Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vintervård

Allt utvändigt arbete och produktval.
peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Vintervård

Inlägg av peterv » 28 okt 2009 16:04

Eftersom det är min andra vinter här i Sverige så tänkte jag dra upp vintervård....undrar hur andra sköter sina bilar under vintern???

Själv har jag rekondat bilen och förseglat med Sonus Sealant plus 6 lager med Ultima Paint Guard. Jag planerar att tvätta bilen en gång i månaden och lägga på UPGP vid behov (använda värmare i garaget för att få upp tempen lite) :roll: :D
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Vintervård

Inlägg av Executive » 28 okt 2009 17:15

Jag kör latmetoden (oftast) under vintern. Jag lämnar den till Ditec för handtvätt! ;) :D
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Re: Vintervård

Inlägg av Masten » 28 okt 2009 19:36

Är det minusgrader brukar jag tvätta på mitt gamla extraknäck, en bilfirma här i stan. Oerhört bekvämt att ha tillgång till allehanda kemikalier och en rejäl högtryckstvätt, dessutom i en varm och skön lokal 8-)
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vintervård

Inlägg av Tantrum » 29 okt 2009 00:46

Jag kommer nog köra med Ultima Paint Guard Plus när andan faller på. Jag tycker den håller bra mot avfettning, så den ska få bekänna färg ordentligt nu i vinter :) Dock tycker jag nog att en välpolerad bil gör mer för tvättbarheten än vilket lackskydd man använder. Men det klart, har man ett högkvalitativt lackskydd håller sig bilen lättvättad längre.

Ett annat bra lackskydd är Fire Glaze Plus. Det vet jag funkar bra tillsammans med mina tvättrutiner. Annars är Lahega Hydro Wax ett smidigt alternativ. Hållbarheten är inte som ett "riktigt" lackskydd, men det är riktigt lätt att lägga på efter varje tvätt.
...like a boss.

Skriv svar