar som inte får stå still i onödan.

Vi slänger in en fråga till:
Hur rostlagar jag enklast hyffsat grav rost? Det finns inte tid att spackla nämligen. Jag tänkte slipa rent med stålborste och krulltrissa på borrmaskin och sedan grunda med nåt lite fyllande, för att sedan efter tork lägga på färgen. Rätt eller fel? Har någont tips på lite produkter?

Tacksam för tips! :)
Vi tvättar årligen massor av motorer/motorrum och då med högtryck...vi täcker aldrig något utan bara reducerar trycket...fördelen med högtryck är att man blåser med mycket luft med vattnet....sedan blåser vi extremt noga med tryckluftsmunstycke....och sedan white dressing....sedan informerar vi kunderna att dom skall åka en extrasväng...så dom inte bara kör någon kilometer hem...motorn bör bli riktigt genomvarm....

Vi lägger en 2-komponent Epoxy Grund... färg + härdare .. kommer inte ihåg namnet på denna produkt just nu....den skall härda över natten...googla på "2-komponent Epoxy Grund"
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Motortvätt och rostlagning Skoda Pickup -00

Inlägg av Tantrum » 17 sep 2009 07:14

Det kommer bli rostomvandlare och 1-k vit sprayfärg för hela slanten. På mindre synliga/mer utsatta ställen kör jag vit body efter rostomvandlaren.
Båda parter var överens om att det inte kommer hålla länge eller se särskilt bra ut, men det var så det fick bli :)
...like a boss.

Skriv svar