Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tvätta rent i "dörrkarmarna"?

Allt utvändigt arbete och produktval.
lindell90
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 21 sep 2009 16:32

Tvätta rent i "dörrkarmarna"?

Inlägg av lindell90 » 01 okt 2009 11:57

Hej!

Hur brukar ni göra för att få det rent i "dörrkarmarna" på bilen? Tycker det är så svårt att komma åt så att man får bort all smuts. Har ni några bra tips på hur jag ska göra?

Mvh Emil
Senast redigerad av 4 lindell90, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Tvätta rent i "dörrkarmarna"?

Inlägg av Tantrum » 01 okt 2009 12:45

Jag kör oftast med en dusch alkaliskt medel och sedan högtryck. Är det mycket smuts tar jag hjälp av en mjuk pensel.
Är det riktigt, riktigt illa krävs oftast både kallavfettning och alkalisk avfettning samt behandling med borste och mikrofiberduk.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

lindell90
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 21 sep 2009 16:32

Re: Tvätta rent i "dörrkarmarna"?

Inlägg av lindell90 » 01 okt 2009 12:47

okey, men stänker det inte in väldigt mycket i bilen om man kör med högtryckstvätten där?
Senast redigerad av 4 lindell90, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Tvätta rent i "dörrkarmarna"?

Inlägg av Tantrum » 01 okt 2009 13:09

Nej, inte om man siktar :)
Kring gångjärnen fram och bak är det bara att brassa rakt in. Insteg och bakre delen av dörrkarmarna blåser jag av uppifrån med lite vinkel framåt med halva sprutet utanför. Det stänker såklart lite, men det är verkligen bara lite droppar och stänk som man enkelt torkar upp. Ligger det mycket kem på området kan man svampa av lite snabbt först, för att minimera risken för att få in starka medel på en känslig inredning.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

lindell90
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 21 sep 2009 16:32

Re: Tvätta rent i "dörrkarmarna"?

Inlägg av lindell90 » 01 okt 2009 13:57

okey, ska testa det i helgen när jag ska polera pappas bil :)
Senast redigerad av 4 lindell90, redigerad totalt 14 gång.

Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Re: Tvätta rent i "dörrkarmarna"?

Inlägg av Masten » 02 okt 2009 10:47

Jag inbillar mig alltid att det ska stänka in smutsvatten i kupén när man blåser på med högtryckstvätt i dörrkarmarna? :? Jag brukade tidigare använda mig av en vanlig ituklippt tvättsvamp och tvätta med schampo, sedan spolade jag med vanligt Gardena-munstycke med tunn stråle och svagt tryck. I somras fick jag en flaska Universal Clean från Arom-dekor Kemi AB, har fått för mig att det motsvarar Meguiars APC och Autosmarts G101 som man läst om här och var på brittiska bilvårdsforum? Blandar ut det med vatten i en vanlig sprayflaska, sprayar på och låter verka en stund och sedan "gojsar" jag runt det med en liten rund pensel. Därefter avspolning och eventuellt schamponering med svamp. Jag använder även samma medel på fälgar, däck och i motorrummet.

Skriv svar