Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nyttan av en högtryckstvätt?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
MAX

Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av MAX » 22 okt 2009 22:43

Har en liten förfrågan angående nyttan av en högtryckstvätt just då för bilvård om man är en vanlig eller ovanlig amatör :mrgreen:

Mina tankar efter att dom senaste åren bara spolat mina och andras bilar enbart med vanlig vatten-slang samt då använt div avfettningar samt lite olika shampon och diskmedel för rengöring :P
Ok erkänner :oops: att jag använt högtryckstvätt en gång på kanske fem år.

Men att jag inte blev det minsta imponerad :shock: trots lagd kall-afettning och hd-grön(skoda picisen).
samt att en jobbar kompis till mej tvättade sin bil på jobbet i somras med en riktig värstingmaskin och efter att han lagt hd-grön på sina lätt nersmutsade fälgar(lite broms-damm) och började spola av dom med högtrycken så inte hände det mycket alltså ingenting :(

Broms-dammet satt kvar och jag som stod brevid och kollade lite nyfiken som man är gick fram och pillade lite med fingrarna på fälgen(i smutsen)blev verkligen förvånad :o då smutsen satt hur löst som helst lossnade bara man nuddade i princip.

Så jag slet åt mej högtrycken och blåste på så fälgen bångnade då såg man att det började släppa lite smuts men det kunde man lika gärna varit utan så att säga :lol:
då det var svampen med lite shampo som fixade biffen hur lätt som helst :P

Samt att försöka att få en bil ren enbart med högtrycken är ju misson-imposible då det är medlen som står för rengöringen alltså att lösa upp smutsen samt att det är shamponeringen med svamp och shampo som får det att bli blank och fint :P

Fast iofs sig så vet nu jag inte vad det finns för dunder-medel just för högtryckstvättar som gör att man slipper svampa bilen för att det ska bli blank 8-) t o fint.
Sen för övrigt så inbillar jag mej att hög-tryckstvätten sliter hårdare än nödvändigt både på lack,plast,lack-skydd .tätnings-lister osv,samt om man trycker in smutsen :? i lacken innan man fått den att släppa så att säga.

Det var lite av mina funderingar ang högtryck och bil-tvätt, har för övrigt till-gång till högtryck på jobbet
så mycket jag vill och orkar men tycker att det känns enklare och säkrare med vanlig slang ;)

Finns säkert en bra anledning till högtrycks-tvättar används till rengöring av bilar men vilken :?:
ok det går snabbare men blir det renare :mrgreen:
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av Nisse » 23 okt 2009 08:00

Visst har du användning av en högtryckstvätt !

MEN !...Då skall du köpa en riktig högtryckstvätt !.... från 3500kr...

Den skall vara standardutrustad med 10m Stålarmerad högtrycksslang (FLEXY) i gummi
Denna slang kan du klämma, bryta, köra över med bilen...den håller !!
Undvik alla tvättar med PVC slang !!

Den skall ha inbyggd svirvelkoppling i trumman så du aldrig behöver demontera slangen...bara dra ut den när du skall tvätta bilen och sedan veva in den..klart !

T.ex. Nilfisk-ALTO E140.2-10 S X-TRA

Du köper även en lågtrycksspruta t.ex.
Heavy Duty (Delta Tec 2) viton tätningar 1.5L...laddar denna med HD Grön...1:20...sprutar över karossen och väntar 10min....kör av med högtrycken...

Men själva svampningen kommer man inte ifrån !! ;)

Man har man fler bilar så är inköp av en bra högtryckstvätt ett måste..... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av MAX » 23 okt 2009 16:49

Då kan man säga att som vanlig amatör så behöver man ingen högtryks-tvätt för att få bilen ren bara att lösa den befintliga smutsen med avsett medel för vad man nu vill få bort, och spola av med vanliga vatten slangen samt svampa bilen med ett avsett bilshampo :P

Samt då den smutsen som måste bort före en polering(ingrodd)fixar inte högtrycken(oavsett pris) alla fall trots medel då det är lera eller kaross-svamp som gäller i det fallet det ska poleras :P

Samt då köpa en högtrycks-tvätt som är värd namnet för över tre tusenfemhundra kronor måste vara att kasta pengarna i sjön för oss vanliga biltvättare som bara vill tvätta våran bil med eller utan polering då man som sagt får mycket andra vettigare saker till bilen för dom pengarna
:brumm
max,
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av deciso » 23 okt 2009 21:05

Jag har en liten mesig tvätt som coop sålde ut till halva priset i våras.
Jag gav 400 kr för den. Slangen är hård och för kort, och man får hålla munstycket ca
30 cm från bilen när man tvättar.

Men det blir väldigt mycket renare än med bara slangen så jag håller inte med vare sig Max eller Nisse.
Visst fattar jag att en dyrare tvätt är bättre men en lite billig går bra till mitt hemma bruk.

