Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vårda bilen eller förstöra ?

Allt utvändigt arbete och produktval.
MAX

Vårda bilen eller förstöra ?

Inlägg av MAX » 13 nov 2009 18:54

okey här kommer en udda fråga då man som sagt ska sköta om sin bil, men risken finns ju att man vårdar sönder den :?:

Då med tanke på alla dessa avfettnings medel och lackrengörare med mera pga av denna fantastiska saltningen av våra vinter vägar :evil:

samt att det avfettas för fullt även under sommar månaderna vilket även medför att rostskyddet försämras(försvinner) i dörrar och dyligt där det behagar läcka in just avfettningsmedel :? samt att man urlakar lacken ,och lägger det ena glans-medlet 8-) efter det andra.

Kanske att man helt enkelt ska göra en riktig vår och höststädning av just då lacken samt skydda den med skydd som är skonsamt för lacken alltså ett vanligt vax av bättre kvalite 8-)

För oavsett fast man polerat och lackförseglat mm så nog vill man ha det blankare och ska vara där och pilla och rengöra samt polera lite extra och dunka på det ena skyddet efter det andra ,nää jag tycker att lagt skydd ligger som det heter :P

Tills det är dags för vår eller höst blänk 8-) ,, alltså vad jag tycker men inte som jag gör då jag polerar och vaxar tills färgen försvinner :oops: bara för att det ska bli blankare :lol:

mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vårda bilen eller förstöra ?

Inlägg av Funk » 14 nov 2009 09:42

Min inställning har alltid varit att använda alla starka medel så sällan som möjligt, just för att inte slita på bilen i onödan. Det får hellre sitta någon prick asfalt under vintern hellre än att ösa på med avfettning.

Jag gör en rejäl städning på våren, med mildaste möjliga polering/cleaner och skyddar sedan. På hösten skyddar jag ytterligare en gång så håller detsig fräscht till våren igen.

Polering är inget man skall göra för ofta, om man tänkt sig att behålla kvar lacken på bilen.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Vårda bilen eller förstöra ?

Inlägg av bustorp » 14 nov 2009 14:44

Funk skrev: Polering är inget man skall göra för ofta, om man tänkt sig att behålla kvar lacken på bilen.

/Thomas
Håller nog med där.
Jag brukar säga avfetta o lackskydda före o efter vintern.
Starka medel i onödan är bara av ondo. De torkar ut plast o gummi o tvättar bort det ev. skydd som finns.
Tätningslister runt rutor, dörrar, lyktglas,blinkersglas m.m. tar stryk med åren.
Polera för ofta tunnar ut klarlacken utan att man märker det förrän man kört igenom, helst i ytterveck (ryggar) o kanter. 2 gg/år tycker jag egentligen är max.
Allra helst på nyare bilar som oftast har äckligt tunn klarlack...........

Ska väl inte säga att jag själv följer mina egna rekommendationer :shock: , men jag har blivit betydligt latare med åren o jag undrar om det inte gynnat lacken snarare än att skydda den.
Jag gör punktinsatser oftare nu (i st f att köra en helpolering när det egentligen bara är huv o tak som behöver en omgång).
Nu går det ganska ofta en bra bit över en vecka mellan tvättarna o så grymt mycket sämre ser inte mina bilar ut, trots allt...........men synen har förstått blivit sämre också........ ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vårda bilen eller förstöra ?

Inlägg av Tantrum » 14 nov 2009 18:25

Tog bort en dubbelpost.

// Tantrum
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Vårda bilen eller förstöra ?

Inlägg av bigguns » 14 nov 2009 20:23

Hej!
Håller med Funk och Bustorp.

Så här gör jag:

Tvättar bilarna i mån av tid, blir väl snitt var 5:e vecka.
Förstår inte hur man kan tvätta en gång i veckan och behålla lackskyddet 1 år, vilket är mitt mål.
Spolar däremot av emellanåt med högtrycken.
Pendlar 10 mil om dagen på saltad E4 så det blir en hel del prickar att ta bort till våren.
Dock är det ju optimalt att bättra på skyddet på hösten inför vintern.
Äger inte den tiden nuförtiden sedan knattarna kom, Tar mig en heldag i garaget för en bil + tvättning kvällen före.
Summering min filosofi:
Polering och skydd i Maj.
Lätt polish och nytt skydd i Oktober.(I mån av tid och skick på skyddet)
Avfetta i ytterste nödfall, då endast på vintern.(Prickbort)
Tvätta med svamp en gång i månaden men spola gjärna av en gång i vecken.

Mvh
"bäst blänk är inte alltid bäst"

Skriv svar