/Robert
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av MAX » 23 okt 2009 21:43

deciso skrev:Jag har en liten mesig tvätt som coop sålde ut till halva priset i våras.
Jag gav 400 kr för den. Slangen är hård och för kort, och man får hålla munstycket ca
30 cm från bilen när man tvättar.

Men det blir väldigt mycket renare än med bara slangen så jag håller inte med vare sig Max eller Nisse.
Visst fattar jag att en dyrare tvätt är bättre men en lite billig går bra till mitt hemma bruk.

/Robert
Förstår precis hur du tänker deciso samt att det naturligtvis blir lättare att få rent eller :?:
att det ser renara ut just när man spolat av har själv tyckt samma sak förr i tiden när jag använde högtryckstvätt ganska ofta då jag tävlings-körde i motocross(inte bäst men bra nog) :lol: samt reparerade entrepenad maskiner då var ju en vatten slang otänkbart :evil:

Men liksom just för att tvätta bilen så upplever jag högtryckstvätten som överflödig då den alla fall inte klarar sig någolunda utan medel samt då i samband med polering (som jag nu upptäckt)att lacken ändå bör köras med kaross-svampen eller karosslera/clay)

Men kanske att om jag :oops: tvättade lite oftare och hade högtrycks-tvätten statoinerad i mitt eget garage att jag skulle tycka annorlunda :P
men som vanlig bilägare som tvättar sina egna bilar eller andras några gånger i månaden så tycker jag att vatten-slangen räcker bra :P

Så lite av tanken med detta ifrågasättande av högtrycks-tvätt tråden var just att behöver man en högtrycks-tvätt för att få en renare bil :?:
så det är bra om så många som möjligt besvara denna tråden för att jag och andra ska veta vad som gäller för att få en renare bil :P

Lite off topic som det kallas
Så tycker jag att det är :jeps att dela med sig av sina erfarenheter även om man klantat sig oavsett vad man gjort för att andra ska slippa göra samma misstag då det trots allt även kommer att hända andra :lol:
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av rkoo » 23 okt 2009 22:55

Jag tycker att högtryck är att föredra. Inte för att man slipper svampa efter utan för att man faktiskt får bort lite mer av det grövre smutset. Dvs sand, lera och annan grov smuts som inte lossnar med bara slangen. Själva smutsfilmen är fortfarande svår utan svamp...
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av jaxpo » 25 okt 2009 14:27

Jag använder antingen högtryck eller vanlig slang. Lite olika när det faller på. Om man vill få det extra rent i hjulhus t.ex så tycker jag högtrycken är kanon att blåsa rent med. Vintertid känns högtrycken också given med tanke på saltet tycker jag (dock vid plusgrader ;) )

//Johan
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av Funk » 25 okt 2009 18:44

Jag kör enbart med högtryck, utom mäjligen vid avsköljningen efter tvätt..
Min tvätt ger iofs inte monstertryck, men är heller inte en "leksakstvätt".
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av Pada » 25 okt 2009 18:47

Jag brukar:

Avfetta (Låta verkar cirka 5 minuter)
Spola av med högtryck
Svampa
Spola av med högtryck
Köra lera eller karossvamp
Spola av med vanlig slang

I vilket steg väljer ni att rengöra fälgarna förresten?
Senast redigerad av 4 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av Executive » 25 okt 2009 21:39

Pada skrev:I vilket steg väljer ni att rengöra fälgarna förresten?
Först av allt, för att inte få kalkfläckar på lacken.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av jaxpo » 25 okt 2009 23:18

Pada skrev: I vilket steg väljer ni att rengöra fälgarna förresten?
Sist av allt, vet inte varför egentligen, har bara blivit så. Skitigast sist antagligen...

//Johan
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Nyttan av en högtryckstvätt?

Inlägg av bustorp » 27 okt 2009 19:39

Jag vågar påstå att för högt tryck inte är bra............då trycker man bara in vatten där det inte ska vara vatten.
Karossgenomföringar, gummilister runt rutor o andra tätningar klarar inte av att täta mot ytan när man kommer med 1x0 bar finfördelat vatten utan man trycker in vatten emellan tätningen o den ytan som ska täta mot tätningen. :shock: (Blev lite väl tätt där.......)
Det innebär att vattnet heller inte kan komma ut igen o vem som helst räkna ut hur nyttigt det är........

Man kommer långt med runt 100-130 bar o man ska hellre satsa på en tvätt som klarar av 50° varmt vatten istället för en jäkla massa bar.
DET gör en enorm skillnad med varmt jfrt med kallt vatten, tycker jag.
Jag tror att har man provat EN gång så vill man inte ha annat, i synnerhet inte på vintern och när man kallavfettar.

Helt utan högtryck klarar man sig alldeles utmärkt med när man tvättar färdigrekondade bilar, alltså lackskyddade o klara. Men vid rekonden vill jag gärna ha varmvatten o lite lagom tryck. 8-)
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar